• Nonika

Svamp-problem...vad gör jag...

Varje månad när jag ska ha mens får jag svamp. Detta har pågått i några månader nu. Antar att jag måste söka läkarhjälp, men tänkte bara om det finns någon klurig människa här...

Jag har haft mycket problem med svamp förr om åren. Ett tag hade jag det jämt, jag tror det var i nästan 1 år utan uppehål. Jag provade allt; tvätta underkläder på minst 60%, likaså lakan. Inte använda tvål eller annat starkt i underlivet. Ibland använde jag bara olja och rengjorde med, undvek vatten helt. Har inte åtsittande kläder. Tvättar inte för mycket och inte för lite.
    Har fått både salva och medicin på recept, som knappt hjälpte, inte förr i alla fall.
    Jag har alltid Pevaryl hemma, som jag självklart använder när det sätter in. När mensen kommer går det över på ca 2 dagar.
    VAD ska jag göra??!!
    Det verkar som att det inte spelar nån roll vad jag gör, har min kropp fått för sig att den ska ha klåda, så har den det...men jag blir snart psykiskt störd, för det är ju otroligt påfrestande att ha det så här.

Kan man pre-medicinera innan mens varje månad?

• Svar på tråden Svamp-problem...vad gör jag...
  • blåsippa

diflucan har jag fått då har det gått över efter någon dag, har du fått det någon gång? hade en massa problem under ungefär ett halvår, höll på att bli tokig,fick pevaryl o en del annat men det gjorde ingen nytta, när jag fick diflucan tog eländet slut!!

Har sedan turligt nog bara haft det någon gång när jag fått antibiotika, som då slår ut en del bra bakterier o svampen kan ta över. men har då fått en diflucan o det har hjälpt då med.

Jag förstår vilket h-vete du har....

• Nonika

Ja, jag fick Diflucan då när det var som värst. Det hjälpte inte heller, till en början. Men det kanske det skulle göra nu...fick även Dermovat. Visst är Diflucan en tablett, och Dermovaten en salva? Blandar ihop dem...tabletten hjälpte efter ett tag. Men fick väl ta 2-3 stycken.

• Sesselin

Jag hade problem för några år sedan med återkommande svamp infektioner. Gynekologen som jag gick till (hade panik över detta) sa att om man äter P-piller är det lättare att få svamp. Sedan frågade han om jag åt mycket godis och annat sött och att det kan inverka. För svamp gillar söta miljöer.
    Diflucan är bra men du behöver ett recept på det. Hoppas du blir av med eländet snart. Förstår också vilket h-vete det är.

• Sesselin

Diflucan är en kapsel eller tablett och Dermovat är en salva.

• Nyfiken gul , nu fru

vad använder du för mensskydd?

Täta o plastiga bindor kan göra saken mycket värre....

Prova att byta till en annan binda, som inte är så plastig o tät... eller prova med tampong..

Var också noga med att byta mensskydd ofta när du har som värst med svampen.

• Hemax

Vilka är symptomen på svamp förutom klåda? Börjar fundera på om det kanske är svamp jag har... Har en enorm klåda som jag dock trodde berodde på allergi på tvättmedel?

• Rystall

Hemax: Klåda är det vanligaste symtomet men även gryniga vita flytnngar.

• Södertjej

Sluta med p-piller. Det hjälpte direkt för mig. Hade svamp varje/varannan månad i två års tid, åt Diflucan (månader i sträck), inget hjälpte.
    Slutade med p-pillren i februari och har inte haft svamp sedan dess.

• Brud 2006

Håller med Södertjej, jag tog ut min p-stav (ja, det spelar ingen roll vilken typ av hormoner, alla leder tll att man lättare får svamp, pga. skörare slemhinnor) för ett par månader sedan och har inte haft svamp sedan dess. Innan det har jag haft svamp ca 3 veckor i månaden i TRE ÅR!!!

Dessutom, massor av studier visar nu på att Pevaryl och dylikt (alltså inte Diflukan och andra tabletter) har skadliga effekter och intensivt användande av dessa kan om man har otur leda till vestibulit. SvD hade en artikelserie om detta för att par veckor sedan, gå in och läs där!

Som sagt, trots att jag prövat allt och gjort allt rätt, dvs. sova utan trosor, oparfymerat tvättmedel osv. så blev jag inte av med svampen förrän jag slutade med hormoner. Det bästa jag gjort i mitt liv! Lycka till!

• Nonika

Jag äter inte p-piller, och använder inget annat preventivmedel heller...

Svar på tråden Svamp-problem...vad gör jag...