• Hon

Kopparspiral

Ska sätta in en kopparspiral imorgon och undrar lite:
    * Gör det ont att sätta in den?
    * Tar det lång tid att sätta in den?
    * Blöder man efteråt?
    * Har ni mer ont vid mens med en kopparspiral?
    * Blöder ni mer vid mens?
    * Har ni mellanblödningar?
    * Tycker ni det är bra med kopparspiral?

• Svar på tråden Kopparspiral
  • KCsMama

Hon, vad jobbigt Men varför måste du komma då?

Jag ska dit den 15:e och hade precis mens.

Kramar

• Piloten

Usch, jag har upptäckte två ganska tråkigt nackdelar/biverkningar med min spiral.
    Akne och att jag tappar mycket mer hår än vanligt!
    Har ni andra erfarenheter av det? Har aldrig haft finnar tidigare, nu har jag över armarna, bröstet och ansiktet! Vad gör man?? Tips?

• Rugbytjej

Har du kopparspiral eller hormonspiral? Kopparspiral har ju inga hormoner så det kan inte orsaka akne. Däremot om du slutat med p-piller eller annat hormonellt preventivmedel så är det antagligen det som gör att aknen blomstrar... Lycka till!

• Piloten

Jag har kopparspiral, och slutade med p-piller för ett tag sen. Fast det var i slutet på juli!

• Rugbytjej

Tyvärr så får MÅNGA kvinnor problem med hyn efter att de slutat med hormonella preventivmedel, även kvinnor som innan de började med preventivmedel hade babyhud. Juli är inte särskilt länge sedan så jag tror att det är omställningen i kroppen som spökar. Hoppas att det går över för dig. Inte för att skrämmas men för en del kvinnor tar det många år av mediciner och dyra hudvårdsprodukter innan hyn blir fin igen. Håller tummarna för dig Piloten!!

• Piloten

Ojdå, det låter ju inte så kul. Jaja, jag får väl hoppas att det blir bättre med tiden. Har slutat använda alla mina urringade kläder och har fått köpa en massa nya tröjor med vanlig ringning. Lite trist....
    Tack fröken Rugby, och jag håller tummarna för ett p-medel för MÄN!!! :)

• KCsMama

Idag ska jag sätta in min! Kl 15.00 närmare bestämmt. Usch vad nervös jag är!

• Hon

KCsMama:
    Jag fick min insatt igår.
    Det gick jättebra, gjorde inte ont.
    Hade dock lite som mensvärk igår kväll.
    LYCKA TILL!

• KCsMama

Har hört att man kan ta alvedon innan för att lindra ev smärta. Hur långt innan ska man ta dem då så de hinner ge effekt?? 1 timma?

• Hon

Jag har svårt att tro att Alvedon hjälper.
    Det känns ju bara när hon sätter in den genom livmoderhalsen sen försvinner det.
    Alvedon biter ju inte på mensvärk.

• KCsMama

Jo för mig biter alvedon på mensvärk iaf . Jaja, tog två strax innan jag läste ditt.

• KCsMama

Allt gick jättebra! HAde en jätteduktig barnmorska som verkligen visste vad han höll på med

• Kairi

Kopparspiralens risker är ökad/förlängd mensblödning och värre menssmärtor. Jag har pratat med vissa som dock inte fått några problem alls med sin spiral =) Jag var väldigt nära att testa det själv men valde Yasmin 28 p-piller istället, något jag är väldigt nöjd med =)

• KCsMama

Hej igen, undrade lite över det här med tiden efter spiralen.

Hur länge har ni fått rådet att avstå med samlag mm? Förra gången har jag för mig att det var 5 dagar men nu sa de en vecka.

• Imperia

KCsMama:
    Riktlinjen är ju att man avstår från penetrerande sex, bad och tamponger under den blödning som kan uppstå i samband med spiralinsättningen. Hur länge den varar är ju olika därav olika direktiv. Personligen så slutade jag blöda redan två dagar efter insättningen.
    Sedan beror det ju på när i cykeln man sätter in den, vanligast är ju under mensen och därmed är man skyddad direkt.
    Men vänta en vecka eller längre om du inte slutat blöda så ska det nog gå bra.

• KCsMama

Imperia, tack för svaret

Jag slutade blöda efter 2 dagar. Eftersom jag har koppar ska den ju fungera direkt oavsett insättningstid?? Satte in den 2 veckor efter mens.

Kramar//Jennie

• Imperia

Ja nu när jag tänker efter så borde den ju fungera direkt. Tänkte lite knasigt jag. Efter några år med hormonella preventivmedel så sitter en del kvar i bakhuvudet.
    Så allt bör vara lugnt för din del och eftersom du inte blöder längre så ska du kuna leva som vanligt igen

Svar på tråden Kopparspiral