• skogstösen

Släppa iväg sambon?

Är lite deppig och i valet och kvalet. Min sambo har nämligen fått erbjudande om examensarbete i en annan stad än där vi bor. Det gäller 5 månader. Han har haft mycket svårt att få tag på något här och det börjar bli lite ont om tid, så att han inte ska behöva gå arbetslös.

Jag studerar här, men kommer inte att ha särkilt mycket schemalagt framöver. Jag är relativt nyinflyttad här och har inte många egna vänner. Så förutom att jag o min sambo kommer att sakna varandra om han flyttar så kommer jag nog att känna mig isolerad pga kompisbrist och eftersom det mesta av studierna ska skötas här hemma i min ensamhet.

Ett annat alternativ är att jag följer med honom dit, vilket är opraktiskt eftersom jag behöver vara här för de få lektioner jag har och för att kunna söka jobb.

Dessutom är det en till person inblandad som blivit erbjuden att göra exjobbet tillsammans med min sambo. Han verkar inte särkilt tveksam till att flytta (bor ensam nu). Om jag skulle flytta med skulle vi alltså bo tillsammans alla tre. Det verkar som min sambo är rädd att förstöra för den andre killen. För han får inte heller jobbet om inte min sambo går med på det.

De har ju fortfarande lite chans att söka annat här, men särskilt den andre killen lutar åt det här jobbet, inte minst för att det verkar vara ett bra jobb.

Det här kanske blev lite rörigt. Vet inte riktigt vad jag vill med det. Ska vi stå ut och lida oss igenom perioden, för att vara praktiska. Eller ska vi tänka på att må bra tillsammans och försöka lösa det hela på annat sätt. Jag vill ju inte heller vara så självisk att sambon får avstå från ett bra jobb för att jag kommer att känna mig ensam. Det är bara det att jag vet att det kan bli så jobbigt och jag är rädd att jag ska bli deprimerad.

Utöver det trivs vi så bra tillsammans i den här staden i vår ganska nya lägenhet. Känns så synd att kasta bort mycket av det.

• Svar på tråden Släppa iväg sambon?
  • Birgittabruden