• reflex

UVI

Hej Allihopa
    Eftersom att det borde finnas hur många kvinnor som helst på den här sidan så måste jag bara fråga, någon som drabbas av UVI -ofta..det gör jag, kanske vi kan dela med oss av alla de olika tips som vi har på lager. Det är nu ca 2 månader sedan sista uvin..väntar bara på att den ska dyka upp. Någon som har det lika dant?

• Svar på tråden UVI
  • Bridezilla K

...och be era respektive hålla en god genitalhygien!!

• reflex

JAg blir verkligen glad när jag ser att vi är så många...jag är inte ensam i hela världen med detta bekymmer.

• tuvan

Underbart att denna tråd har startat! Jag har haft detta sen barndomen. Har ätit pencillin varenda månad. Det har varit så jobbigt och gjort så ont.... Ja, ni vet ju vad jag pratar om... Och visst, man kan ha det utan att det svider oxå, men att man då känner på lukten.

Jag har genomgått alla undersökningar som finns. Haft njurinfektion o blivit inlagd.

MEN, nu har det gått ett fyra månader utan UVI. Som ni andra skrivit: ABSOLUT INTE BADA BADKAR men heller inte bada i badhus. Trots kloret finns det mycket bakterier. Jag simmade ofta förrut men har slutat helt med detta. Kissa efter sex är oxå en viktig regel.

Men - om man nu får UVI trots detta så har jag en medicin, som en läkare som forskar just kring detta givit mig: Ät en tallrik gröna grönsaker. Två timmar senare dricker man ett glas vatten med massor av askorbinsyra i. Smakar inte gott, men jag lovar, detta HJÄLPER! Man kan bli lite dålig i magen, men jag föredrar det före UVI som gör så himla ont.
    När man använder sig av denna kur sker en kemisk process i kroppen. det kommer att bubbla ordentligt i magen. Men, man ska inte vara orolig alls.

När jag var hos doktorn sist ( en annan läkare) för andra besvär, frågade hon mig om jag var frisk i övrigt. jag svarade att: Ja, det är jag, men jag har nyss haft en UVI, som jag botat själv. Då sa hon: Jaha, men gröna grönsaker o askorbinsyra? Så detta är känt, men det har inte gått ut till allmänheten än.

Man kan behöva göra kuren några gånger till. Och ibland är det bra att göra den i förebyggande syfte, om man vet att man slarvat.

Jag LOVAR er att detta verkligen hjälper!

Lycka till alla! Kram, tuvan

• tuvan

PS. Vissa p-piller är oxå boven i dramat. det är ganska vanligt att de ger UVI som biverkning, något som läkarna gäran tystar ner.

• LindyLou

Usch, har också haft det sådär, ända sedan jag var liten... Det har gått upp på njurarna så gott som varje gång sedan tonåren och jag har röntgats och utretts. Tack och lov har det lugnat ner sig efter en 100-dagars kur med Trimetoprim A.

Jag får det dock som ett brev på posten om jag ligger kvar det miiinsta lilla och gosar efter 6, så det är bara att rusa iväg och klara av kissandet bums! Sen ska man givetvis inte tvätta med tvål; badar man så gäller det att sätta på sig torrt direkt (mina vänner tycker jag är lite löjlig som springer omkring med kanske tre badbrallor när vi åker iväg o badar, och när de är slut kan jag inte bada mer men hellre nåt missat dopp än en UVI)

Tranbärsjuice ska ju vara jättebra men jag har inte riktigt hunnit med det eftersom det sätter sig på njurarna så snabbt på mig. Fick ett annat tips om att man gör ett avkok på körsbärsstjälkar: 8 gram stjälkar till 1 liter kokhett vatten som får stå och dra. Sen dricker man en halv liter om dagen (inte mer). I Frankrike säljer de stjälkar för ändamålet men jag har inte sett några i Sverige - nån annan kanske har sett det?

Tack för tipset om grönsakerna, ska försöka komma ihåg det om det skulle behövas igen!

• Ålin

Hej allihopa! Jag måste skriva av mig eftersom jag blir lite orolig av den här diskussionen.. Jag var till läkaren för typ ett år sedan för att jag hade bihåleinflammation och då tog de prover och konstaterade att jag även hade blod i urinen och en infektion som gått upp i njurarna. Och jag visste inte om det! Men jag hade haft molande värk bak i ryggen som naturligtvis kom från njurarna. Även om jag blev av med UVI:n då så har jag ofta värk i njurarna även nu och visst kan kisset lukta starkt också. Men jag gör ingenting åt det eftersom det bara är molvärk ibland och jag dessutom äter väldigt starka värktabletter dygnet runt
    (för annat) så jag känner förmodligen inte så mycket pga det.
    Nu blir jag lite orolig när ni säger att ni legat på sjukhus för att UVI:n gått upp i njurarna. Vad tror ni? Ska jag orka gå till läkare för att jag har njurvärk ibland eller är jag bara hypokondrisk?

• LindyLou

Ålin: Bättre gå till läkaren en gång för mycket en än en gång för lite! Tycker absolut du ska gå och kolla! Särskilt om du har värken ofta (du skriver även att du har den "ibland")

Finns också stickor på apoteket där man kan testa själv men de testar bara på en sak så säkrast är att besöka Farbror Doktorn.

• LindyLou

Det skulle inte vara en smiley efter "ibland" utan en helt vanlig parentes :)

• Edsåsen

Ålin:
    En annan anledning till att man kan få ont i njurarna är vätskebrist...så pröva att drick mycket och se om det går över...
    Du behöver garanterat mycket vätska om du äter mycket värktabletter.
    Må så gott...

• Ålin

Edsåsen: Ja, jag kan nog vara lite dålig på att dricka ibland, tack för tipset!
    LindyLou: Det där med stickorna lät intressant, jag ska testa med såna.

• reflex

Så det gick i hela 3 månader innan jag drabbades igen. Det är nästan rekord. Förbannat vad jag är trött på detta. Men det är bara att ta nya tag och hälla i sig tranbärsjuice och äta tranbärs kapslar. Jag önskar alla ett riktigt gott nytt år.

Svar på tråden UVI