Budget 50 000
Hur har ni lagt upp budgeten? Skulle behöva lite tips,
Hur har ni lagt upp budgeten? Skulle behöva lite tips,
Detta exkl resa då, såklart! Vi kommer bjuda mellan 40-50 personer.
Nu när jag äntligen fattat hur planeringsverktyget för brudpar funkar så tycker jag det är en bra hjälp. Man kan kasta bort/lägga till kategorier eller bygga om hela budgeten. Faktiskt väldigt smidigt. Är ganska lång ifrån klar men gissar att det kommer hamna kring 50T för mig med, med ca 30 gäster.
Har använt den funktionen själv med! Men sjulle ändå vara intressant att se hur andra har eller har tänkt att fördela pengarna!
När jag räknat så är det ju matkuvertet som springer iväg, så att kolla olika catering och restauranger och hur mycket du kan göra själv där, sparar man på.
Om vi kommer catera mat därifrån så ligger kuvertpriset för trerätters på 340 kr.
Vet inte vad kostnaden blir om vi väljer att hålla till i resturangen och även ta dryck därifrån, men det känns som att det blir jättedyrt.
Så vår plan just nu är att catera maten, ta med egen dryck till hyrd lokal och sedan hyra in folk som kan servera.
Aha...nu är jag med! Min största post är middagen som f.n. ligger på 30T. Sedan kommer kläder och ev ringar - vet ej om de ska med i budgeten eller räknas separat så jag har den posten inom parentes så länge.
Fotograf och DJ är också viktiga poster. Det som har låg prioritet hos mig är trycksaker, transporter, blommor och andra utsmyckningar. Tärna och marskalk får ha "vanliga" kläder så några sådana utgifter blir det inte.
Vi prioriterar också fotografen högt, det känns viktigt! Hur mkt har ni räknat med att det kommer gå på samt hur ska ni bli fotograferade?
Vi hyr nog kläder till min blivande, jag kommer köpa min klänning som kostar omkring 11000kr. Känns mkt, men den är underbar! Ringen kommer vi nog ta utanför budgeten, men vi får se!
Hur gör ni med alkohol? Köpt det själv eller genom catering? Kostnad, mängd?
Vi har också en budget på 50.000 och vi räknar med att ha ungefär 100 gäster. Maten är absolut den största kostnaden. Vi räknar med 20.000 på huvudrätten och sen fixar vi någon enklare efterrätt själva.
Vi kommer att ha ca 45 gäster, men vi har nog tänkt höja budgeten till 70 000 kr
Sanasol! Jag vet att jag har sett vilken klänning du tänkt ha i någon tidigare tråd- och jag vet att jag sett den mycket billigare än 11 000! Kommer bara inte på var just nu! Men kika runt!
Mat och dryck springer iväg- vi valde därför (kallskuren) buffé och en lokal där vi kan ta med egen alkohol (bara vin och öl). Det är mycket billigare än att ha 3rätters catering (om inte det är jätteviktigt för er med sittande middag). Vår mat kostar 105kr/kuvert. Sen kostar tårtan 35kr (den prioriterade vi). Min klänning kostar inkl. allt knappt 7000, ringarna ca 5000, fotografering+fotoköp 5000 o.s.v. Jag får håruppsättningen av en frisör jag känner för 500kr och en sminkutbildad kompis sminkar mig och sjunger dessutom vid vår vigsel. Har köpt en mycket enkel brudbukett och gjort egna trycksaker. (Vår budget är ca 50 000 med) ca 65 gäster blir det nog...
För att få ditt drömbröllop måste du fundera på vad du vill prioritera och vad som inte är jätteviktigt! Mitt tips är att jobba på stämning snarare än detaljer eftersom folk mest minns om de hade trevligt eller ej och om det var mysigt/ kändes som ett odekorerat folketshus om du förstår hur jag menar. (Därmed inte sagt att det kostar en förmögenhet att pynta en alldaglig lokal).
Chilianna, jag vet att det finns en butik i borlänge elle nåt som också säljer Sincerity, har mailat dem för pris på klänningen men inte fått något svar :(