• humming bride

Bra guldsmed som gör ringar i platina?

Jag och min sambo har efter att ha läst ett antal diskussioner om rhodinerade vitguldsringar blivit pigga på att ha vigselring i platina. Har sedan tidigare förlovningsringar i rött guld, men den modellen går ej att få i platina. därför är vi nu sugna på att gå till en guldsmed och fixa de platina ringar vi vill ha! :)

Har någon erfarenhet av ngn guldsmed i Stockholm som har gjort ett bra jobb med era platinaringar? Visa gärna bilder om det finns ngra! Har fått för mig att det är ett ngt annat arbetssätt att jobba med platina jmf med guld (?).

• Svar på tråden Bra guldsmed som gör ringar i platina?
  • Strulan

Jag kan varmt rekomendera våran guldsmed.
    Jag köpte min ring i vitguld
    www.juvelsalongen.com/produkter.asp
    (andra ringen på tredje raden)
    men om vi hade haft ekonomin skulle jag defenetift tagit den i platina.

• karlzone

Våra förlovningsringar är av titan och platina. Mona Fällberg, fallberg.com gjorde dem. Är väldigt nöjd med min ring!

• Sep brud

Vi gjorde min i Platina hos Vasastadens guldsmedja på Sveavägen, jag kollade runt en massa innan och jämförde pris och kvalite. Vasastadens guldsmedja var klart bäst. Jag blev jätte nöjd!!

• Popcorn

Vi valde i och för sig ringar i vitt guld, men jag håller med Sep brud och rekommenderar gärna Vasastans guldsmedja!

• Miss Tess

Strulan

Jag ska hämta min Pavé-ring på måndag börjar bli lite nervös

• humming bride

Toppen!

Tack för era tips! Ska kolla lite på hemsidor, och ta kontakt med dem så fort som möjligt!

• Strulan

Miss Tess

Du kan vara helt lugn dom är jätte duktiga
    Hoppas att du blir lika nöjd som jag, du får skriva när du har hämtat ringen

• Miss Tess

Strulan

Nu har jag hämtat ringen och den är underbar!!! Jag får ju inte ha på mig den innan 1/12 men jag provade den ca 100 ggr i går kväll. Den är verkligen värd pengarna! Den känns ändå rätt klassisk men med mkt bling bling och kommer garanterat väcka uppmärksamhet, precis som jag vill ha det

• Strulan

Miss Tess
    Va kul att allting gick bra...
    Visst är modellen underbar mycke glitter men ändå enkel.

En stor anledning till varför jag valde pavè ringen är att det känns som en modell som man aldrig kommer att tröttna på för att den är tidlös men ändå speciel.

Får också passa på att gratta i förskott

• chili32

Popcorn: Vad blev det för ringar? Har du bild? Vad gick de på..letar efter en guldsmed i Stockholm som är duktig som måste anpassa min viselring till ny förlovningsring i vit guld..

• Popcorn

chili32: Jag har bilder, men inga på nätet .

Vi ritade våra ringar själva och jag har inte ens sett något liknande vare sig tidigare eller senare. Ett viktig sak för oss var därför att hitta en guldsmed som både var intresserad av formgivning, hjälpte oss med tips men också hade vett att avråda oss från saker som han med sin erfarenhet visste inte skulle bli bra.

Vi pratade med fyra olika guldsmeder på ett ganska ingående sätt innan vi till slut bestämde oss, och det blev då Vasastans guldsmedja - både för bemötandet och det faktum att de samtidigt är mycket prisvärda OCH har riktigt duktiga smeder som håller hög kvalité.

Priset för våra ringar kanske är irrelevant att lägga ut här dels för att ni inte har möjlighet att se hur de ser ut, dels för att vi hade eget material (både guld och en av briljanterna) vilket självklart påverkar priset . Min bedömning är dock att de ligger riktigt bra i pris med tanke på kvalitén.

• chili32

Popcorn: Tack för dit svar!!

Idag var jag hos dem efter din rekommendation. Vi vill ha kraftiga ringar i vitguld. Nu kanske den här tråden handlar om platina. Men ville fråga dig ändå. Och min skulle gå loss på 5000 (4.5 mm bred och 2-3 mm hög - slät som är lite uphöjd i mitten) så den kommer att anpassas till vigselringen. och hans 6000 (6 mm och 2 mm hög - halvflak). Så totalt 11000 för 2 handgjorda förlovningsringar. Jag fick ett trevlig bemötande. Och han verkade kunnig och visste direkt vad som skulle var bäst. Är det normal pris tror du? Vi får ju de som vi vill ha det. Jag har tid på mig att bestämma mig tills 9 jan. Sedan måste jag bestämma mig. Vill som sagt ha det fint gjort då man har ringarna förhoppningsvis hela livet

• Popcorn

Det är som sagt jättesvårt att jämföra med våra priser eftersom vi hade andra förutsättningar. Vad man kan göra är dock att försöka få ett hum om priset per gram inkl. arbete och på så sätt jämföra med andra guldsmeder. Vet ni hur mycket era föreslagna ringar väger så kan ni ju lätt få fram ett pris per gram.

Utan att veta hur mycket guld som ingår i era ringar tycker jag dock att det verkar vara ett schysst pris. Det är ju som sagt rejäla ringar som jag antar väger rätt mycket. Min mans är dock ännu bredare (10 mm) och den väger drygt 24 gram (vikten beror ju också på vilken storlek man har).

Självklart kan man hitta billigare ringar, men jag tycker ändå att det är ett okey pris eftersom det handlar om handgjorda ringar i vitguld av bra kvalité och med 14 % palladium (antar jag - det gällde i alla fall för våra ringar). Jag tycker själv att det är viktigt att ringarna känns gedigna - man ska ju bära dem hela livet .

• chili32

Popcorn: Jo du har rätt. Det e det som är viktigast. Ska kolla lite mer på några fler rekommendationer. Tror ringarna kommer att väga totalt 20-25 gram tillsammas. Jo det finns Schalins men det funkar inte för mig då min måste beställas. Och det känns mer personligt med handgjorda har jag fått för mig Tack igen!

• alexander 32

Men om du gillar schalins typen så kan du gå in på http://www.guldshop.com dem gör unika ringar också som du kan beställa men om du gillar Schalins men ändå vill ha lite unikt så kan du genom dem designa din egen schalins online, det är inte som helt unika ringar men ändå lite mer personligt än en färdig.... 

• alexander 32

hoppsan lite sen in på tråden ser jag

Svar på tråden Bra guldsmed som gör ringar i platina?