• Zoffe

Budget bröllop - här är mina tips o erfarenheter!!

Min ring är en ärvd guldring som farmor hade vid sin vigsel 1944. Gjorde om den lite och det kostade mig bara 350 :- och den pasade utmärkt till min förlovningsring!!

Min kompis bakade bröllopstårtan, mycket enkel och mycket fin!! Gick lös på bara 300:-

Brudbuketten var liten o enkel, lite liljor, grönt o rosor.. 500:-

Klänningen sydde jag själv. Pris 1400:-, ( köpte underkjolen på Tradera..)

Passade på o köpa mannens kläder på Dressmans REA o fick allt för ½ priset han blev jättefin i det!!

Min kusin hjälpte oss med fotograferingen och slapp på så vi hutlös kostnad för fotograf. Korten blev vi supernöjda med!!

En annan kusin går frisörutbildningen och gjorde mig fin m massor av lockar i håret, endast 300:- för "besväret"

alla inbjudnings kort o tackkort gjorde jag själv. Mycket pyssel men åxå billigt alternativ!!Dessutom uppskattat!!

min svåger som är kunnig på gitarr fick sjunga "tycker om när du tar på mig" i kyrkan.. Inga dyra solistpriser då heller..dessutom gjorde han den bättre än gessle...

Vi hade 44 gäster, bjöd på skumpa, vin/öl t maten, hyrde lokal, hade egen stereo m musik och allt som allt kostade vårat bröllop 27 000:-
    visst var det enkelt, men ändå fint o värdigt bröllop och ALLA gästerna uppskattade det. behöver inte kosta en förmögenhet för att bli lyckat!

Lycka till alla briudar!!

• Svar på tråden Budget bröllop - här är mina tips o erfarenheter!!
  • loloso

Underbart!

Jag blir lycklig i själen när jag ser att någon vågar arrangera ett bröllop och inte låta pengarna rinna iväg.

Zoffe, du och din man gav varandra ett bekymmer mindre: "hur ska vi kunna betala vårt bröllop".

Jag imponeras över uppfinningsrikedomen och modet att ta hjälp av familj, vänner och bekanta. BRA!

Lycka till i livet!

• elora

Zoffe: Precis som ni haft det hoppas jag vi får det ;) Har fyndat kläder till sambon o töserna än så länge, har en silverklänning som hänger i garderoben men då krävs det ett antal minus på kilona ;) så jag har börjat fundera på alternativ klänning, även sy själv. Vad sydde du i för tyg? Har du några bilder? Maila gärna -stenis35@yahoo.se

Vi har fyndat ringar (snygga stålringar med diamanter i mina!) inbjudningskort, ljusglas på Ikea och kommer väl fynda sprit eftersom...

Nä det var härligt att höra om hur ni fått det bröllop jag själv tänkt mig ;)
    LYCKÖNSKNINGAR!

• tärnabrud

Vi har precis börjat planerat, och har satt en budget på 30.000 för 25 gäster. Då är det närmsta släkt, föräldrar,mormor,syskon och syskonbarn, plus 4 vänner vardera.
    Hade tänkt ha en enklare fest hemma sen, för andra som vill komma, kanske öppet hus?
    Det är dock inte inräknat i budgeten.
    Klänningar finns att fynda för ett par tusen, t.ex på
    www.tindra.e-butik.se/ Där finns en klänning som jag gillar, den säljs som tärnklänning, men finns i både Ivory och vitt. 1875:- måttbeställd!
    Jag känner inget behov att spara min klänning, så den kommer jag att sälja sen, efter bröllopet, och då får man ju tillbaka lite pengar där,som t.ex kan gå till bröllopsresa.
    Gubben får hyra sina kläder, såg på en hemsida att hyra en frockcoat kostar ca.1500:-
    Vi har tänkt oss ett tidig-vår bröllop, när tulpanerna kommer, och de är ju inte så hutlöst dyra att köpa heller och göra en fin bukett av tillsammans med lite grönt. Slöja har ajg tänkt köpa beg. och tiara likaså, eller kolla på H&M, ska finnas en för 79:-
    Egen buffe´kan ju funka precis lika bra som catering, om man får hjälp, vilket jag inte tror är några som helst problem. potatisgratäng,kanske 2 olika sorters kallskuret kött, lite sallad och en god sås funkar väl?!
    Samma sak med tårta. På ett bröllop vi var på, så var tårtan dekorerad med gelehjärtan, rätt charmigt.

