• myself

Lite tips kanske....

Hej på er alla, den här sidan hjälpte mig med mycket kring vårt bröllop som stundades i våras -05. Jag är alltså en lyckligt gift tjej som skriver. Tänkte dela med mig av lite tankar & tips inför ert kommande bröllop.
    1. Klänningen. Jag köpte min eftersom jag fick den så billigt men enligt min egna o andra brudars erfarenhet så är absolut inte det ett måste. Snarare ett problem. Jag har ingenaning om vad jag ska göra av min klänning. Att ett sånt dyrt plagg bara ska hänga på vinden o vänta tills ens egna dotters bröllop(då hon säkerligen inte vill ha den ändå)känns onödigt. Rama in den kanske. Nej. För min del kommer jag nog sy en liten näsduk av en bit och ge till min dotter den dagen hon gifter sig. Och sen kanske Rama en en bit av tyget som minne. Men alltså hyr om det blir billigare.
    2. Gör en budget och skriv in minsta lilla kostnad och plusa på med några tusen. Det går mer, mkt mer pengar än vad man tänkt sig.
    3. Vissa saker kan man spara på. Tårta för vår del kändes inte sååå viktigt. Svärmor fick baka några och vi kostade på oss ett fint brudpar handgjorda i marsipan. Vår kostnad för tårtingredienser + brudpar för 80 pers=800:-
    4. Musiken i kyrkan kändes till en början inte så viktig. Inte ens själva vigselakten. Men så bokade vi en sångare som sjöng våra låtar o lät en vän läsa en dikt. De 2 sakerna gjorde vår vigsel oförglömlig o personlig. Vigseln betydde så mkt mer än vad vi trott.
    5. Om gästerna behöver transfer till festlokal, ring runt o checka priser. Vi ville ha buss o prisintervallen var 2.000-7.500:-. Brommabussar blev vårt val.
    6. Lägg ned lite energi på inbjudan o tackkort. Gör de personliga. Det uppskattades av våra gäster. Vi skrev vår lilla kärlekshistoria i inbjudan o i tackkorten skrev vi om våra minnen av våra gäster på vår dag tillsammans med foton på dem o oss.
    7. Engångskameror tyckte vi var en onödig kostnad. Men folk insisterade o de fanns på plats...o det var tur. Vilka roliga foton. Annars blir det inte så många på gästerna.
    8. Vi skippade fotograf o tog en släkting med bra kamera o åkte ut till ett fint grönt område. Våra bilder är naturliga o jätte fina. O vad pengar vi sparade.
    9. Att vi absolut inte snålade på drycken till middagen var toppen. Alla blev snabbt glada o pratsamma. Det blev många spontana tal.
    10. Se ut en bra toastmaster eller varför inte 2. Vi valde en var på så sätt blev det mkt minnen o spex för oss båda.
    11. Viktigt o skönt var att vi vågade deligera ut en massa ansvar under själva dagen. Skriv ett schema över vad som kommer att hända o deligera ut detta på några bekanta. Så slipper ni själva tänka på ngt under eran dag. Det var så skönt att allt bara flöt på.
    12. Ringen...där kanske det är olika från person till person. Men tänkt på att den faktiskt ska sitta där på ditt finger hela ditt liv. Därför struntade vi i priset o tog en som jag verkligen ville ha. Vilket vi är glada för nu, för den symboliserar ju ett VI resten av våra liv, resten är ju bara minnen.

Ja det finns en massa saker att tänka på o ge tips kring. Har ni några frågor så ställ dem här så kan jag säkert svara. Hej o lycka till!

• Svar på tråden Lite tips kanske....
  • myself

Till SaT -
    Tips för att göra det mer personligt.
    1. Istället för orgel vid in o utgång, stereo med era låtar.
    2. Dela ut program i personligstil.
    3. Hyr ngn som sjunger eller kanske känner ni någon.
    4. Kanske känner ni ngn som skriver dikter. Annars kan ni välja en som en anhörig läser i kyrkan.
    5. Kanske finns det en liten "sångfågel" i familjen som vill sjunga.
    6. Välj rätt präst!!! Se till att komma överens med denna om vad som känns viktigt för er. För vår del ville vi att denne skulle tala mkt om oss personligen.
    Lycka till!!!

• myself

Guldlock!
    Vi betalade 3.000 för en profesionell sångare som spelade gitar och han hade dessutom med sig en pianist. De var väldigt guktiga. Alla har faktiskt nämt hans sång efter detta. Skulle själv hoppa över det här med sång om man inte har några låtar som känns hundra och om man inte hittar ngn sångare med bra röst. Då är det onödiga pengar.

Svar på tråden Lite tips kanske....