• Nonika

Svamp-problem...vad gör jag...

Varje månad när jag ska ha mens får jag svamp. Detta har pågått i några månader nu. Antar att jag måste söka läkarhjälp, men tänkte bara om det finns någon klurig människa här...

Jag har haft mycket problem med svamp förr om åren. Ett tag hade jag det jämt, jag tror det var i nästan 1 år utan uppehål. Jag provade allt; tvätta underkläder på minst 60%, likaså lakan. Inte använda tvål eller annat starkt i underlivet. Ibland använde jag bara olja och rengjorde med, undvek vatten helt. Har inte åtsittande kläder. Tvättar inte för mycket och inte för lite.
    Har fått både salva och medicin på recept, som knappt hjälpte, inte förr i alla fall.
    Jag har alltid Pevaryl hemma, som jag självklart använder när det sätter in. När mensen kommer går det över på ca 2 dagar.
    VAD ska jag göra??!!
    Det verkar som att det inte spelar nån roll vad jag gör, har min kropp fått för sig att den ska ha klåda, så har den det...men jag blir snart psykiskt störd, för det är ju otroligt påfrestande att ha det så här.

Kan man pre-medicinera innan mens varje månad?

• Svar på tråden Svamp-problem...vad gör jag...
  • martinibruden

Usch har fått svamp nu! Måste väl vända mig till en gynekolog för vill inte ha canesten eller pevaryl som skadar slemhinnorna! Men det är bökigt att hitta någon tycker jag.Tycker det borde finnas receptfria alternativ till de skadliga krämerna. Blir det varmt och instängt gynnas miljön för svamptillväxt. Jag går i lustiga kläder men ibland går det inte att undvika att det blir varmt och fuktigt. Usch vilket gissel!

• LindyLou

Usch, vad jobbigt... Lider med dig, verkligen!

Jag provade Fluconazol och Diflucan och Pevaryl som jag fick utskrivet av gynekologen men märkte inte ens minsta lilla förbättring. Tvättade med olja och gud vet allt som rekommenderades men det var först när jag baddade med naturell yoghurt som det blev bra - otroligt bra. Det enklaste tyckte jag var att hälla upp lite i en typ äggkopp så det fick torka ihop lite och blev lite mer lätthanterligt; sen baddade jag på innan jag gick och lade mig och hade ett par okänsliga bomullstrosor över. Märkte resultat direkt :)

Hoppas du hittar nåt som hjälper för dig.

• martinibruden

Hej!
    Jag ska testa joghurt, om inte annat så lindrar det väl klådan. Men jag har för mig att joghurt bara är en myt. Åtminstone är det många som säger det... Känns lite bättre idag...Kan ju hoppas det ger sig av sig själv. Skitjobbigt också när man är sambo och vill vara lite intim ;)

• Lille Skrutt

Hej!
    Hoppas du läser detta!!!
    Jag hade exakt samma problem för några år sedan... Jag fick svampinfektion vid VARJE mens i säkert över ett år i sträck! Detta var asjobbigt och jag testade verkligen allt som gick för att bli av med det. Diflucantabletter, vagitorier, all världens olika krämer och att ändra på kosten. Ingenting hjälpte... Tills jag började kurera mig själv. Jag fortsatte helt enkelt med mina ppiller och skjöt upp mensen i typ 4 månader i ett sträck. Efter det har jag aldrig haft det igen. Det var precis som att mensen störde ph balansen eller något annat och att slemhinnan aldrig fick läka ut helt och ta dö på svampen innan det var dags för nästa gång.
    Det var mitt råd till dig.
    Lycka till!

• AlmostMrs

risken är större för svamp om man rakar sig där nere...

Andvänd apotekets bindor.. Mycket mycket bättre än always eller libresse..

• martinibruden

Hej!
    Jo jag vet...rakning ökar risken för svamp. Jag har provat helrakning några gånger och fått svamp varenda gång.
    Även märkt att svamp kan komma av or*alsex. Och det är förj*vligt. Känns som att man får leva utan oralt, i bomullstrosor i maximodell och ha buske för att må riktigt bra därnere..

• Cute Lilla My

Fick Diflucan utskrivit av läkare här i Norge, och de kostade 2700,- för 28 tabletter. (!!) Kostar de lika mkt hemma? fanns visst bara som tabletter sa de på apoteket här.

• pickolina

Man behöver inte alls leva i bomullstrosor av maximodell. En vetenskaplig studie har visat att tex stringtrosor inte alls ökar risken för svamp osv, så har man bara sådana i bomull så går det alldeles utmärkt.. :)

• pickolina

Jag hade svamp konstant förr men numera har jag det i princip aldrig. Har alltid string, rakar mig alltid helt eller delvis, tvättar mig med den vanliga duschtvålen osv... Om jag någon gång känner mig torr eller känslig så smörjer jag in med vitt vaselin och sedan är besvären som bortblåsta. Bara haft svamp en gång på massor av år och då hade jag dumt nog haft sex utan att vara upphetsad...

• LindaMarie

Hej!
    Hade problem med svamp för några år sedan. Provade utskrivna recept som hjälpte för stunden...men sen kom det tillbaka hela tiden. Nu har jag fått bukt med svampen! Så fort jag känner symtomen komma drar jag direkt ner på mitt sockerintag och det hjälper! Svampen trivs när kroppen får i sig socker. Jag dricker då även mycket c-vitamin. De
    gamla beprövade knepen hjälper. Det är i alla fall värt ett försök, det har hjälpt mig!

KRAM

• LindyLou

Tydligen funkade myten (d v s yoghurten) bra på mig iaf - och det är jag oootroligt glad för för inget annat hjälpte ju... :)
    Har inte haft svamp sedan dess, och gynekologen är lycklig så länge jag är lycklig med min yoghurt.
    Hoppas ni får bukt med svampen, brudar! :)

Svar på tråden Svamp-problem...vad gör jag...