• liten lilja

bra mat vid magkatarr?

hej alla glada,

har en liten fråga som kanske inte hör hemma här egentligen, men kan tänkas vara aktuell i och med all ibland stressig planering

har idag en akut jobbig magkatarr och undrar om någon har tips på bra mat att äta när det är som värst?
    har kontakt med läkare och fått veta vad man inte bör äta, men är det någon som har några bra egna tips?

tack så mycket alla rara!

• Svar på tråden bra mat vid magkatarr?
  • Febriaribrud

bra:
    kokt mat
    okryddat

dåligt:
    kryddor
    stekt!
    Friterat!
    All mat som är behandlad och svårsmält..

Trist men sant!

Ta protonpumpshämmare, köp receptfritt på apoteket. Sluta stressa och koppla av! Yoga! Jättebra för stress!

• Febriaribrud

Förresten!

Kom på nu..
    Då jag hade problem med magen (i ca 10år) provade allt och det mesta funkade, ett tag.. du vet säkert hur det är..

Jag fick tips om ett bananpulver, kan köpas på vissa hälsokostbutiker. Vet inte vad det heter dock...

Detta funkade faktiskt!!!!
    Helt otroligt, jag var såå less på ett till försök men testade.. VOILA!

Jag blev helt klart bättre, värt ett försök!

Det ser jättebilligt ut och jag var rejält skeptisk till en början men men, skenet kan bedra:)

Lycka till med din mage!

• liten lilja

tack så mycket februaribrud! det värmer med bra tips.

får väl kila iväg och köpa lite zantac eller nåt imorgon, så det lättar lite.
    och äta något kokt och gott ikväll.
    ibland blir man så rådvill och då är det himla bra med goda råd!

• liten lilja

bananpulvret ska jag verkligen prova, tack så mycket!

• Mamsell K

Har fått tips om att rätt tunn havregrynsgröt återställer tarmarna. Jag har ibland när jag varit sur i magen tagit havregryn som de är. Hoppas att du inte avskyr det bara.

• msbine

a-fil äter jag, de funkar bra när magsyran e för mycket (har diafragmabråck, så det händer ofta...)

• FruBråttom

Diet är bra vid magkattar och andra konstigheter med magen. Tipsen ovan är utmärkta allihopa.

Vill lägga till att det är viktig att äta regelbundet och ordentligt. Inga språngfikor, inga snabba luncher och sparsamt med kaffe och alkohol.

Oftast är det bästa receptet mot magkatarr att byta livsstil och rensa i almanackan. Lev lite långsammare, lite mer eftertänksamt, är god mat, drick god dryck. Gör varannan kväll till din egen hemmakväll, ingen mobil på. Koppla av och koppla ner! Inte för att leva längre men för att leva bättre!
    Lycka till!

• Febriaribrud

Super, prova banan-tjosan och berätta hur det gick?

Det smakar URBAN, men det var det värt!

• Edsåsen

Hallå!
    Vill bara tipsa om A-fil (som ovan) men även ProViva produkterna.
    I dessa produkter finns levande bakteriekultur (jo, jag vet att det låter äkligt ) som är bra för magen. Man har en massa bakterier i magen både goda och onda, och ibland ta de onda över och lättaste sättet att hjälpa de goda är att fylla på med de goda och att ta det lugn.
    Det går inte fortare för att man stressar utan oftast har det omvänd effekt.
    Måste också rekommendera yoga, det är kanon...

Hoppas detta hjälpt dig lite och att du får en skön jul.
    Må så gott!

• Pokergirl

Köp losec på apoteket, ät mild mat, mycket kokt ris och mild mat, inte kryddstark. Jag brukar köra en yogurtkur när jag pajar magen och äta en liter yougurt om dagen med aktiv bakteriekultur.

• liten lilja

tack alla snälla och hjälpsamma tjejer för era tips! finns mycket att pröva och handla nästa gång.

kram på er!

• pialotta

Havregrynsgröt är milt och snällt för magen.

Sitt ner, tugga ordentligt och ät LÅNGSAMT.

Inget surt, fett, kryddat.
    Tänk milt, basiskt och snällt

Kokt torsk och kokt potatis. Ris och ångade grönsaker.

Svar på tråden bra mat vid magkatarr?