• tärnabrud

Ja, vi ska ju ha förrätt också... toast skagen eller nåt går ju alltid hem.

• Zodiaken

Så här gjorde min syster, som hade ett budgetbröllop för 38 gäster:

*Ring, köpte inga nya utan de fortsatte att ha sina förlovningsringar, alltså 0 kr
    *Vigelsförrättare, en kompis är förrättare, 0 kr
    * Lokal, de var hemma i sin våning, 0 kr
    * Musik, har mycket musiker och sångare i vänkretsen och vår pappa spelade, 0 kr
    * Inbjudnings och tackkort, kopierade enkla, ca 75 kr
    * Fotografering, brorsan fotade, 0 kr
    * Kläder, finkäder ur garderoben, 0 kr
    * Frisyr, fixade själv, 0 kr
    * Brudbukett, hade ingen, 0 kr
    * Buffébord med hemlagad mat och snaps, vin och avec, 4500 kr

Summa cirka 4.600 kr. Bröllopet började kl 14.00 och höll väl på till halv fem på morgonen. Massor med sång och upptåg. Oj så roligt det var!

• MillonTrillon

Hur ser din klänning ut? Jag vet ju att klänningar inte e dyra att hyra men skulle man komma billigare undan så visst. Tycker att din budget för klänningen var låg.Har du månne någon bild på den?

• blivande fru ländin

Oh vad skönt att höra att det är fler än vi som håller i pengarna, de som inte finns alltså...
    Vår budget ser ut så här:Klänning (uppsydd) 3000:-
    Mannens kläder 1500:- (ursnygg kostym på HM som han kan ha senare)
    Hyr näbbkläder för 400:-/st
    Vigselförrättare i kyrkan gratis eftersom vi tilhör svenska kyrkan.
    Musik i kyrkan 500:-
    Bukett 500:-
    Dekorationer gör vi själva av rönnbär, löv samt värmeljus, sand o några gerberor 100:-
    Inbjudningskort för 70 gäster 500:- ( de som bor i närheten skickar vi ej med posten)
    Fotograf 0:- (kompis)
    Mat 9000:- (kock som gör maten på plats)
    Tårta gör en granne cirka 300:-

Har säkert glömt en del men det är lite av en sport att få till det...Har ni andra tips??Allt är kul att se...

• Moulin

Zoffe: Oj då... Jag som trodde att vi skulle klara oss på 30 000 - 35 000 för vårt bröllop. Men vi är långt ifrån lika ekonomiska som ni har varit! Får kanske räkna om lite... Tack för hjälpen/varningen!

• JAS

Ett bröllop behöver inte kosta så mycket. Kul att se att vi är fler som tänkt i samma banor

