För två år sedan tog jag mig ur ett mycket jobbigt äktenskap präglat av svartsjuka och kontrollbehov från min mans sida. Ditt inlägg Pixelina, är som att höra mig själv från den tiden och min önskan är att du tar till dig ett råd från mig: försök att så fort som möjligt få tag i en psykolog som du kan prata med. Själv väntade jag aldeles för länge pga min egen skeptiskhet samt att jag var (förlåt uttrycket) "miljöskadad" av min man. Jag trodde nämligen att man skulle leva som jag levde, att det var helt normalt. Vi var tillsammans i två år innan vi gifte oss och var sedan gifta i fem år. I början var allt bra, men min frihet blev mer och mer inskränkt. Han hittade några kattungar en gång som han tog hem och det var o.k. helt tills han såg hur jag gosade med dem. Då kastade han ut dem genom dörren av ren svartsjuka. Kontakten med mina vänner blev mindre och mindre eftersom han ogillade det och jag fick ont i magen när jag kände den dåliga stämningen. Jag fick ringa i smyg eftersom han ofta anmärkte på det jag sa eller om jag verkade för glad över att prata med någon och då pratade jag med tjejkompisar eller familjemedlemmar! Killar var det inte tal om att ha kontakt med eftersom de ju bara var ute efter en sak enligt honom. Själv kunde han gå på krogen men jag skulle helst vara hemma eftersom jag skulle vara otrogen annars, trodde han. Han blev också min pappa och jag blev liten, precis som du beskriver. Det var ständiga bråk om jag försökte pressa igenom att göra något som var opopulärt hos honom fast som egentligen var helt normala saker. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst. Jag älskade honom verkligen och gifte ju mig med min drömprins, han hade ju så många positiva sidor som gjorde att jag inte ville döma honom för de felen han hade. Men nu har jag lärt mig att ett förhållande inte alls ska vara på det sättet. Jag är mycket lyckligare sedan jag kom ur det förhållandet. Äntligen är jag tillbaka, naturligtvis efter en kamp - men en väl värd en! Än har jag inte gått in i något nytt förhållande, men har en fantastisk tillvaro där jag kan njuta av livet med allt det jag vill fylla det med: familj, vänner, djur och andra intressen. Jag säger inte att du ska skilja dig (själv ville jag inte höra det och dömde de som sa det till mig) jag hoppas bara på att du kan gå till en psykolog så du får prata ut om din situation. Och du, vänta med att skaffa barn eller hund, tills du har rett ut saker och ting eftersom det annars skulle komplicera situationen ytterligare. Sköt om dig! Kram