• Alex80

Alex80 gift med berättelse och bilder=)!

Sitter här i höstmörkret med en kopp te och skall äntligen försöka återberätta vår stora dag då vi gifte oss borgerligt den 16e juli i somras på Ängavallen i Vellinge.

Den 16e juli blev en fin sommardag, dock inte bland de allra finaste dagar (som vi hade denna sommaren!) så redan på morgonen när vi vaknade bestämde vi oss för att köra vår vigsel inomhus i Ängavallens nybyggda "Galleri" istället för utomhus vid deras damm som vi egentligen hade planerat för, men då det blåste lite väl mkt för vår smak blev det det bästa alternativet inomhus för både ljud, musik och akustikens skull!

Hursomhelst, det blev en tidig morgon (som det antagligen blir för alla som gifter sig) och redan vid halv åtta tiden var jag uppe för att göra mig i ordning för frisörbesök, sminkning och fotografering såklart!

Klänning, brudbukett, frisyr, sminkning och makens kläder- ja, allt blev så mycket finare än vad vi någonsin kunnat föreställa oss! Efter en timmes fotografering i Malmö åkte vi mot Vellinge och anlände i god tid innan
    vigseln. Vi fick vår bröllopssvit på Ängavallens gårdshotell och hann
    pudra näsan, äta och dricka samt varva ner lite under tiden alla gästerna
    anlände. M2B hann till och med lösa en hel del sudoko innan vigseln...

Klockan 16 gick vigseln av stapeln och vi anlände till toner av "Annies song", min syster och brudtärna sjöng två låtar och det var så vackert att man blev både rörd och tårögd, en av våra vänner läste en mkt vacker dikt, vår vigselförättare sade många fina ord och läste passande textstycke om äktenskap och kärlek, det blev vigselakt, ringbyte och allsång. Efter cirka 45 minuters vigsel tågade vi ut till toner av Lena PH:s låt "Låt oss
    säga vi var gifta...." och äntligen hade vi blivit Man och fru=)!

Efter vigsel blev det champagne och brudskål i Ängavallens Örtagård, det
    blev mingel, fotografering, våra toastmadamar presenterade sig och
    Rolf-Axel (ägare av Ängavllen) presenterade gården, maten, deras
    ekologiska synsätt osv. Sedan blev det BRÖLLOPSFEST!!!!

Maten var lika god som vi mindes den sedan provsmakningen, vinet ännu
    godare, dukningen och salen var fantastiskt fin och floristen hade smyckat med murgröna, mörklila kallor, pärlor på silvertråd, blomsterbåge och en
    massa ljus på borden- enligt vårt tycke och smak blev det himla elegant
    och stilrent! Det blev en massa härliga, personliga och roliga tal, egenskrivna sånger och texter till oss, lekar, powerpoint visning från vår möhippa/svensexa, telegram och en massa andra roligheter som våra toastmadamar hade hittat på - oj, vilket arbete de hade lagt ner på vår fest och att det skulle bli en underhållande kväll! De lyckades verkligen kanon med detta och vi är än idag supernöjda och imponerade över deras idérikedom och engagemang!

Efter trerättersmiddagen blev det såklart tårta och brudvals och sedan drog festen igång på allvar i och med att DJ:n hade anlänt och spelade galet bra låtar som fick mer eller mindre alla upp på dansgolvet! Vid tolvslaget blev det en massa natta-mat som var kanongod (dock fick jag ej i mig speciellt många tuggor då korsetten satte stopp för det!), det blev ännu mer dans och vid tre- halvfyra tiden hade de sista gästerna åkt iväg
    och vi stupade i säng med ett leende på läpparna. Under tiden maken plockade bort alla mina 120 hårnålar summerade vi dagen och kvällen som varit och konstaterade snabbt att den hade blivit extremt lyckad och slagit alla våra förväntningar med hästlängder! Det som vi speciellt tyckte var roligt var att alla våra gäster (gammal som ung) verkade ha
    haft roligt under kvällen och delade verkligen vår stora dag genom sin
    närvaro, värme och glädje!!!!

För er som vill kan ni gå in och kika på lite bilder från vår bröllopsdag:

groups.msn.com/Fredin/shoebox.msnw

(En del av bilderna kommer inte i direkt rätt ordning, men jag orkade inte ändra om, håll tillgodo ändå!=)

Lyckliga hälsningar från Fru Alex80 som äntligen fått tummarna loss =)
    Du Molla, vet vad jag menar....!

• Svar på tråden Alex80 gift med berättelse och bilder=)!
  • Alex80

Oj, vad många inlägg redan- så kul! Tack för alla era fina ord=)

Felice, min klänning köpte jag på Romantica i Malmö- märket är Veromia men vad modellen heter har jag redan glömt....(klänningen hänger för tillfället ute hos mina föräldrar....!) Diademet köpte jag i samma affär. Bor du i Malmö-området?! Hursomhelst Romantica ligger på Bergsgatan!

