Budget bröllop - här är mina tips o erfarenheter!!
Vi har inga släktingar och vänner som kan/vill hjälpa till, köper all mat och tårta färdigt (förutom snittar till fördrinken) och alkohol på systemet. Med tanke på det känns kostnaden OK. Vi har fördrink med snittar, buffé, kaffe med avec och vaniljhjärta, tårta med mousserande, fri bar med öl, vin och alkoholfritt, snacks och vickning.
Vår budget är så här till 75 vuxna och 5 barn:
Inbjudan, festprogram, tackkort från egen skrivare: 500:-
Vigsel: 0:- (borgerligt i tingsrätten)
Kläder till mig: 1800:- (uppsydd klänning, har redan skor)
Kläder till min man: 650:- (ny slips, skjorta o skor på rea till kostym han redan har)
Ring: 1800:- (likadan som förlovningsringen)
Blommor: 100:- (gör själv av tulpaner och ormhassel från trädgården)
Smink och hår: 0:- (fixar själv av grejer jag redan har)
Festlokal: 900:- (allt porslin ingår)
Dukning (servetter och ljuslyktor från IKEA och vaser med tulpaner), snittar, alkoholfritt, kaffe, kakor, snacks, vickning: 3250:-
Serveringspersonal: 1000:-
Tårta: 1000:-
Alkohol på systemet (fördrink, vin till maten, avec, öl och vin till baren, mousserande som vi ska ha till tårtan - allt väl tilltaget, möjlighet finns ju att mot kvitto lämna tillbaka oöppnat som inte gått åt): 9000:-
Har ännu inte bestämt vilken mat vi ska ta från cateringfirman. Den vi vill ha (italiensk buffé) kostar 9000:-, billigare alternativ (exotisk planka med potatisgratäng): 5000:-
Musik från egen stereo: 0:-
Fotograf (faktiskt en kompis kompis!): 500:- för en timme, får bilderna på CD så kostnad för kopior tillkommer
Totalt 20500:- utan mat, 25500:- med billigaste maten och 29500:- med dyraste maten.