• Nonika

Budget-chock!!

Har fått en smärre chock!
    Sömmerskan ringde igår, m2b:s kläder är klara så vi kan ta med dem hem i morgon när vi ska dit. Så hon ringde och sa hur mycket pengar hon ville ha. Min klänning skulle landa på ca 6000:-, det hade vi pratat om innan. Det var klänningen jag var bekymrad för, jag trodde det var den som skulle kosta mest.
    Till min m2b har vi beställt en frockcoat, och när vi ändå var där och pratade om vilken sorts skjorta han ville ha, gick det av bara farten att beställa en till honom genom henne också. Är liksom smidigare än att åka runt till en massa affärer som vi inte har tid med.
    3000:- har vi redan betalat...och i morgon ska vi betala 14.000:- till!!!!

Ohhh, my god, säger jag bara...17.000:- för bara kläderna...jag som trodde vårt bröllop skulle bli lite av ett lågbudgetbröllop....

Så nu ligger vi efter med 14.000:- i budgeten. Var i hela friden ska man hitta 14.000:-!!?? Jobba övertid!? Sälja sina möbler?

Vi får väl bjuda på fil och flingor på bröllopet, och kontra med; ja, vi har ju ialla fall fina kläder...

• Svar på tråden Budget-chock!!
  • Lindamarieh

Oj, det lät inte skoj. Talade hon inte om att det skulle kosta ungefär så? Dåligt i så fall. Hoppas det löser sig för er.

• Kirsto

Ojoj.. Inte så kul det där. Hade ni inte kommit överens om något pris med sömmerskan innan? Fast jag förstår att saker drar iväg (tycker det gör det på vartenda liten grej, allt landar på typ det dubbla mot man hade tänkt..).

Tar ni matlåda till jobbet? Annars är faktiskt det ett förvånansvärt effektivt spartips. Kan spara typ 50 pix om dagen (du får räkna själv hur många dagar som behövs för att komma upp i 14000:- )

• Gerda

Menar du att hans kläder kostar 11000? Påtalade hon inte kostnaderna så är det dåligt av henne och klantigt av er att inte ta reda på kostnaderna!

• Gerda

Oj, den skickades iväg utan att jag hade tänkt det. Ta det inte så hårt som det låter när det står som ensamt inlägg sådär.

Kan ni kanske komma fram till nåt annat - kolla hur mkt skjortan kostar hos henne (kanske kan ni skippa den) och kolla om det skiljer flera hundra på att köpa en skjorta på stan - och om ni tycker det är värt att leta efter en skjorta.

• Nonika

Enligt henne hade hon och min m2b pratat om kostnaden för hans frockcoat, vilket varken jag eller han minns. Visst är det klantigt av oss att inte ha tagit reda på exakt vad det skulle kosta. Men hon kunde inte ge nåt exakt pris heller, eftersom det beror lite på hur lång tid det tar att sy vissa saker, typ.
    Hon är jättegullig och rar på alla sätt och vis, och hon är så engagerad och tycker det är så roligt att sy de här kläderna. Hon har på eget bevåg letat efter ett "spänne" till min klänning, så hon anstränger sig verkligen.
    Det är dock lite klantigt att inte ha varit mer exakt med kostnaden, både från hennes och vår sida.
    Hon verkar ha lite dåligt samvete nu, och säger att vi inte ska behöva betala en enda krona till, även om det kommer att krävas ändringar på min klänning (jag ska gå ner lite i vikt).

• Nonika

Ja, m2b:s kläder blev dyrare än min klänning. Frockcoaten kostar 6900:-, med material och arbete, och skjortan 3300:-. Skjortan hade vi inte pratat om angående pris.

Klart vi skulle kunna säga att vi kanske ska kolla om det finns en annan skjorta att köpa...men det känns lite dumt. Jag vet att kunden alltid har rätt, men ändå...hon är ju så trevlig och engagerad...och skjortan är ju specialsydd precis som han vill ha den. Får dåligt samvete åt alla håll, känns det som.

• Nonika

Kirsto:
    Matlåda är det som gäller för mig i alla fall. Min m2b käkar på jobbet, de drar en viss summa för maten direkt på lönen. Det är rätt billigt, men det är klart att det kanske skulle bli billigare om han hade matlåda med sig.

• Gerda

Priset för att sy upp är inte så jätte dyra med tanke på tiden, materialet och arbetskostnaden. Tyvärr så kanske ni kunde sparat in på skjortan då det finns jätte fina till froakcoat för häften.

Men som du säger - allt är specialsytt till er och då kostar det också. Låter iaf bra att hon är duktig, trevlig och serviceminded.

• Kirsto

Aj då, då fanns det inte så mycket att spara där. Eftersom det inte är så troligt att ni vinner på triss och det inte är något alternativ att sälja knark är jag rädd att det är de små utgifterna man får dra in på. Typ inte köpa godis (om man inte MÅSTE), välja mat med mycket grönsaker och lite kött när man handlar, inte köpa mer vanliga kläder än man måste och försöka "snåla" på julklapparna.. Skittrist, men många bäckar små...

• Nonika

Kirsto:
    ja, på något sätt brukar ju det där med pengar lösa sig konstigt nog i slutet ändå...och vi har bestämt nu att vi får börja vara hårdare på ekonomin nu för att ha råd. En del får jag jobba över, det måste jag. Min sambo får väl också göra det. Det blir inga mer kläder för barnen på ett bra tag har jag bestämt nu, och det blir snålt med julklappar...nä, sälja knark är nog ingé bra, särskilt inte då jag jobbar på ett fängelse

Ja, vad kan man mer dra in på...vi får dra ner värmen i huset och sätta på oss raggsockor
    Bröd har vi redan slutat köpa sen vi köpte en bakmaskin, så nu köper vi bara mjöl och torrjäst. Har börjat samåka till och från jobbet, och min sambo gör det redan. Godis behöver man ju ibland men läsk dricker jag aldrig, och chipsen kostar 5:- påsen på Ö&B.

Svar på tråden Budget-chock!!