• Alex80

Nja, någon jättenärbild har jag nog inte- men jag kan se om jag kan leta igenom alla våra 1500 bilder när jag har tid. Tror annars att de bästa bilderna på frisyren är med... Men som sagt jag skall kolla och återkommer i sånt fall Felice!

• Alex80

Oj vilken tur jag hade- hittade en hyffsat bra närbild på frisyren. Den ligger på sidan 6 sist bland alla bilderna. Dock gör ljuset och kamerablixten att man ser löshåret tydligt (vilket inte syntes direkt i verkligehetn....!). However- håll tillgodo med håret!

• Alex80

Nix sex sidor blev det....! Mannen försökte begränsa mig till 20 bilder men jag hade så svårt att sålla att det tillslut blev över 70 bilder=)! Galet, jag vet!

När det gäller frisyren är det roliga att jag i princip inte hade bestämt hur jag ville ha håretförräns på själva bröllopsdagen....! Jag gav frisören på Larsson & Lange fria tyglar att göra något lagom modernt men ändå stiligt och resultatet blev ju bra då det tydligen är fler än jag som gillade den=)!

• Alex80

Yes Ängavallen e verkligen ett perfekt ställe att ha sin bröllopsfest på, de har fantastisk service, underbar mat och vackra och stilrena lokaler utan att det blir för stelt eller pampigt! På Ängavallen avverkar dem bröllop på sommaren som andra avverkar en frukost och de har verkligen rutin! När det gäller drycken så var det aldrig något problem som vi upplevde det. Under middagen satt aldrig någon utan nåt i glasen - de har en viss "pott" som de räknar utifrån och i och med att där alltid finns dem som kör/är äldre/gravida så jämnar det ut sig mot dem som vill dricka lite mer = alla blir nöjda! När det gäller baren var det likaså, vissa tog kanske ingen drink medan andra glatt svepte tre=)! Öl fick man ta hur mkt man ville, efter någon timme meddelade en av servitörerna att vi "passerat" kvotgränsen i baren och undrade om vi ville fortsätta ha den öppen (mot att vi själva betalada drink för drink utöver offerten). Då de flesta verkade nöjda (och då vi som brudpar absolut inte ville ha en fyllefest!) så tyckte vi det var bra och baren stängdes lite diskret. Dock bjöd Ängavallen på lite extra drinkar till dem som eftertrågade som en trevli gest!

Hmmm, hoppas jag svarade på din fråga Molla.... hursomhelst du och din blivande har verkligen något att se framemot nästa sommar!!! Jag tror inte ni kommer att bli besvikna=) Vilken månad var det nu ni skulle gifta er?

Kraaaaaaaam/Alex

• Alex80

Hej igen, många frågor som jag skall försöka svara på!!!! Då vi bokade Ängavallen så pass sent (bestämde ej att vi skulle gifta oss förräns i januari 05) och en månad efter bokade vi Ängavallen (hade tur att där fanns en helg kvar på hela sommaren!!!!)vilket innebar att kontakten med dem efter bokningen blev ganska så intensiv ända fram tills vi gifte oss, men för er är det ju lite annorlunda då ni bokat dem så pass lång tid innan. Jag tror inte dem kommer att ta första kontakten utan det är nog upp till er som brudpar när ni vill börja diskutera och rådfråga dem. Hade jag varit er hade det nog varit lagom att kanske kontakta dem någon gång tidig vår nästa år så har ni fortfarande väldigt gott om tid!

Yes vi använde den florist som Ängavallen rekommenderade i Vellinge- hon var supertrevlig och kreativ- vi blev mkt nöjda med både blomsterbåge och bordsdekorationer (dock var det ej hon som gjorde min brudbukett).

Vi tyckte det var skönt att vi skulle sova på Gårdshotellet som låg så nära och bra och vi hade väl redan i förväg bestämt oss för att inte smita ifrån festen tidigare utan mer eller mindre stanna kvar och säga hej då tills sista gästerna åkt- och så blev det oxå! Halv fyra hade de sista gått och då stupadse vi bokstavligen i säng!!! Men vi ångrar oss inte för att vi var med hela tiden, det var så roligt att jag hade inte velat missa en sekund av bröllopsfesten för att gå och lägga mig!!!

Själva festen och dansen avmattades vid halv två- två tiden och vi hade bestämt att vi ej skulle betala för längre (annars hade det kostat mer, tror 2000 kr extra i timmen + att DJ:n skulle ha tagit mkt extra oxå per timme efter två!), dock var det en del som stannade kvar efteråt och vi satt och pratade och jäste i deras spiskammare istället för inne i själva festlokalen (som de då städade och möblerade om i).

