• Olivianna

Rygg som knakar - till vilken läkare skall jag ta min blivande?

Hallå!

Min blivandes rygg knackar allt mer och mer. Han håller på att vicka på huvudet och böja sig av och till för att knäcka ut ngt i rygg och nacke.
    Vad det är vet jag inte men det låter (knäcker liksom till).

Känner någon här igen vad det kan vara som gör att han måste knäcka ut rygg och nacke?

Han har även ont i ryggslutet och tror att det beror på en gammal snowboardsolycka för 6 år sedan. Han for då omkull på rygg och benen som satt fast i brädan slungades upp mot hans överkropp och brädan tog i backen ovanför hans huvud. Det låter som att han sträcke ut ryggraden då men kan det verkligen var det som spökar och är det farligt?

För att kolla upp ryggen vet ni var han ska vända sig då?

Är det till en kiropraktor, vanlig vårdcentral eller finns det någon annan läkare som man kan vända sig till??

Istället för att se på hur han har problem med ryggen så tänkte jag göra slag i saken och få iväg honom till en undersökning.. men då vill jag ju vet var jag ska ta honom.

(Vi bor förresten i Sthlm)

Tack på förhand/O

• Svar på tråden Rygg som knakar - till vilken läkare skall jag ta min blivande?
  • KCsMama

Börja på vårdcentralen så skickar de honom vidare om det behövs!

Kramar//Jennie

• Olivianna

Tack för ditt svar KCsMama men jag funderar på om vårdcentralen ändå är bäst. Vår vårdcentral har en tendens att inte vilja utreda/skicka remisser.. om du förstår vad jag menar.

Känns som onödiga pengar om man går dit eftersom de ändå inte gör något.

Går det att vända sig direkt till någon annan instans eller brukar det vara vårdcentralen som skall vara första anhalt?

• KCsMama

Olivianna, jag tror att vårdcentralen ska vara första hand, men de kan ju inte neka om ni kräver en remiss. Enligt lag har ni rätt till ett andra utlåtande.

• f.d. Svart brud

Läkare kan inte göra mycket åt ryggar, förutom operera eller medicinera med värktabletter. Jag föreslår att din blivande söker upp en bra kiropraktor eller naprapat.

När jag bodde i Stockholm gick jag till Norra kiropraktormottagningen i Sollentuna. De var jättebra. Jag vet inte om de finns kvar där, men det skulle inte förvåna mig.

Jag har gått till de flesta instanser under de senaste 10 åren med min rygg och nacke. Jag har en whiplashskada och det den "vanliga sjukvården" kunnat erbjuda mig är värktabletter och en vända på smärtkliniken med vattenjumpa samt psykoterapi för trafikskadade.

Jag måste regelbundet gå till en naprapat eller kiropraktor för att hålla mig hyfsat bra. Blir bara värre av att gå till sjukgymnast, tråkigt nog (har gått till 6 st).

• Juanita

Tror att man numera får gå till vilken vårdcentral som helst?! Behöver alltså inte vara där man bor.

Tror dock det är bra att börja hos en läkare och kanske få ryggen/nacken röntgad innan han går till kiropraktor eller liknande.

• KCsMama

Jag håller helt klart med Juanita. Att först se till att det inte är någon allvarlig skada eller diskbrock osv.

• Swing

Jag går hos en Leg. kiropraktor som är Doctor of Chiropractic (USA-utbildad, vilket lär vara "bäst" om jag förstått rätt. Skäll inte på MIG om ni har annan åsikt). Hon skickade mig direkt till röntgen före behandlingsstarten och jag är mycket nöjd med behandlingarna.

• studenten

Utan att veta precis vad det är, skulle jag också lägga min röst på att uppsöka naprapat eller kiropraktor. Det där med att han "knäcker" är en dålig ovana, och brukar man göra för att det tillfälligt känns skönare när man "knäckt". Problemet med det är bara att det kan vara så att det finns ett djupare problem som han inte får bukt med att göra så, och därför är det inte att rekommendera att göra, (har jag hört från en naprapat).

Lycka till, och hoppas att han blir bättre snart!

• f.d. Svart brud

De jag gick till var också Doctor of Chorpractis-utbildade. Håller med att man ska se till att de är legitimerade. Titta i telefonkatalogen på kiropraktorer, så står på många kiropraktorer.

De sätter inte igång och knäcker en utan orsak, utan man blir först intervjuad om sina problem och noga undersökt innan man blir behandlad. Mer än en vanlig läkare kan göra när det gäller ryggar, faktiskt...

• Fiafria?

Jag röstar också på kiropraktor! Jag hade väldigt ont i ryggen för ett antal år sedan efter att ha halkat, och gick hos sjukgymnast i ett halvår (efter remiss från husläkaren) utan resultat. Sen prövade jag en "kotknackare" och han fixade ryggen på bara några behandlingar. Så när jag fick ont i ryggen förra hösten var det kiropraktorn som gällde direkt!

• pickolina

Rekommenderar oxå en legitimerad kiropraktor. Jag går regelbundet till en som ligger i huddinge centrum för att hålla ryggen i schack. Kiropraktorakuten heter dem...
    Bor du inte i närheten så finns det säkert massor av andra som ligger närmare dig.

Min far har en neckskada efter två bilolyckor och han måste som tidigare beskrivits oxå gå regelbundet för att knäcka kotorna rätt, pga smärta, yrsel osv...

• pickolina

Vårcentralen kan inte mycket göra så skippa det.

Svar på tråden Rygg som knakar - till vilken läkare skall jag ta min blivande?