• Dauwlburg

Förlovning/Frieri?

Till sweet saint:
    ursäkta att ja klampar in så här i denna tråden och så. men jag ville bara säga en sak ang. det du skrev om att man inte kan känna varandra efter att ha varit tillsammans i 1-2 mån, det är väl lite olika från fall till fall. beror väl väldigt mycket på hur länge man kännt varandra innan man blir tillsammans? ;)

det går väl inte riktigt "rätt" till om man blir tillsammans innan man lärt känna varandra, låter lite falskt på nåt sätt tycker jag. jag tycker inte att det är rätt av äldre människor att döma de yngre för deras ålder. jag tror att två unga människor kan ha ett lika seriöst förhållande som äldre kan. och därför borde dom ha samma "rättighet" att få förlova sig. det är väl så att det finns dom yngre som inte riktigt tar det här med förlovning på allvar, men man kan ju inte döma alla ungdomar för det! jag är själv ungdom och ska förlova mig med min flickvän till nyår. och det är seriöst. jag vill leva mitt liv med henne, jag vill flytta ihop med henne när jag flyttar hemifrån osv.

• Dauwlburg

det är väl ändå knappast ett måste? eller?

• Dauwlburg

okej tack för svar, Archangel! det ligger säkert mycket i det du säger, det låter vettigt.

• Dauwlburg

man får väl förlova sig och planera inför sitt bröllop i princip hur man vill. enligt svensk tradition så är det väl så att man förlovar sig och då tittar ut ringar tillsammans osv och sen friar mannen (enligt traditionerna då) till kvinnan. och sen planerar dom bröllop tillsammans.

frieriet ska då vara lite av en överraskning som mannen planerar. men jag har en lite annan åsikt om hur jag tycker att man kan göra, eller rättare sagt så som jag skulle vilja göra eller ha det. alltså när man blir tillsammans så har man varandra, men det har ju inte getts något formellt löfte om något. därför ha förlovningen som en sak som mannen planerar och överraskar med och går ner på knä och frågar osv, för att sen planera bröllop tillsammans längre fram.

för har man förlovat sig, så har man ju i princip enligt traditionerna redan lovat varandra att man ska gifta sig, är det inte så?

• Dauwlburg

okej, jo det stämmer nog.

Svar på tråden Förlovning/Frieri?