• *Blomman*

Vad gör ni mot illamående?

Jag mår så fruktansvärt illa nästan dygnet runt. Igår blev det mkt värre och idag är det olidligt. Spydde upp min frukost och har knappt kunnat äta sen dess. Jag antar att mitt illamående beror på att jag börjat med nytt p-piller och jag vill inte att illamåendet ska förstöra mina dagar framöver. Vad gör ni för att dämpa illamåendet?

• Svar på tråden Vad gör ni mot illamående?
  • anne på grönkulla

Jag hade liknande problem för flera år sen när jag började äta p-piller - gick omkring och var illamående hela tiden. När jag började ta dem på kvällen istället för på morgonen så blev det lättare att hantera - det förstörde liksom inte hela dan då coh med tiden så har den bieffekten helt gått över. Hade den fortsatt efter att jag bytte (efter att jag prövat att ta dem på morgonen de första 2-3 veckorna) så hade jag garanterat bytt piller!

• *Blomman*

Förut tog jag alltid mina piller på kvällen och det spelade ingen roll, mådde fortfarande illa. Nu tar jag dem på morgonen eftersom jag har jättesvårt att komma ihåg dem på kvällen.
    Ringde till sjukvårdsupplysningen imorse och kvinnan jag pratade med sa att illamåendet kan vara i upp till 2 månader. Jag vill verkligen att dessa piller ska funka eftersom jag har inte så många andra alternativ. :(

• Texas

Mådde tidigare illa av vanliga kombinerade p-piller. Det blev mycket bättre då jag bytte till minipiller som inte innehåller östrogen. Annars kan du alltid prova p-stav eller horomonspiral som också bara innehåller gulkroppshormon. Eller prova Nuva ringen som innehåller samma hormon som vanliga p-piller men som ska innehålla lägre mängder och bara verkar lokalt istället. Det är ju jättejobbigt att gå runt och vara illamående hela tiden.

• *Blomman*

Texas
    Jag har provat p-spruta och ett antal mini-piller förut och jag tål inte mängderna gulkroppshormon som finns i dessa. Mådde illa av dem också. Jag är tyvärr van att må illa, men nu är det så rysligt mycket och jag har viktiga saker jag inte får missa bara för att jag ligger hemma och spyr. Vem har sagt att livet ska vara lätt? :)

• Forsfors

jag mår också ofta illa, det har jag gjort i flera år. jag har köpt hem seaband från apoteket, och när det blir för jobbigt så använder jag dem och det har hjälpt mig mycket, så mitt tips är att testa det.

• Minimira

Mådde också illa av mina p-piller tills jag bytte märke. Blev bättre då!! Blev rekomenderad p-plåster,det ska minska på illamåendet då man inte får i något i magen...har ej provat för nu funkar ju de nya pillrena.

• Texas

Kanske ska du överväga att prova något hormonfritt alternativ som tex kopparspiral, eller persona maskin som mäter säkra perioder. Prova Postafen som är receptfria tabletter mot åksjuka. Tyvär kan man bli ganska trött av dem men det kan vara bättre än att må illa. Tycker att du ska prata med din barnmorska om att byta sort om detta fortsätter.

• Kickit

...eller så gör man som Kicki och lägger av helt med p-piller och hormoner? :)

• *Blomman*

Forsfors
    Låter intressant, vad är det för något?

Jag kan tillägga att jag inte kommer att sluta med p-piller så som det ser ut nu, men tack för omtanken. :)

• Forsfors

Det är ungefär som muddar som sitter åt, och så har de en plastkula på. man placerar dem så att plastkulan trycker på ett speciellt ställe på handleden och efter ett tag så går illamåendet över eller minskar. Det är nog gjorda för att ha på sjön om man är sjösjuk eller om man är åksjuk, men jag har haft dem ändå när jag mått illa utan någon speciell orsak och det har funkat.

• *Blomman*

Forsfors
    Tack för tipset! Måste verkligen testa det. :)

Svar på tråden Vad gör ni mot illamående?