• mn73

Pessar någon??

Jag undrar om det är någon som använder eller har använt pessar och vill dela med sig om synpunkter angånde det? Dessutom undrar jag vad det kostar?

Vi använder kondom nu och det känns som att det blir rätt dyrt i längden.

• Svar på tråden Pessar någon??
  • KCsMama

Hejhej! Har inte haft pessar men pratat lite med en tjej som haft det.

Det är inte så dyrt eftersom pessaret är en engångskostnad och det man måste köpa är spermiedödande medel. Exakt vad medlet kostar vet jag inte men det står på apoteket.se tror jag. Däremot är det ju lite "jobbigt" att i stundens hetta behöva avbryta för pessar, svårare att göra det sexigt i jämförelse med att trä på en kondom. Men efter ett tag så går det nog lätt och smidigt.

Annars skulle jag slå ett slag för kopparspiralen! Helt gratis och håller i 5år. Behöver inte komma ihåg att ta något eller avbryta för att stoppa in pessar eller trä på kondom.

• mn73

Tack för informationen, KCsMama!

Jag kan inte använda spiral på grund av att jag äter blodförtunnande medel. Är väl risk för blödningar då.

Får heller inte äta p-piller, pga av att jag tidigare haft blodproppar.

Det är inte lätt när man inte kan välja och vraka mellan preventivmedlen...

• MrsLindgren

Jag har använt pessar men tyckte det blev lite "bökigt", man måste som sagt avbryta för att sätta in det osv. Dessutom måste det sitta i ganska länge efteråt, minns inte exakt hur många timmar. Man får inte bada eller duscha medan det sitter i för då kan det spermiedödande medlet spolas bort och så...Ja,du vet...

Men jag förstår att det kan vara svårt när man inte kan eller vill använda vad som helst. Har du pratat med din gynekolog/barnmorska om p-spruta eller plåster? Eller har de samma effekt som piller dvs att du inte kan använda det heller?

Lycka till!

• mn73

Ja, det låter ju aningens bökigt.

Tyvärr är väl kondom eller pessar de enda preventivmedel för oss. Jag får inte använda något preventivmedel som innehåller hormoner.

Eventuellt är sterilisering ett alternativ, men jag vet inte om jag törs... :(

• Texas

Mini-piller som inte innehåller något östrogen utan bara gulkroppshormon. De ger ju inte upphov till någon ökad risk för blodpropp som kombinerade p-piller gör. Kan du andvända mini-piller kan du också välja mellan hormonspiral, p-stav och p-spruta som inte har östrogen. Kolla med din barnmorska eller gynekolog.

• Jennie med ie

Sätter man in pessaret innan man börjar, vilket går snabbt och enkelt efter lite övning, behöver man ju inte avbryta....

jag har använt pessar i 4½ år och vi är båda helnöjda.

• Ei saa peitää

Men med pessar i så går det väl inte att ha oralsex eller?

• Jennie med ie

Visst går det, men en del säger att det smakar urk pga medlet men jag har inte provat *s*

• Ei saa peitää

Vad tycker din kille då Jennie?

• mn73

Texas:
    Den gynekolog jag har träffat vill inte ge mig någt med hormoner, dvs varken minipiller, spiral eller p-spruta.

Jennie med ie:
    Hur många timmar efteråt måste pessaret sitta kvar? Är det sant att man inte får dusca under den tiden?

Svar på tråden Pessar någon??