• night butterfly

Några kommentarer?

Så här ser vårt samhälle ut! Läste den här artikel på Expressen. Tacksam för era kommentarer:

Mamman till flickan försökte i flera år få myndigheterna att reagera, men blev inte trodd. Det ledde bara till att pappan fick skyddad adress.

13-åring födde sin pappas barn
    Hovrätten gav den våldtäktsdömde pappan ensam vårdnad av sina två döttrar.
    När beslutet fattades väntade den äldsta flickan hans barn.
    Nu har pappan åtalats för hundratals sexövergrepp mot dottern.
    - Det är fruktansvärt att en 13-åring kan få barn med sin pappa utan att varken socialtjänst, skola eller sjukvård reagerar, säger flickans mamma.

I december 2002 födde den då 13-åriga flickan ett barn som adopterades bort. I september 2004 blev flickan åter gravid, men genomgick en abort.
    För några månader sedan berättade hon för en kompis vem som gjort henne med barn.
    Nu har hennes far åtalats för grovt sexuellt utnyttjande av underårig alternativt grov våldtäkt mot barn.

Faderskapstest
    Enligt åtalet uppskattar flickan att hennes far utnyttjat henne sexuellt någonstans mellan 700 och 1 000 gånger.
    Pappan förnekade till en början allt, men sedan polisen visat ett faderskapstest som visar att han är far till sitt barnbarn erkände han.
    - Vi fick en form av erkännande när vi stack faderskapstestet under näsan på honom, säger kammar-
    åklagare Per-Åke Kvarnström.

Skyller på dottern
    51-åringen påstår dock bara att han haft sex med dottern tre gånger - och att allt är hennes fel.
    - Han säger sig ha blivit förförd av henne eftersom hon haft utmanande klädsel och att han inte kunnat hejda sig, berättar Per-Åke Kvarnström, som kommer att yrka på att pappan döms till maxstraff, 14 års fängelse.
    Pappan hade sedan 2002 ensam vårdnad av sina döttrar. Han fick det, trots att han tidigare har dömts för två våldtäkter.

Fick skyddad adress
    I flera år försökte flickornas mamma få myndigheterna att reagera. Hon misstänkte att döttrarna utnyttjades sexuellt av sin far.
    Men det ledde bara till att pappan fick hjälp att skaffa skyddad adress.
    - Han hade sagt att jag utsatt honom för mordförsök, berättar mamman.
    Först i förra veckan fick hon veta att pappan gjort sin dotter gravid.
    - Det är fruktansvärt att en 13-åring kan få barn med sin pappa utan att varken socialtjänst, skola eller sjukvård reagerar, säger mamman.

Av JAN SPRANGERS jan.sprangers@gt.se
    och TOMAS SVEDBERG tomas.svedberg@gt.se

--------------------------------------------------------------------------------

Publicerad:
    2005-11-03 07:00

--------------------------------------------------------------------------------

• Svar på tråden Några kommentarer?
  • Ei saa peitää

Usch det är ju förj*ligt att det kan få gå till så. Stackars barn.

• Trancequeen

Här ser man stora brister i vårat samhälle. Jag känner till detta, min mamma vet vem både dottern och pappan är. Man börjar ju fundera på vad mamman har gjort sina barn, när pappan fick ensam vårdnad TROTS att han dömts för våldträckt tidigare.

Det är både fy och skam att en 13-årig flicka blir med barn. Saken blir dock värre när man får veta att det är hennes pappa som är far till sitt eget barnbarn. Och att en 13-åring genomgår en födsel är inte heller så bra.

Flickan är ju bara barnet, det är väldigt hemskt. Hur kommer flickan någonsin kunna känna tyrgghet i sitt liv? Hennes liv är förstört, ingen psykolog i världen kan nog läka ett sår som detta har orsakat.