Fråga gärna mer om du undrar över något!

Kram/Alex

• Alex80

Tack så mycket stjärna- det värmde=)!

• Alex80

Vi träffade floristen nån månad innan och berättade för henne vad vi valt för blommor i min brudbukett. När hon hörde att jag b la skulle ha de mörklila kallorna i buketten kom hon med förslag att sätta en kalla i en hög glasvas tillsammans med högt gräs klätt med vita pärlor i olika storlekar trätt på. Sedan berättade vi att vi gärna ville ha murgröna slingrat på borden tillsammans med pärlor på silvertråd och att vi ville ha blomsterbåge med lila blommor och hjärtan på tråd i + pärlor och silvertråd även i bågen- allt fixade floristen till oss galant. Bågen stod klädd i grönt redan kvällen innan bröllopet då vi var där och lade ut festprogram, engångskameror osv. Kallorna och murgrönan på bordet levererade floristen på förmiddagen på bröllopsdagen så att allt skulle vara fräscht och fint till kvällen. Då vi valde en "enklare form av bordsdekoration" dvs. snittblomma i glasvas så gjorde ju aldrig floristen någon provdekoration, hur hon jobbar annars vet jag ej! Fråga!

Buketten gjorde Helene på Fröknarna Klorofyll i Malmö- en himla go och duktig dam som är väldigt kreativ och lekfull i sina buketter! Hon hjälpte mig med val av blommor, vilka som passar bra ihopa, vilka som ej doftar starkt/färgar av sig osv. Det var hennes idé att jag skulle ha de vita kapstjärnorna i håret, blommorna trädde hon på ett speciellt grönt skaft som var lätt för frisören att böja och arbeta med! Vi blev mkt nöjda med både min bukett, hårblommor, corsagen och tärnbuketten!

Vi var 43 personer och vårt kuvertpris låg någonstans kring en 1045 kr/person om jag inte minns helt fel.

Hur många blir ni på ert bröllop? Och vad har ni fått för kuvertpris för 2006? Högre antar jag...=)

Kram igen!

• Alex80

Hej igen Molla,
    Oj 80 gäster!!! Ja, det blir verkligen ett stort kalas- så kul!!! Du vet att jag väntar på dina bilder efter ert bröllop sen va??? Kommer tvingas hänga på BT fram tills nästa höst för att kunna läsa och se din berättelse och bilder=)

Jag tror att jag kontaktade Fröknarna Klorofyll någon gång i marsmånad- vi hade säkert 1,5 timmes långt samtal första gången om form, färger och blomval för att sedan ha kontakt enda fram till bröllopet. Hon var verkligen go och personlig kändes det som och lade som sagt ner mkt tid och energi på att man skulle bli nöjd=) Om jag någon gång under bröllopsplaneringen kände mig som en "bridezilla" så var det nog när jag valde buketten..... *skäms* då jag ändrade mig tusen gånger kring det mesta förutom att jag ville att det skulle gå i lila toner (då det var vårt färgtema)!!!

Jag fixade som sagt frisyren på Larsson & lange men vid Triangeln (de fixar ej sminket där) utan jag sminkade mig sedan på Make up store vid Triangeln direkt efter frisörbesöket. Hon som gjorde min frisyr heter Veronica Falck och var toppen! Cool, lugn och kreativ i sitt "skapande" tyckte jag. Men som sagt jag var nog en ganska så tacksam kund då jag lade allt "ansvar" i hennes händer och sade att hon mer eller mindre fick göra vad hon ville bara det blev lite trendigt men ändå elegant...=)! Alla frisörer inne på Larsson & Lange undrade om det verkligen var jag som skulle gifta mig då de aldrig hade mött en lugnare och avslappnad "brud" tidigare, det var skönt att höra för jag ville ej framstå som någon stirrig och halvneurotisk brud som trodde hon var den enda som någonsin skulle gifta sig på denna planet, du förstår kanske vad jag menar....?!

Hursomhelst, jag blev så nöjd med både frisyr och bukett och hoppas att du Molla kommer att bli detsamma oavsett vilken florist eller frisör du väljer för din stora dag!!!

Kram/Fru Fredin

• Alex80

Tack så hemskt mycket Camilla 1/7-2006 för de fina orden, blir så gla! Lycka till själv när det nu e dax, men jag antar att det är den 1e juli nästa år med tanke på din signatur.....=)

/Alex

• Alex80

Anzea, det kan jag väl stå ut med- att ni bombaderar oss med frågor alltså! Hoppas annars allt e väl och att vi cs snart igen!

Kram på dig med=)

Svar på tråden Alex80 gift med berättelse och bilder=)!