• melie

Mitt upplägg för en putigare rumpa..

Jag bestämde mig strax efter sommaren att jag skulle börja träna. Jag har alltid varit smal men jag ville "forma om" kroppen lite granna. Jag är student och har inte råd med dyra gymkort så jag köpte en yoga-matta och ett par hantlar på 2 kg. Nu efter c:a 2 1/2 månad ser jag tydliga förändringar. Främst på ben, rumpa och armar men även rutorna på magen är riktigt tydliga och ryggen ser inte lite kotig ut... Rumpan har blivit betydligt större och putigare och jag har fått en sån där snygg "bula" på baksidan av låret. :)
    Jag har letat upp de bästa övningarna vid "hemmaträning" och dessa är mina bästa:
    Mitt träningsupplägg är förljande:
    2 ggr/veckan 2 ryggövningar 15x2, pushups 15x2 samt 3 övningar 15x2 för biceps, triceps och axlar/bröst.
    2 ggr/veckan gör jag 15x2 sidlyft (för midjan), 15x2 raka benlyft (för nedre delen av magen), 15x2 crunches med benen högt samt 15x2 situps.
    2ggr i veckan tränar jag då benen på följande sätt:
    15x2 utfall (15 med varje ben alltså 30x2)
    15x2 knäböj (med benen isär), 15x2 knäböj (med benen ihop), 15x2 "kissande hunden", 15x2 "leg curl" på alla fyra, "dips" på alla fyra när man "dippar" (med ena foten åt gången) mot taket, 15x2 höftlyft med fötterna på en stol (gör underverk för stussen! :), 15x2 benspark med raka ben på sidan (med varje ben) samt 15x2 (varje ben) benlyft när man ligger på sidan med översta benet böjt och det undre benet rakt och man lyfter alltså det undre. (jätte bra sätt att träna insidan av låret!)
    Hoppas får lite inspiration och detta upplägg har verkligen gett resultat!
    Jag kan tillägga att jag kör powerwalk 30 min varje dag. Lycka till allesammans! Mvh

• Svar på tråden Mitt upplägg för en putigare rumpa..
  • melie

Det är lite knepigt som sagt att förklara men jag ska göra ett försök. :)
    Du ligger på sidan fast lite mer i V-form och så lyfter du båda benen från golvet. Du kommer att känna i de sneda magmusklerna när du gör rätt.
    När du ska göra "leg curl" står du med knäna i golvet och händerna med givetvis!, :) du drar sedan knäet emot magen och sedan tillbaka och uppåt så att benet är i 90 graders vinkel. Då tränar du både benet du "svingar" och skinkan på det benet som "stå still" såkallad statisk träning.
    När du "dippar" fötterna mot taket står du fortfarande på alla fyra och i samma 90 graders vinkel som ovan, men du gör istället små "dutt" rörelser mot taket med fotsulan.
    Vet inte om du blev något klokare men lycka till! Annars får du höra av dig. Mvh Lie

• melie

Jag kan även tillägga att eftersom det är så många övningar jag kör så delar jag upp dem så att musklerna får vila mellan passen. En variant jag brukar köra är att jag gör exempelvis utfall, benböj och höftlyft på måndagen. Tisdag gör jag rygg- och armövningarna, onsdag gör jag resten av benövningarna och torsdagen kör jag magövningarna. En annan variant jag kör när jag har mera tid är att jag kör precis som ovan utfall mm på måndagen + magövningarna. Sen vilar jag en eller två dagar ocg så gör jag de andra benövningarna + rygg och armar den andra gången o.s.v. Jag är även noga med att stretcha och jag brukar göra lite yoga-liknande övningar efter styrketräningen. Detta har också gett resultat. Jag har visserligen alltid varit vig men för första gången på säkert 8 år kan jag gå ner i spagat och splitt! Det ni! :)
    Detta upplägg passar mig perfekt´och jag sparar en hel del tid på att slippa ta mig till och från gymmet. Mvh

Svar på tråden Mitt upplägg för en putigare rumpa..