• *princess*

Hatar brösten

Jag verkligen hatar mina bröst! De är stora, hängiga och obekväma. Det är jättesvårt att hitta bh:ar som passar, har storlek 75 F, inget som finns på Lindex precis... Bh:arna ser så snygga ut innan jag får på mig dem, men oftast blir det inte lika snyggt på mig. Känner lite att jag vill göra förminskning, men ändå inte. Vet inte hur det blir med ammning eller om det blir bra, kan ju bli ännu sämre...
    Någon i samma sits som mig?

• Svar på tråden Hatar brösten
  • Ettolrach

Har själv 80F-G men jag har blivit vän med mina bröst. När jag blev ung kvinna på 70-talet var idealet små "flickaktiga" bröst och jag som redan vid 15 års ålder hade C-kupa kunde knappt hitta kläder som passade (blusar var inte att tänka på, fick använda herrskjortor) och hitta BH som passade var inte heller så lätt.

Löjligt nog var det en kille som fick mig att börja se mina bröst i ett annat ljus. Jag var 23 och tyckte mina bröst var groteska, c-kupa ansågs som stoooort på den tiden (tidigt 80-tal), mycket kläder passade helt enkelt inte, nätta sommarklänningar var inte att tänka på
    t e x. Men han sa något som fick mig att börja tänka i andra banor. Nå'n gång mellan 25 och 30 växte jag "in i" mina bröst som vid det laget kommit upp i DD-kupa p g a några kilon till och p-piller som i alla fall i mitt fall ökade på omfånget på brösten.

En operation är alltid en operation och innebär risker med infektioner, ärrbildning och annat. Vet inte var du bor, men jag hittar fina och bekväma BH:ar på t e x Debenham's här i Stockholm. Glöm Lindex, sök upp en specialaffär där de ofta kan underkläder bättre och vet hur en BH ska sitta och är duktiga på att hitta rätt sorts BH till just dina bröst. Även om storleken är samma så är ju bröst olika formade och behöver olika modeller. Och låt dina BH:ar kosta, en bra BH är värd pengarna. Bättre satsa slantarna där och lägga mindre på topen utanpå, ett bra innanmäte hjälper s a s ett "billigare" utanpåverk.

Träna gärna rygg, axlar och bröstmuskler för att stärka din egen naturliga "BH". Med stor byst kan ryggen bli påfrestad men med träning så kan det motverkas.

Och kuta inte som många storbystade gör för att "gömma" brösten. Sträck på dig och räta på axlarna. Peppa dig själv till att tycka om dem så växer du förhoppningsvis in i din kropp - inte lätt, men det går. Tänk på att du fått "gratis" vad tusentals kvinnor betalar kirurger massor med slantar för att få på konstgjord väg - dålig tröst kanske men ändå.

Lycka till!

• vixen not a tramp

Ettolrach
    Bra sagt!!!

• Rugbytjej

Jag tycker om mina bröst, har t o m börjat tycka att de är vackra. Är stolt över dem. MEN! Det är i prncip omöjligt att hitta BH, jag har storlek 70F.... Köpte min senaste BH på Gustav Melbin, inte snygg, men det var enligt dem den enda de hade som satt relativt (!) bra på mig. Usch, att det ska vara så svårt. Någon som vet var jag kan hitta bh:ar i den storleken??

• *princess*

Tack för alla svar! Jag ska försöka tycka om mina bröst. Har varit på Debenhams en gång, där fanns massor av bra bh:ar, men tyvärr bor jag ganska långt från Stockholm :(
    Bodde i London ett år, där har de mycket bättre storlekar och inte så dyra priser som här. Men det är ju också långt bort...

• vixen not a tramp

Har läst att engelska kvinnor har störst bröst i europa, kanske därför?

• Swing

'princess': Kan du inte "bara" göra ett bröstlyft? Att få lite mer form och höjd på dom skulle kanske göra susen?

• 26maj2007

Här är en till som hatar sina bröst. Har 70 E och är 150 lång och 45 kg. tycker det är pest och pina. Har gjort bröstförminskning för 7 år sedan då jag hade D kupa till en B kupa, men efter 1 1/2 år så hade brösten växt igen till D. Antagligen samma orsak som innan p-piller.

