• vera08

    Stenungsund 2006

    tänkte passa på att fråga alla småbarnsföräldrar om råd nu när ni diskuterar sånna här saker :)

    vi ska ha ett barnfritt bröllop och de jag har pratat med hittills som har barn har bara tyckt att det var bra.

    mitt problem är två kompisar som jag har träffat här i Uppsala nu när jag pluggat. de har små barn och jag tror inte att de vill lämna bort dom för att åka enda till västkusten, de lämnar knappt bort dem en timme till sin föräldrar här i stan...
    vi behöver ev korta ner inbjudningslistan, är det dumt att välja dom eftersom jag ändå tror att det inte kommer välja att komma? hur skulle ni reagera?

  • vera08

    jo det är så jag resonerar själv, alltid bra att höra en förälders åsikt :D

    jag är nog mest rädd för att de ska vilja komma men ändå ta med barnen. jag tycker om barn alltså men jag vet att inte dessa föräldrarna skulle vara med på bröllopet om dom var med, de skulle springa runt efter barnen... och eftersom jag inte har ordnat något för barn så blir det ju urtrist för dom

    kommer nog bjuda dem ändå så får man väl se, om inte annat så får dom ju se inbjudan och känna sig lite delaktiga trots att de inte kommer :)

  • vera08

    Intressant att höra hur ni andra har tänkt när det gäller barnfrågan :)

    Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra i kyrkan, jag har två brorsöner som jag funderade på att använda som näbbar, dom kommer vara 3 och 1 ½ i sommar så dom känns lite små, min tärna har en dotter som är 2 då och jag funderar även på henne... Men jag börjar mer och mer att komma fram till att det inte blir så kul för dom och möjligt jobbigt för andra. eftersom dom inte ska vara med sedan är det kanske bäst att låta bli helt och hållet!?
    det är svårt eftersom man vill dela dagen med alla som betyder något :), men jag känner inte att dom små får ut något av det...

    Orustbrud:
    jag har tänkt att fixa håret i Uddevalla eftersom jag kommer bo där då så känns det smartast med tanke på utbud osv. :) Har du några bra tips därifrån. min blivande känner tydligen någon som klipper på Munken. Vet du något om dom?
    kommer ju flytta nu vid jul så jag har tänkt att jag ska gå till henne och klippa mig så att jag får en känsla, men det är ju bra att veta ändå

  • vera08

    det börjar bli tätt den 5 augusti förresten ;) det är ett populärt datum ser jag!

  • vera08

    orustbrud:
    tack för tipsen, du råkar inte veta vad det kostar på Munken?
    var ska du fixa håret själv förresten, eller det kanske du har skrivit tidigare?! Har inte tid att titta efter ;)
    ser fram emot att flytta till Uddevalla nu! Jag gick i gymnasiet där och kunde då absolut inte tänka mig att flytta dit, men nu känns det toppen :D
    har du andra bröllopsrelaterade tips som gäller just Uddevalla så får du gärna dela med dig. eller andra tips på saker som alla Uddevallabor borde ha koll på också för den delen ;)

  • vera08

    Orustbrud:
    spännande med klänningen. Berätta hur det går! :D Gör du ändringarna på Madame Glamour förresten?

    Jag funderar också på bröllopsresan. Tror att vi kommer att göra något liknande Augustibrud-06, bara åka bort några dagar i veckan efter och sen satsa på något större senare. vi har pratat om att bo på något slott i danmark i några nätter, eller kanske herrgård/hotell i sverige. Är det någon som har varit på något passande ställe så berätta gärna.

    SaT:
    jag har också funderat på fixning av kyrkan... det är svårt tycker jag, tycker att Morlnda ser lite mörk ut på bilderna så att den skulle behöva piffas till.
    Hälleviksstrand är ju väldigt öppen och fin och ganska färgglad så frågan är ju om det blir för mycket med dekorationer?! det går ju att tända ljus på bänkraderna där det kanske räcker?!

    Torvan :
    Välkommen! :)

  • vera08

    Tack för tipsen Augustibrud-06 och Gnizz (meddela gärna namn om du kommer på det)! Är de andra som har boendetips så meddela gärna.

    Linslus:
    det låter trevligt att du tycker att bilden på Morlanda kyrka är missvisande :) tycker att den ser så himla mörk ut där. Jag har tänkt att besöka den i samband med jul, ska fira jul i Ellös nämligen.

