Inlägg från: skogstösen |Visa alla inlägg
  • skogstösen

Släppa iväg sambon?

Är lite deppig och i valet och kvalet. Min sambo har nämligen fått erbjudande om examensarbete i en annan stad än där vi bor. Det gäller 5 månader. Han har haft mycket svårt att få tag på något här och det börjar bli lite ont om tid, så att han inte ska behöva gå arbetslös.

Jag studerar här, men kommer inte att ha särkilt mycket schemalagt framöver. Jag är relativt nyinflyttad här och har inte många egna vänner. Så förutom att jag o min sambo kommer att sakna varandra om han flyttar så kommer jag nog att känna mig isolerad pga kompisbrist och eftersom det mesta av studierna ska skötas här hemma i min ensamhet.

Ett annat alternativ är att jag följer med honom dit, vilket är opraktiskt eftersom jag behöver vara här för de få lektioner jag har och för att kunna söka jobb.

Dessutom är det en till person inblandad som blivit erbjuden att göra exjobbet tillsammans med min sambo. Han verkar inte särkilt tveksam till att flytta (bor ensam nu). Om jag skulle flytta med skulle vi alltså bo tillsammans alla tre. Det verkar som min sambo är rädd att förstöra för den andre killen. För han får inte heller jobbet om inte min sambo går med på det.

De har ju fortfarande lite chans att söka annat här, men särskilt den andre killen lutar åt det här jobbet, inte minst för att det verkar vara ett bra jobb.

Det här kanske blev lite rörigt. Vet inte riktigt vad jag vill med det. Ska vi stå ut och lida oss igenom perioden, för att vara praktiska. Eller ska vi tänka på att må bra tillsammans och försöka lösa det hela på annat sätt. Jag vill ju inte heller vara så självisk att sambon får avstå från ett bra jobb för att jag kommer att känna mig ensam. Det är bara det att jag vet att det kan bli så jobbigt och jag är rädd att jag ska bli deprimerad.

Utöver det trivs vi så bra tillsammans i den här staden i vår ganska nya lägenhet. Känns så synd att kasta bort mycket av det.

• Svar på tråden Släppa iväg sambon?
  • skogstösen

Hmm, förstår hur du tänker. Måste bara återigen påpeka att jag under hela dagarna normalt sett inte kommer att träffa en människa utan bara gå ensam hemma.

En annan sak är att jag redan låtit min sambo gå lite före min utbildning i och med att jag flyttade med honom hit från en annan stad där min utbildning egentligen var bättre. Jag flyttade också ifrån mina vänner.

Vi visste båda att jag skulle kunna bli ensam här utan vänner och sambon gav ett sorts löfte om att han åtminstone inte skulle lämna mig ensam. Jag menar inte att jag ska använda det som någon pekpinne mot honom att han minsann inte får bryta sitt löfte. Det är bara det att vi båda vet och minns att vi resonerade så och han vet att jag offrat en hel del när jag flyttade hit, som han så gärna ville att jag skulle.

• skogstösen

Det senaste inlägget var menat till Birgittabruden.

Ellte: Kul att du är positiv. Jag har försökt att skaffa vänner här, men det har liksom hela tiden runnit ut i sanden. Det finns några som det har varit roligt att plugga tillsammans med och som jag gått ut med någon gång. Men sen har det inte blivit mer. Det känns som om jag eller dom blir nervösa och drar sig ur så fort som det verkar som att man verkligen skulle kunna bli kompisar.

• skogstösen

Birgittabruden: Om du menar efter de fem månaderna så jo, det kan han väl förhoppningsvis om han inte får jobb där förstås.

• skogstösen

Jag kommer att ha ännu svårare att kontakta någon nu eftersom det som sagt är ett individuellt större arbete som ska göras hemma.

• skogstösen

Tack så mycket för alla svar. Märkligt vad eniga alla är.

Det börjar nog luta åt att han faktiskt får åka iväg ;) Någon tipsade om att om han jobbar extra länge de flesta dagar kanske han kommer att kunna sluta tidigt någon dag i veckan och då ha möjlighet att åka hit för att sedan åka tillbaka tidigt dagen därpå.

Det kan ju som sagt bli mycket sämre i längden om han inte hittar något annat bra, eller kanske inte får något alls.

Svar på tråden Släppa iväg sambon?