Ska till våren eller sommaren på undersökning och se om jag kan få betalt igen för en bröstförminskning. Det var någt av det bästa jag någon sin gjort, så länge det vara. Tvekar inte en sekund för att göra om det. Då jag har haft mycket problem med ryggen i flera år.

När jag gjorde op för 7 år sen så träna jag 4 dagar i veckan och då körde jag alltid dubbla pass, en timme styrka och sen en timme step up. Inte har detta hjälp mig med min rygg och axlar. Blev bättre efter op men det kom tillbaka när det växt.

Lär nog aldrig kunna tycka om mina bröst utan en op och speciellt inte nu efter man fått barnen.

• Ananas

Jag har stl 70-75 H och det är inte så lätt att hitta heller om man inte ger hur mycket pengar som helst.

Men sen hittade jag siten www.bravissimo.com Där finns hur mycket som helst till bra priser! 75 är 34. Resten kan du nog räkna ut! De är snabba med leverans och det går bra att byta om det inte passar. Det enda man behöver betala då är returfrakten.

Lycka till!

• Lindalii

Om man är liten till växten och har jättebomber, så är det nog tyvärr inte bara att vänja sig. Det är välkänt att det istället ger förslitningsskador och kronisk värk att bära så många kilo helt i onödan. Tycker att alla som lider, har ont och känner sig obekväma ska fundera på en operation istället. De flesta som gjort brötförminskning är överlyckliga över sina nya rörligare liv!

• Bobou

Jag har små bröst i sammanhanget, bara 75D. Men jag tycker ändå att de är fula, jobbiga och i vägen. Skönt att höra fler som klagar på stora bröst, jag vågar det knappt eftersom vissa av mina kompisar har såna komplex för sina små bröst och för att de är så uppskattade av min pojkvän.

Det jag tycker är jobbigast är att jag hela tiden måste tänka på att hålla mig smal, för jag vet att så fort jag går upp lite i vikt sätter det sig direkt på brösten och så blir de helt ohanterliga...

• Lindalii

Bobou: Du får tala om för dina kompisar att alla snygga modeller på catwalken har små bröst, det förvånar mig alltid att ingen märkt det. Måste väl finnas fler än jag som läser modetidningar?!

• Kairi

Jag har nyligen gjort en bröstförminskning på Karolinska och jag är supernöjd!!! Även om jag ännu inte sett slutresultatet (tar några månader) så är jag glad, för jag vet att jag ALDRIG mer kommer behöva ha en illa sittande bh för att dölja.. eller en skitful mormorsbh för bra stöd.. good riddance!

Jag tror det är fullt möjligt att komma till freds med sina bröst. Med rätt hjälp kan man nog lära sig att tycka de är fina, och tycka om dem.

Men.. när man haft problemet i många, många år och alltid blivit utsatt och mått dåligt kändes det iaf för mig som att det skulle ta extremt mycket tid och pengar att bearbeta komplexet, om detta ens var möjligt. Dessutom skulle ju de fysiska nackdelarna kvarstå..

Jag behövde inte ens äta piller efter operationsdagen, gjorde inte det minsta ont.. och ärren, de syns knappt, millimeterstora linjer! Har haft världens tur vilket jag är väldigt, väldigt tacksam för!

Angående amning; man KAN få nedsatt amningsförmåga, detta är väldigt individuellt precis som läkning och risker. Men även om ena bröstet inte "funkar" så finns ju chansen att det andra gör det! Eller att man kan amma ett tag - så kan det också bli.

Jag är iallafall väldigt glad över att inte känna som att folk ser mig som ett par vandrande bröst längre. Och extremt glad över att jag nu kommer slippa det jäkla skumpandet på dansen och pressen mot halsen när man ligger upp och ner på yogan =P

Vad du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till! Du är enligt svensk medicinsk standard berättigad till operation på landstingets bekostnad, det kan jag garantera dig. Mitt tips är att du bokar en tid. Prata med en läkare och se vad den har att säga. Du behöver ju inte operera dig bara för att du går dit, men du kan däremot kan du få väldigt bra råd (såvida du får en duktig läkare).

Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden Hatar brösten