världens sämsta blivande fru? (Jättelångt)
SÅ här tycker jag:
Du har varit otrogen och det har på något sätt också varit något positivt för ditt förhållande med din man.
Din vilja att berätta... hur stor är den? Är det för att du vill lätta ditt dåliga samvete och få absolution från din blivande man, eller är det för att du tycker att detta kommer att tillföra något i ert förhållande?
Jag tror att du aldrig kommer att kunna få en bra relation till din blivande make om du berättar. Om han blev skadad av att du blev våldtagen och det påverkar hans relation till dig, hur kommer då inte han att må när han får höra att han inte räckte till som älskare och att läka dig när du inte fungerade sexuellt? Snacka om att knäcka karln!
Jag tror absolut på att man inte ska ha hemligheter för varandra, men i vissa fall kanske man måste begrava en hemlighet för att man sårar mer än det hjälper.
Om ditt beslut att vara otrogen var klokt eller inte är en annan fråga. Men nu är saken redan gjord, så det finns inget att bråka om där - man kan inte vrida tillbaka tiden. För hade vi kunnat göra det hade vi också kunnat vrida tillbaka tiden så att du aldrig råkade ut för den där hemska våldtäkten.
Så ransaka dig själv: Berätta för din egen skull eller för din blivande makes skull? Tror du att du skulle förbättra ert förhållande eller förstöra det?
Lycka till med det beslut du tar, oavsett vilket så kommer du alltid att få "lida" för det. Även om det har orsaker som inte är så trevliga.
Petra