• Trancequeen

Förlovning

Jag och min sambo träffades för 4 år sedan. I början så var det inte så seriöst, trodde jag iaf. Jag gick i 9:an, och detta var på jullovet. Vi umgicks mycket, och en dag så slog det mig att jag höll på att bli förälskad. Jag tog mod till mig och sa det till honom, eftersom att jag inte längre ville ha en KK-relation med honom. Hela grejen blir lite komplicerad då vi träffades på en bastufest som mitt dåvarande KK anordnade. Det var jag och en till tjejkompis, och det var 4 killar. Det var bastu, öl och nakna kroppar. Det liv jag levde då var egentligen en väldigt dålig förutsättning för att ha ett förhållande...

Men så blev vi tillsammans, utan att jag själv visste om det nästan. Efter 3 veckor så far jag till mitt "ex-KK" och har det trevligt med honom, så det "tog slut" redan där.

Vi hade ett uppehåll på 7 månader, sen blev vi KK:s igen, för att återigen bli tillsammans, seriöst denhär gången, och sen dess har vi hållt ihop. Det är nu 3 år sedan, och vi har varit sambos i 2½ år.

Min störst dröm är att han ska fria till mig. Jag vet att han är rätt. Många har sagt till mig genom åren att det aldrig kommer hålla då det är en åldersskillnad på 12 år mellan oss, men det har aldrig varit ett problem, förutom i början, då jag var alldeles för omogen.

Vad ska jag göra? Jag har visserligen pratat med honom lite om saken och så, men det känns dumt att nästan sitta och "planera" frieriet tillsammans. Ska jag bara vänta och se när det sker?

• Svar på tråden Förlovning
  • EhjärtaK = sant

Om du är helt säker på att du vill dela ditt liv med den här mannen så är det väl aldrig dumt att börja prata om förlovning/giftermål/äktenskap med honom . Det är bättre att prata innan så att man vet att man ligger på samma våglängd och vill samma sak med förhållandet och framtiden i största allmänhet .

Du skriver att din omgivning är tveksamma till ert förhållande, men vad känner du själv?

• Nilla2005

klart ni kan börja diskutera saken, ni har ju ändå vart tillsammans i 4 år... Å andra sidan borde du ju vara rätt ung ännu så det är ju ingen panik heller. Prata med honom men försök undvika att direkt "planera" (brukar ju sällan bli exakt som man vill...), kan ju vara jättebra att få reda på om ni ligger på ungefär samma våglängd?!

Åldersskillnaden på 12 år ser åtminstone jag inte som nått problem!

Lycka till!

• M Magdalena

Hur det började påverkar inte hur er framtid kommer se ut, huvudsaken är att ni båda_vill.

Ta ett snack med honom och lägg fram det: "jag skulle vilja ta vårt förhållande ett steg till.."

Tänk också igenom vad du vill med förlovningen? Vill du gifta dig med honom? Leva med honom resten av ditt liv?
    När vill du gifta dig med honom? Om 1 år? 3 år? 5 år?

• Kickit

På tal om förlovning? När man ska till att förlova sig, är det killen som ska ta tag i saken och fria redan då? Eller? Jag hade velat att han gjorde det, att han letade reda på min ringstorlek, köpte ringar och gick ner på knä. När dagen kommer då han verkligen tänker fria, får han slå på stort. Är jag ute och cyklar eller är det så det går till?

Och Trancequeen, du vet vad du vill innerst inne. Det gäller bara att lyssna. Ingen kan ta dina beslut, det finns inga ålderskillnader, bara olika erfarenheter, någon som är fyrtio kan vara mindra erfaren än en som är tjugo. Förstår du? Så glöm ålder. Om du vill att ni ska förlova er så har du svaret där. Prata med honom så kommer det att lösa sig, men bli inte för besviken om han tvekar. Det räcker i själva verket med att du nämner det och sedan låter honom fundera för att han också kan bli med på noterna ;) killar behöver oftast längre betänketid än vi tjejer, vi är som datorer som planerar långt framigenom.

Många kramar

Christin

• M Magdalena

Kickit
    "vi är som datorer som planerar långt framigenom. "

SÅ BRA CITAT!! :D :D

*diggar dig djupt nu* :D

• Johanna85

Trancequeen

Om du känner att du verkligen vill dela ditt liv med honom resten av livet är det inget som hindrar dig från att själv fria... Antingen på ett romantiskt sätt med ringar eller som jag gjorde (visserligen hade vi redan varit förlovade i 3 år då men men) Vi hade precis köpt en lägenhet tillsammans och jag sa att vi måste skriva ett testamente i fall nåt händer en av oss så att den andra får hela lägenheten... Eller så gifter vi oss! Som tur var valde han det andra alternativet *ler* Jag var trött på att vänta på honom, så det var lika bra att ta tag i det själv. Nu är det bara 112 dagar kvar till att vi blir man och fru!

Bry dig inte om vad andra tycker och tänker, det viktiga är att ni älskar varandra!

(Vi är lite lika du och jag, jag träffade min m2b på sommarlovet mellan 9:an och 1:an, och han är 9 år äldre)

• Kickit

*skrattar*
    Det är alltid roligt att få kommentarer på det man skriver :D

Nu vill jag veta hur en förlovning går till? Enligt tradition? Någon som vet?? :)

• Trancequeen

Gud, ni som skriver här verkar så grymt mycket mer mogna än mina kompisar. Dom tycker att det är äckligt att jag är tillsammans med en som är 12 år äldre än mig. Hur kan kärlek vara äckligt? För detta är verkligen kärlek! :D

Jag frågade min sambo igår när vi gick o la oss om han har tänkt något på förlovning, och det hade han, lite grann *ler*

Men jag är jätteduktig på att ha för bråttom med saker o ting, speciellt saker i ett förhållande, så jag tror, att även om det känns rätt för mig, så vill jag ju att det ska kännas rätt för honom också. Dock kan jag inte tänka mig en bättre present att ge min älskade på hans födelsedag 10/12 än en förlovning, och ett löfte om att dela våra liv för alltid, för det vill jag verkligen!

Och även om en förlovning känns rätt nu, så vill jag nog inte gifta mig än. Kanske om 3-4 år, skulle kännas bra, men man kan ju vara förlovad under tiden :)

Tack för alla svar.

Svar på tråden Förlovning