När det gäller våldtäckter, så är det ju egentligen inte så konstigt att dom sker. Vart man ä'n vänder blicken i dagens samhälle, så är det reklamskyltar överallt där det visas lättklädda kvinnor som visar mycket hud. För att vi kviunnor ska känna oss sexiga och akktraktiva, så vill vi leva upp till dessa ideal, och det är klöart att det blir överbelastning för männen.

Människan är ett djur, och alla djur har en instinkt till att fotplanta sig. Men när man jämt och ständigt terroriseras med dessa ideal och att det ska vara så naket hela tiden, jag har (tyvärr) förståelse till en viss del för männen som våldtar kvinnor, men det betyder inte att jag accepterar det mer för det.

Det är inte männen vi ska ändra på, det är vårat samhälle!

• Sommargrodan

Det är ju absurt att ha förståelse för att män våldtar! Människan är ett djur, visst, men mänskan har också något som heter moral och förmåga att behärska sig själv och sina instinkter.

Om man bara tänker "stackars män som ser nakna brudar till höger och vänster och därför inte kan hindra sig från att våldta" befriar man ju dessa män samtidigt från skuld. Om man saknar förmåga att hindra sina känslor, kan man ju inte heller välja att inte göra en annan mänska väldigt illa, och därigenom borde man inte kunna straffas. Tanken om straff är ju nämligen att man straffas för att man gjort något som är fel, och att man vetat om att det är fel, men ändå gjort det.

Jag anser att män är precis lika kapabla som kvinnor att styra sina känslor och impulser, och därför är det inte alls acceptabelt att förstå män som våldtar! Våldtäkt handlar dessutom, så vitt jag har läst, om att män som våldtar "har ett behov" av att känna makt och dominans, vilket de får när de våldtar.

Trancequeen: Män är väl en del av samhället, så de är väl också något som behöver ändras, om samhället behöver ändras.

• dala82

Sommargrodan
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Usch jag mår illa när jag läser såna här grejer!

• night butterfly

Jag är tacksam för alla svar och hoppas verkligen att det är fler som vill skriva här och lämna en kommentar.
    Anledning att jag skrev det här inlägget är att jag vill väcka en debatt.
    Att bara tyst betrakta och inte agera/reagera mot något som är så fel i samhället är på sätt och vis som att acceptera detta, det ger tysta signaler om att det är OK.
    Ingen ensam kan ändra lagar eller förändra samhället. Men alla tillsammans, var och en av oss genom att högt och tydligt säga ifrån, skriva eller på annat sätt tydligt markera att det här är fel, att vi inte vill acceptera det här kan bidra att systemet och allmänhetens syn på saken förändras.
    Jag hoppas att våra barn kan växa i ett bättre, tryggare och rättvissare samhälle där man inte accepterar övergrepp och våld mot barn och kvinnor!

• CyberPet

Det värsta är väl att socialtjänsten inte *kan* göra något för de använder "vårdnadstvist" som ursäkt för att inte göra undersökningar. Om en föräldrar anklagar den andra för sexuella övergrepp så anses det många gånger bara om en taktik från den parten för att lättare få vårdnad av barnen.

Det måste nästan till utomstående för att göra en anmälan som kan tas på allvar. Vilket är jävligt trist för den förälder som faktiskt SER vad som händer, men kan inget göra.

Petra

• Trancequeen

Sommargrodan:

Du säger att männen är en del av samhället, och det är ju sant. Och jag säger inte att jag förlåter män som har våldtagit någon, det skulle jag aldrig göra. Men man får ju också tänka på att alla män är inte likadana, man kan inte dra alla över en gräns.

Men samhället handlar mycket om pengar också. Ni har missförstått mig om ni tror att jag tycker att det är ok att våldta, det är det verkligen inte. Vi har fått våra kön för att göra något vacker av dom, nämligen skapa nästa generation, vi ska ju inte gå och skada varandra.

Hela synen på sexualiteten bör ändras, och som någon skrev, att männen vill känna makt när dom våldtar någon, vad beror detta på i sin tur då? Man måste ju gå till botten av glaset för att hitta problemet!

Svar på tråden Några kommentarer?