• reflex

UVI

Hej Allihopa
    Eftersom att det borde finnas hur många kvinnor som helst på den här sidan så måste jag bara fråga, någon som drabbas av UVI -ofta..det gör jag, kanske vi kan dela med oss av alla de olika tips som vi har på lager. Det är nu ca 2 månader sedan sista uvin..väntar bara på att den ska dyka upp. Någon som har det lika dant?

• Svar på tråden UVI
  • Muriel

Förlåt men jag har ingen aaaning om vad UVI är!

• Linslus

Usch så jobbigt! Jag har det inte så LÄNGRE, men hade det jobbigt en period i 20-års åldern då de kom regelbundet...
    Har du "akuta" former, dvs så jobbiga intensiva besvär så du måste få läkarhjälp på studs, eller har du de där "ut-dragna" där man får "själv-medicinera"?

Jag hade de där man behövde antibiotika för; Ofta kände jag ett "sting" när jag kissade & visste då direkt att inom en timme är det kört

Har du provat huskurerna som pressad citron? tranbär?
    Jag använde mig av en mindre "rolig" metod som bestod i att dricka Molkosan (ostvassla som köps på flaska i affärer eller hälsokostaffärer) som späds i vatten. Det hjälpte mig!
    Men tyvärr smakar det ungefär som hönspiss luktar (!) så jag drack det medans jag höll för näsan, sen tryckte jag in ett tuggummi direkt efter för att få bort smaken... men vad gör man inte för att få lindring??

Hur som helst: en plåga är det, så jag hoppas många här kan bidra med sina tips & idéer!!

• nemifreak

Hej!
    UVI=Urinvägsinfektion.
    Jag har jätteofta, kommer gärna 2-3:e månad, tar 6 månader om jag har tur. Har fått konstaterat att det inte är de vanligaste bakterierna utan andra varianter dessutom så man måste ligga på läkare som inte känner en att inte skriva ut "standardpenicillinet".

• nemifreak

Linslus, hur doserade du Molkosanet?

• Smink-freak

hej!
    Jag jobbar som undersköterska på en akutmottagning och jag ser ganska ofta tjejer med uvi. Kan ge er ett tips som jag har lärt mig genom åren. Hade själv ganska ofta uvi när jag var yngre men om man går och kissar direkt efter att man har haft sex så kan jag garantera er att ni inte får det. Iom att kvinnans urinrör är så kort ca 2-3 cm så är det mkt lättare för alla bakterier att klättra upp i urinblåsan och orsaka uvi. Kanske inte det man vill göra när det är som mysigast men vad gör man inte för att slippa plågan

• Ancient

Det fanns en period då jag hade det ofta, bara med några måanders mellanrum och konstigt nog ofta på sommaren. Senast jag hade det nu är över ett år sedan och då gick jag till läkare och fick givetvis antibiotika mot det, sedan dess har det varit bra. De bästa tipsen jag kan ge är äppelcidervinäger (ta cirka en matsked i ett glas vatten om dagen) samt att dricka mycket vatten. Tydligen är det bra att dricka "sura" vätskor.

• Muriel

Ahaa.. borde jag ha fattat, hade urinvägsinfektion jättejätteofta som liten flicka.

En tanke bara, är det inte läge att ta reda på varför du får UVI så ofta? Alltså jag menar, anledningen till att jag fick det så ofta som liten var att jag älskade att bada och sprang omkring med våt baddräkt på mig. Sen började jag byta till torr bikini så fort jag badat klart och då fick jag inte UVI längre.

En annan grej kan vara att man haft oskyddat sex och fått bakterier från sin partner. Jag fick detta förklarat för mig av en läkare som sa att man måste vara noggrann med hygienen även om man har fast partner! Kissa direkt efter sex!

• Linslus

Jag tog 1 matsked i ett ej för stort glas vatten & drack 2 ggr/dag.

Men när jag nu söker på Molkosan hittar jag inget specifikt om UVI & Molkosan, så detta var en av dessa "huskurer" som jag tipsades om. Det funkade för mig så det kan ju vara värt att prova...

• Linslus

...framförallt som förebyggande om man känner att en uvi kanske är på gång...

• Bridezilla K

Tidigare (18-20-årsåldern) fick jag alltid UVI-symtom på mensens tredje dag. I år har jag haft UVI-symtom samtidigt som jag haft svampinfektioner, men sluppit symtom under mens.

Jag brukar dricka mängder med vätska (Cola fungerar jättebra på mig, även té, som ju är vätskedrivande), kniiiiipa i ett par timmar, tills jag vet att jag är kissnödig "på riktigt", så att det inte bara kommer två-tre droppar. Den sura Colan dödar lite bakterier, och den ökade mängden urin "spolar rent". Efter en, eller ett par, sådana genomspolning är jag oftast besvärsfri dagen efter.

Svar på tråden UVI