• Felice

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?

(till er som har barn eller blivit gravida)

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Jag tycker att alla man pratar med säger "det gick på första försöket" men jag tycker att det verkar ganska osannolikt.
    Och vad menar de då med "första försöket"? Det första oskyddade samlaget?
    Det första oskyddade samlaget när man inte hade en "säker period"?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • Janiz

Med vårt första barn gick det på första försöket(nästa mensen uteblev) så menar jag i allafall. Men med vår son tog det ett år och det var jätte jobbigt. Lycka till!

• blåsippa

Båda barnen blev till på första försöket.
    Så vi har lyckligtvis inte behövt gå o vänta o besvikna när mensen kommer.

• JenHa

Hej!
    Jag har själv inga barn och ska inte försöka på ett tag heller.
    Men många av mina vänner är i barndagar nu och för många har det tagit lång tid, upp till två år, utan att det varit "fel" på någon av dom.
    Och jag som många andra har hela tiden tänkt att det går på en gång och är enkelt man har nu insett att man inte alls kan räkna med det.

• loppalina

Första barnet blev på första försöket (nästa mens uteblev) och andra barnet tog 7 månader.

• A+P=sant

Jag känner flera par som försökt under väldigt lång tid, besök hos läkare etc utan att det har varit något fel. Problemet har, som jag har uppfattat det, varit stress. Så fort en barnvagn kommit inom synhåll så har dessa kvinnor blivt alldelsen nippriga. De har aldrig kunnat släppa tanken på att bli gravida. När de sedan har gett upp och skaffat sig ett nytt intresse, börjat på utbildning etc. då har det inte gått många veckor förrän de har sutit där och väntat barn.

• Tuzza

Vi har försökt i 10 månader nu utan resultat..jag ska göra som A+P=sant skrev...ska försöka syssla med annat nu..jag ger upp ett tag...Jag är så stressad av detta + annat...och så kan man ju inte ha det.

• Rystall

Anna25:
    Jag blev oxå gravid på första försöket. Jag drog min sprial den 25 juli. Det var en hormonsprial så jag har inte haft mens på 6 ½ år. Jag fick inte tillbaka mensen utan blev gravid på en gång, dvs runt den 2 augusti.

• pumpa

Vem vet om det helt säkert är på första försöket när 2 av 3 befruktningar blir missfall som inte märks mer än som en vanlig menstruation.

Vi hade 2 missfall vi märkte av innan 3:an blev till.

• Juvelia

Det tog 3 månader,men sen är ju det barnet 8 år,och inget syskon har kommit :(
    Fast en kompis till mig fick sitt andra efter 8 års försök,så man ska aldrig ge upp.

• Zazla

Jag är gravid i vecka 36. Jag slutade med p-piller i slutet av februari och testade positivt i slutet av mars så det var ju verkligen första försöket. Men vi hade tur, de säger ju att det i genomsnitt tar 7 månader för ett friskt par som försöker "aktivt" (vad nu det innebär exakt...)

Gå in på familjeliv och läs där, många försöker i flera år innan de lyckas, många lyckas på första försöket. Det är så himla olika.

Lycka till Om ni nu ska försöka skaffa barn alltså.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att bli gravida?