• l i s a

Spara? Hur länge, hur mycket?

Hallå alla!

Jag och fästmannen har pratat om att öppna ett speciellt bröllopssparkonto. Jag sitter här och räknar lite på hur mycket vi skulle behöva spara i månaden... Mycket blir det för att få ihop något på ett år... *suck*

Ni som sparar/sparade till bröllop, hur mycket sparar ni på ett ungefär? Hur lång tid tog det/beräknar ni att det ska ta att spara ihop så ni har till bröllopet? Sparade ni varje månad? Automatisk överföring? Alla extrapengar?

Kort sagt: Hur gjorde ni för att lyckas?

• Svar på tråden Spara? Hur länge, hur mycket?
  • Kirsto

Tycker det är perfekt med autogiro. Då åker pengarna in stadigt, och man hinner liksom aldrig se röken av dem förrän de är inne på rätt konto. Vi kommer att ha sparat i ganska precis två år när vi slår till, jag 2000 och han 2500 (eftersom han har högre lön och ville det). Men visst skulle man ha börjat för länge sen. Fattar inte att allt ska kosta så mycket. Är väl just för att varje summa blir gånger 100 om man har så många gäster. men kul blir det!

• Gerda

FÖR länge och FÖR mycket!!!

Ha ha... vi har inte ens börjat spara... finns tyvärr inte utrymme för det ännu.

*ryser bara tanken på kostnaderna och ändå blir det budget!

• Nonika

Gud vad alla sparar mycket!!

Vi har ett särskilt bröllopskonto där vi sätter in 2000:-/ mån. Det är automatisk överföring dit.
    Vi hade räknat med en budget på ca 40.000:-, men nu är vi snarare uppe i 65-70.000:-. Skattepengarna kommer ju i augusit, och vi ska gifta oss i september, så vi får väl hoppas att vi hinner använda oss av de pengarna.

Vi har också gjort så att vi betar av lite i taget. Tyget till våra kläder är betalt, sen ska vi betala sömmerskan för jobbet. Allt som vi kan betala från våra lönekonton, betalar vi. Har faktiskt inte räknat på en exakt budget sen vi bestämde oss för att fixa buffe´n själva, eller rättare sagt, låta våra nära och kära göra det Så svårt att veta vad maten kommer att kosta...och vad kostar en platta öl i Danmark liksom? Eller spriten? Hur ska man kunna räkna på det?

• talvi

Jag har inte heller funderat på sparplan. Känns svårt när pengarna inte ens räcker till vinterdäck eller till en ny jacka tror dock att det löser sig på något sätt när den tiden kommer. Har ju som tur är nästan två år på oss.

• oslo brud 6/5/6

vi har budget på 40 000 norska kr.
    Sparar ingenting, men köper lite och lite hela tiden!
    Min m2b ska jobba extra hela vintern som skidtränare, så det betalar vi de stora utgifterna med. Resten önskar vi oss i födelsedags presenter och julklapp.

Har köpt massa redan, men det blir dyrt. Har i tillegg precis köpt lägenhet...så med lån på 1200 000kr e det svårt att lägga av.

• Sandgren

Fasen, vi måste oxå börja spara, man blir ju svättig bara av tanken på hur mkt pengar det är! Vi gör som Nonika, fixar maten "själva". Då ökar ju inte utgifterna så mycket för varje gäst, kostnaderna utöver maten blir ju ung. de samma. Så då kan vi bjuda fler, för med stor släkt och många vänner är det inte lätt att dra ner från inbjudningslistan...

• Sanasol

Vi har tänkt oss att lägga undan ca 1500 kr var fram till bröllopet som är 7 juli 07 och fattas det ¨då så lägger min blivande man in resten eftersom han jobbar.

• Eorin

Vi sparade 4000-5000 kr i månaden i ett år för att få ihop vår bröllopsfest. Under tiden levde vi snålt, men betade av delar av inköpslistan allt eftersom!

• SadPsychoBitch

Ja, vi har köpt kläderna och allt det man ska ha på sig. Nu är det bara att spara till själva giftemålet (ska gifta oss i Thailand) och även ha lite fickpengar.

• Jenny i England

Vi sparar ca 1500 kr i månaden genom överföring från lönekontot. Men sedan sätter vi in större summor om älsklingen får in bra kontrakt (han har eget företag), förra månaden satte han in 10 000 kr åt oss. Men vi behöver fortfarande ca 60 000 mellan nu och augusti, fast vi tror att vi kommer att klara det!

Vi hade helt klart kunnat spara MYCKET mer, men vi ÄLSKAR att resa.. så emellan att vi förlovade oss förra sommaren och nu har vi varit i Sverige 3 gånger, Tunisien, Mallorca och New York... =) Mamma muttrar om att vi inte prioriterar bröllopet, men från och med nu ska vi göra det! Inga resor (förutom Sverige i jul) inplanerade.

• l i s a

Å jösses! Att så många kan spara så mycket! Grattis till er Det finns inte en chans att vi kan spara mer än 2000 i månaden och det tycker jag är riktigt bra. Låter i alla fall som att det är en bra idé med auoöverföring.

Jag tog upp detta med min fästman och han sa bara "jaa, javisst" men sen har det inte blivit mer sagt... *suck* Undra just om jag är förlovad med en röbeta

• aug 06

Vi lägger undan 2-3000 per person varje månad och det har vi gjort nu i över 1 år och vi kommer att fortsätta med det till den stora dagen.

Svar på tråden Spara? Hur länge, hur mycket?