• Hon

Kopparspiral

Ska sätta in en kopparspiral imorgon och undrar lite:
    * Gör det ont att sätta in den?
    * Tar det lång tid att sätta in den?
    * Blöder man efteråt?
    * Har ni mer ont vid mens med en kopparspiral?
    * Blöder ni mer vid mens?
    * Har ni mellanblödningar?
    * Tycker ni det är bra med kopparspiral?

• Svar på tråden Kopparspiral
  • Swing

Det går ganska fort att sätta in. Smärtar och känns som mensvärk och kan komma lite blod efteråt. Jag har inga mellanblödningar och kan inte direkt säga om jag har mer eller mindre ont vid mens. Jag har haft kopparspiraler i drygt 27 år med bara ett par års uppehåll för barn i början på 90-talet. Är jättenöjd och det funkar perfekt.

• nasa

Min erfarenhet av koppar spriral var:
    Ont
    blödde mycket
    mellan blödningar
    svullen mage( såg ut som jag var i 4:e månaden eller nåt)
    ont
    aj

Därför bytte jag till p-spruta och vilken dröm:

blöder inte
    inte ont
    inte svullen
    mår bra
    inte ont.

Men dessa prevmedel funkar olika på olika person, testa dig fram tills du hittar din grej, det gjorde jag, så låt dig inte avskräckas av min dåliga erfarehet.

Lycka till!

• KCsMama

Hejsan! Jag hade min kopparspiral i ca 6 månader tog sen ut den för att jobba på syskon

För mig kändes det inte.

10 sekunder att sätta in den.

* Blöder man efteråt?
    Ja i några dagar.

Nej,

Vet inte, kanske lite.

Nej inte en enda gång.

JA, suveränt. Behöver inte ta något piller varje dag. Inga hormoner och den sitter i 5 år. När jag tog ut min tog det 3 veckor tills jag testade positivt.

Ska snart sätta in en ny

• mumsmums

Jag hade kopparspiral blev gravid och fick ett sent missfall pga spiralen. Har därför svårt att rekommendera den. Men gravid kan man ju bli med alla former av preventivmedel.

• KCsMama

Mumsmums, ja det finns ju inget preventivmedel som är hundra procent säkert mot graviditet, inte ens dubbla kondomer.

• Rugbytjej

*Gör det ont att sätta in den?
    Nja, men det går fort över, sen har man typ som starkare menssmärtor resten av dan.

Nej, går ganska snabbt.

* Blöder man efteråt?
    Japp, jag blödde i fyra dagar.

Annans lags smärta, istället för moland i hela nedre regionen, så är det en punktkoncentrerad smärta i livmodern, lite som knivhugg :)

Ja, efter mensen småblöder jag i ca ytterligare 10 dagar, men enligt barnmorskan bör det stabiliseras om ett par månader (har haft spiralen i två mån)

Nej

Hittills är jag supernöjd! Var rädd för alla biverkningar att det skulle blöda konstant, men så är inte fallet så jag är mycket positiv.

Lycka till, det kommer säkert att gå finfint för dig med!

• Kickit

Jag har lite mer mens än vanligt, men jag blöder i typ tre, fyra dagar och sen är det bra. Däremot har jag börjat få mellanblödningar nu ett halvår senare, efter mensen. Det är som om den inte vill sluta, utan småskvätter i ytterligare en vecka. Jävligt enerverande. Funderar på att gå och kolla upp det med min gyn. Annars är jag lycklig över att slippa hormoner! :)

• Imperia

Det var lite obehagligt men inte direkt ont gjorde det inte. Obehaget var dessutom kortvarigt.

Nej, en halv minut ungefär.

* Blöder man efteråt?
    Jag gjorde inte det men det är vanligt med en kortvarigare blödning.

Nej! Faktiskt tvärtom. Har i vanliga fall EXTREM mensvärk så jag var lite orolig för hur det skulle bli med spiral. Men all mensvärk försvann för mig. Känner inte av något överhuvudtaget.

Jag blöder något mer. Men för mig är det bara positivt då jag numera kan använda tamponger. (blödde för lite förut)

Nej. Inte haft några alls.

Ja! Det är det bästa jag gjort, att låtit sätta in en kopparspiral. Inga personlighetsförvrängande hormoner men ändå ett tryggt och säkert preventivmedel.
    Är så nöjd man kan bli!

• Rugbytjej

Hon:

Hur gick det?? Bra hoppas jag! Kram

• Hon

Barnmorskan blev juk så det blev inställt.
    Jag ska komma i slutet av nästa månads mens, för det skulle tydligen vara i slutet av menscykeln.....

Svar på tråden Kopparspiral