• Victory

Ögonlaser

Jag har allvarligt funderat på att operera synen! Ser för taskigt (typ -6.5). Men jag har läst att synen måste ha varit stabil (inte försämrats) på två år och min är väl inte riktigt stabil ännu. I februari 2006 är det två år sedan jag kollade synen senast så jag får väl vänta tills dess och kolla den igen (hoppas att den inte försämrats!!). Gifter mig i juni 2006 och det skulle ju vara underbart att kunna skippa glasögon och linser den dagen!

Lilla fideli: har du fått sämre mörkerseende? Det har jag hört att man kan få. Dessutom måste man ha tillräckligt med tårvätska och jag tror att jag har lite lite tårvätska. Måste nog boka in mig för en undersökning så jag får veta om jag ens KAN göra operationen, men närmsta klinik är i Umeå och det är 25 mil dit.

• Victory

Nu blev jag så inspirerad av din tråd så jag ringde och bokade tid för en förundersökning! Känns så spännande! Tänk om man kunde få se bra utan dessa glasögon! Men samtidigt känner jag mig lite osäker. Har du märkt av några komplikationer? Känns det annorlunda i ögonen, t.ex. torrare? Skulle vara bra att få höra från någon som har gjort behandlingen och inte bara från kliniken (för de vill ju inte framhålla eventuella komplikationer).

Sen återstår ju att se om jag kan genomföra operationen eller om min syn fortfarnade är för instabil. Känns hur som helst spännande att det är på gång!

• Victory

Det skulle i så fall vara en LASIK-behandling. Skiljer det sig mycket från den du gjorde?

• Victory

En kille jag känner hade fruktansvärt ont i flera dagar efter att han opererat sig, och till råga på allt fick han göra om proceduren på båda ögonen. Han säger att det är det mest smärtsamma han någonsin upplevt (och då är han ändå kampsportare ). Han fick äta väldigt starka smärtstillande tabletter i flera dagar. Vilken metod kan det ha varit? Jag tror det var någon äldre metod, kanske PRK. Därför är jag lite rädd att det ska göra ont men de flesta här inne verkar ju inte ha någon sådan erfarenhet av LASIK i alla fall. Så den kanske jag vågar mig på...

• Victory

lilla fidela:

Aha! Då börjar det klarna! Har aldrig riktigt förstått skillnaderna. tack för förklaringen!

• Victory

Imorgon ska jag på förundersökning!! Jag vet ännu inte om jag kommer att operera mig men beslutet blir nog lättare om man har besökt kliniken och fått ställa sina frågor. Ser fram emot morgondagen!

• Victory

Fick veta av optikern/läkaren att jag inte kan operera mig . Tydligen har jag för tunn hornhinna i förhållande till mitt synfel. Känns tråkigt då jag hunnit börja se fram emot att kunna slänga glasögonen. Men jag får väl satsa på linser istället.

Svar på tråden Ögonlaser