Pessar någon??
Jag undrar om det är någon som använder eller har använt pessar och vill dela med sig om synpunkter angånde det? Dessutom undrar jag vad det kostar?
Vi använder kondom nu och det känns som att det blir rätt dyrt i längden.
Jag undrar om det är någon som använder eller har använt pessar och vill dela med sig om synpunkter angånde det? Dessutom undrar jag vad det kostar?
Vi använder kondom nu och det känns som att det blir rätt dyrt i längden.
Ei saa päitee. Vi är helnöjda, dvs både han och jag. Det känns ingen skillnad säger han.
mn73. 6 timmar. Och jo visst får man duscha. Om du tänker på att skölja in i slidan så ska man ju inte göra det oavsett om man har pessar eller ej.
Jennie med ie:
Det där med att duscha undrade jag eftersom att det var någon här som skrev det.
Men det låter ju inte som att pessar är så mycket krångligare än kondom. Eller?
Jag har använt pessar och det fungerar säkert jättebra om man inte har sex ofta. Visst går det att duscha efter sex! Pessaret ska sitta inne i 6 timmar efter sex och vill man ha sex igen inom den tiden sprutar man in nytt spermiedödande medel. Problemet om man har sex ofta är att man knappt aldrig kan ta ut pessaret och det mådde i alla fall inte min mus särskilt bra av (fick upprepade svampinfektioner) så jag har slutat att använda pessaret. Eftersom det inte kostar så mycket pengar tycker jag att det absolut är ett bra alternativ att testa.
Visst måste man avbryta lite för att sätta in pessaret, men det tar inte längre tid än att sätta på en kondom. Även om en kondom kanske kan sättas in på ett mer sensuellt sätt då.
När jag hade pessar sa min barnmorska att jag inte skulle duscha på ca 6 timmar efter, det var därför jag skrev det tidigare. Men det var ganska länge sedan, jag kan minnas fel!
Jag har precis varit och hämtat ut mitt. Det kostade 260 kr så det är ju inte så dyrt. Enligt min barnmorska ska det sitta i minst 6 timmar efteråt, men duscha borde man väl kunna göra ändå? Det är ju inte som att man står med duschen rakt upp i musen så man tvättar bort medlet.
missQ:
Ja jag tror inte att barnmorskorna tror att man spolar "rakt upp imausen". Men det kanske kan räcka med bara lite avtten, vad vet jag?
"I musen" "vatten" ska det vara. J''a tangenstbord!!!
Nä, det jag menade var väl att det krävs säkert noggrann sköljning för att man ska kunna tvätta bort allt spermiedödande medel...
Många BM har nästan ingen vana alls av pessar och har nog inte full koll. Man kan absolut duscha, men som sagt inte tvätta inne i slidan men det ska man inte göra ändå..
Oralsex smakar blä med pessaret inne.. Det är inte särskilt krångligt att sätta in och inte heller genant om man har en fungerande relation.
Jag tycker att pessar är ett bra alternativ om man vill vara hormonfri och tål latex! Jag är lite känslig och har nu börjat med en ny och väldigt exklusiv hobby: plastkondomer! 20-25 kr/samlag..
Funderar på p-dator eller celibat
Självklart kan man duscha efteråt! Håller med jennie om att BM ofta är insnöade på p-piller och kass på pessar. Min BM verkade väldigt oerfaren när hon skulle berätta hur man placerade det rätt över livmodertappen och när hon skulle skriva ut kvittensen på pessaret märktes det att hon aldrig någonsin hade gjort det förut! Antagligen lär man sig insättning på utbildningen men i praktiken är det nog väldigt ovanligt att de provar ut pessar.
I lul får man sitt första pessar gratis, så det är verkligen värt att pröva.
Blivande fru J, har också testat denna exklusiva hobby men insåg efter ett tag att det blir alldeles för dyrt. Har därför kopparspiral nu som sagt då det är det enda som egentligen fungerat på mig.