* Vigselförättare & Kyrka: 0 kr
    * Hyrd bil av finare modell: 0 kr (present)
    * Festlokal: 0 kr (present)
    * Ring: Gammal ring, omgjord: 3.500 kr (endast för arbete och ädelstenar).
    * Inbjudan, fest- och vigselhäfte, tackkort, placeringslista, meny: gjorde vi själva - jättebilligt!
    * Mat för 52 pers.: 5.500 kr (mamma & svärmor lagade maten).
    * Serveringspersonal: 0 kr (mödrarnas väninnor samt släkting som arbetar i restaurangbranchen. Ville absolut inte ha betalt, fick som tack varsin blomstercheck).
    * Bröllopsnat & bröllopsresa: 0 kr (present).
    * Solist: 700 kr
    * Alkohol: kom vi över billigt i Danmark & Tyskland.
    * Musik: 0 kr
    * KLäder: 1.500 kr (för oss båda!)
    * Bukett, corsage, buketter till borden: 1.200 kr.
    * Håruppsättning & Make-up: 860 kr (jag prutade!)
    * Tårta: 0 kr (en superhärligt vacker och god 3-våningstårta fick vi gratis genom kontakter)
    * Trubadur: 0 kr (släkting fixade)
    * Fotograf: var dock svindyr! Tror det landade på 4.500 kr, men då ingår en stor förstoring också.

Vi serverade en 3-rätters meny:
    *Förrätt: hjärtformad toastskagen
    *Varmrätt: svamp- och ostgratinerad fläskfilé, kokt potatis, sallad
    Efterrätt: varma hjortron med glass, flarn och chokladhjärta.

• okt2006

elora: bara för att jag är så HEMSKT nyfiken... hur kommer det sig att du har "stenis35" i din mailadress?

• Kaifos

Hej och tack för alla fina tips! Håller på att planera ett budgetbröllop och behöver verkligen hjälp på traven! Det där med att göra egna inbjudningar, placeringskort osv är ju en jättebra idé, den lånar nog jag! Lycka till alla med era bestyr!

• Zoffe

Hej!

Det var någon här som ville se bild på min hemsydda bröllopsklänning.

maila mig på pasf@glocalnet.net så skickar jag gladerligen bilder!

Kramis till alla lyckliga blivande brudar!!

• malvis

Helt i min stil. Go for it budgetbrudar!

• hejsan

Vi har inga släktingar och vänner som kan/vill hjälpa till, köper all mat och tårta färdigt (förutom snittar till fördrinken) och alkohol på systemet. Med tanke på det känns kostnaden OK. Vi har fördrink med snittar, buffé, kaffe med avec och vaniljhjärta, tårta med mousserande, fri bar med öl, vin och alkoholfritt, snacks och vickning.

Vår budget är så här till 75 vuxna och 5 barn:
    Inbjudan, festprogram, tackkort från egen skrivare: 500:-
    Vigsel: 0:- (borgerligt i tingsrätten)
    Kläder till mig: 1800:- (uppsydd klänning, har redan skor)
    Kläder till min man: 650:- (ny slips, skjorta o skor på rea till kostym han redan har)
    Ring: 1800:- (likadan som förlovningsringen)
    Blommor: 100:- (gör själv av tulpaner och ormhassel från trädgården)
    Smink och hår: 0:- (fixar själv av grejer jag redan har)
    Festlokal: 900:- (allt porslin ingår)
    Dukning (servetter och ljuslyktor från IKEA och vaser med tulpaner), snittar, alkoholfritt, kaffe, kakor, snacks, vickning: 3250:-
    Serveringspersonal: 1000:-
    Tårta: 1000:-
    Alkohol på systemet (fördrink, vin till maten, avec, öl och vin till baren, mousserande som vi ska ha till tårtan - allt väl tilltaget, möjlighet finns ju att mot kvitto lämna tillbaka oöppnat som inte gått åt): 9000:-
    Har ännu inte bestämt vilken mat vi ska ta från cateringfirman. Den vi vill ha (italiensk buffé) kostar 9000:-, billigare alternativ (exotisk planka med potatisgratäng): 5000:-
    Musik från egen stereo: 0:-
    Fotograf (faktiskt en kompis kompis!): 500:- för en timme, får bilderna på CD så kostnad för kopior tillkommer

Totalt 20500:- utan mat, 25500:- med billigaste maten och 29500:- med dyraste maten.

Svar på tråden Budget bröllop - här är mina tips o erfarenheter!!