  • vera08

    Nu har jag sökt runt på nätet lite.
    Augustibrud-06:
    hittade Örenäs slott, det ser jättebra ut :D bodde ni på slottet när ni förlovade er?
    isåfall, hur var priser, rummen, maten?

    Gnizz:
    Kan slottet hetta Thorskogs slott, hittade ett sånt som skulle kunna stämma med din beskrivning tyckte jag www.thorskogsslott.se/

    åh nu längtar jag till sommaren när jag är gift och får bo på slott med min älskling, vill nu!

  • vera08

    Linslus:
    det ska bli superspännande att titta på kyrkan inuti. kan ju iofs som du säger vara svårt att se riktigt hur det blir på vintern, men bättre än att inte ha sett alls.
    Känns nästan sjukt att vi har bokat kyrka utan att jag har varit inne i den, men jag har varit utanför så många gånger att det känns OK ändå, och hans familj säger ju att den är bra får lita på det :)
    men kul att få göra min gen uppfattning bara den blir bra :o

  • vera08

    060603:
    jag vill absolut inte ha något annat än vit klänning själv.
    men jag var på ett bröllop i somras där bruden hade en lila klänning och det var helt rätt till deras bröllop tyckte jag. det var visserligen ett överaskningsbröllop och inte alls formellt men dom var jättefina.
    hon var helt bekväm i sitt val och jag tror att det är det som är huvudsaken.
    Lycka til med valet :) jobbigt...

  • vera08

    Linslus:
    Har du kollat upp "topp till tå"?

  • vera08

    Linslus:
    Ska ni dekorera i eller utanför kyrkan något?
    kan inte riktigt släppa hur (eller om) den ska fixas nu innan jag har sett den...

  • vera08

    Linslus:
    Tack! känns bra att kunna fråga någon annan med samma kyrka. :)
    Jag skulle helst vilja slippa göra något i kyrkan faktiskt, bra att kunna spara pengar någonstans...
    svärfar har pratat om björkar eller så, det kan ju vara en idé. lite synd att det inte är tidigare, hade passat bra med syrener för mig eftersom jag ska ha lila färgtema...

    låter lite intressant med city spa, jag ska ju också fixa mig i Uddevalla. Var ligger det? alltid bra att kolla upp olika alternativ :D

  • vera08

    Linslus:
    Tack för informationen! bra att veta allt detta. :)

    Vi är klara med både präst och kantor och har anmält det till pastoratet. Har en släkting som har varit kantor det är därför :D hon visste att det var de där reglerna så hon sa att vi kunde skriva upp henne så hjälper hon oss sedan om hon inte kan den stora dagen.

    låter ju bra att gå ihop med någon angående annan smyckning, nu när jag läste det kom jag på att mina svärföräldrar berättade att dom hade gjort det när dom gifte sig där för 25 år sedan :D björkarna alltså. tror nästan att jag skippar inuti, blir så mycket att fixa med ändå plus att alla slantar man sparar är bra...

    knepigt med riset, ska man säga till eventuella kastare att dom måste vänta tills man står på gräset?! jag skulle iofs vilja att alla kastade rosblad istället, det måste väl vara OK?!

  • vera08

    Linslus:
    Inga blomblad heller!? menar du på kyrktrappan eller överhuvudtaget??? låter ju väldigt konstigt, hur ska man få fram detta till alla?
    kanske ska börja fundera på såpbubblor iaf...

    hur ska ni göra?

  • vera08

    Linslus:
    Nej jag undrar också vart man kan köpa sånna såpbubblor, gärna i affär, alltså inte på nätet.
    Jag såg någon länk om det här för ett tag sedan men kommer inte ihåg faktiskt...

    Tycker också att det känns lite konstigt att flytta sig till gräset bara för att få det gjort, det är ju liksom en spontan sak när man kommer utanför dörrarna...
    lite besviken måste jag säga att jag blev, har sett så himla fina kort där man har kastat blomblad, det blir ju fint när de ligger på marken också.

    Var det vaktmästarens regler eller? Jag tror att min svärfar känner någon som jobbar där, kan be honom kolla en gång till kanske?!

  • vera08

    Linslus:
    trist med musiken också... är det en sång som är svår för någon annan att sjunga eller ville ni gärna ha den i orginal?

Svar på tråden Stenungsund 2006