• Lilla Becca

spiral

nu är det så här att jag kanske måste ha spiral...för inget annat funkar, mini-piller,p-stav gav mig mellan blödningar i ca 2år!!
    p-spruta som jag trivs med har nu gett mig torra slemhinnor, kan knappt ha sex..

då har jag bara spiral kvar...men jag har hört att många blir gravid med spiralen...
    och jag är bara 18 och vill absolut INTE bli gravid nu...
    hjälp!!

• Svar på tråden spiral
  • pickolina

Du nämnde inte vanliga p-piller men antar att du testat det???? Eller?????

För de saker du nämner, som mini-piller, p-stav och p-spruta innehåller ju alla samma typ av hormoner = gulkroppshormon.

• pickolina

För övrigt så kan man bli gravid med alla typer av preventivmedel, men spiral är ett av de säkraste sätten att skydda sig. Absolut inte mindre säkert än det du hittills skyddat dig med.

Personligen skulle jag aldrig ens tänka tanken på spiral då man inte kan använda tampong när man har spiral och GLÖM att jag går omkring med binda när jag har mens. *haha*

• Lilla Becca

jag kan inte äta ppiller...har blodpropp i släkten...
    hormon spriralen då? vad har den för hormon?

• Lilla Becca

kan jag inte ha tampong???!!!!!!!!

• pickolina

Hormonspiralen har samma hormon som alla de andra preventivmedel du provat.

Det enda som inte har det är vanliga p-piller.

Du vet att man kan testa om man har anlag för blodpropp va??? Det är ett enkelt blodprov.. Det gjorde de på min innan jag började med p-piller.

Nej med spiral kan man inte använda tampong, tyvärr.

• Rugbytjej

Man kan visst ha tampong när man använder spiral. Funkar finfint! Satte själv in en kopparspiral för två månader sen och är supernöjd! Så vill du (Lilla Becca) slippa hormoner och ändå ha ett fullgott skydd mot graviditet så rekommenderar jag en kopparspiral.

• pickolina

Hmm, oki, det är inte vad jag hört av de jag känner som har spiral i alla fall.

• pickolina

Sökte lite på nätet nu och den info jag fann var att man INTE ska använda tampong när man har spiral. Detta pga att tanpongen kan fastna i koppartråden vilket bla kan leda till att man kan dra loss/ut spiralen....osv....

• pickolina

Mitt råd är att fråga din barnmorska/gynekolog.

Men råden verkar ju olika eftersom mina vänner blivit tillsagda att inte använda tampong medan rugbytjejen tydligen blivit tillsagd att det inte är några problem.

Enligt den info jag fann på nätet så finns det dock en risk att tampongen fastnar i spiralen och du drar ut den, vilket kan vara smärtsamt... Men har du tur så slipper du råka ut för det.

• Swing

Lilla Becka & pickolina:
    Jag har haft kopparspiraler sedan 1977 och har alltså "slitit ut" ett antal. Under dessa 28 år gjorde jag ett uppehåll 1989 för att skaffa mina 2 barn. Har aldrig blivit gravid med spiralerna och använder alltid tampong!

• Trancequeen

Med hormonspiral är det 1 på 1.000 av 1 års användning som blir gravida.

Med kopparspiral är det 1 på 200 av 1 års användning som blir gravida.

• Trancequeen

pickolina:

Du har helt fel, jag har haft både hormonspiral och kopparspiral, och det är inga problem alls att använda tampong!

• Monn

Från Fass

Kan du använda tampong?
    Användning av bindor rekommenderas. Om du använder tampong, bör den bytas försiktigt så att du inte drar i inläggets trådar.

Med andra ord, det funkar att använda tampong, bara man är försiktig. Jag har hormonspiral och använder inte tampong, men det är för att jag blöder så himla lite att det räcker med ett trosskydd.

• Trancequeen

Jag har då inte varit försiktigare än vanligt sen jag satte in spiralen... Jag skulle väl inte direkt gråta blod om den försvann heller då jag gärna skaffar kids :P

• Swing

Räknde ut att jag utan problem måste ha tagit ut minst 8 500 tamponger under mina 25 år med spiral. (Det har krävts en del för att få ut spiralerna så jag har aldrig haft en tanke på att vara försiktig).

• Rugbytjej

I informationsbladen jag fick från barnmorskan samt från personliga samtal framgick att användning av tampong är helt ofarligt. Och tampongen kommer ju ändå inte så högt upp! Trådarna ligger runt livmodertappen och är inte stickiga så jag tror att risken för att tampongen skulle fastna i dem är minimal. Då är risken att spiralen själv stöts ut vid mens mycket större.

• tattar-Emma

Jag har haft spiral ett par år och använt tampong hela tiden, tills i somras när jag gick över till menskopp (rekommenderas!).

Svar på tråden spiral