• filiokus

Saker jag inte kommer att glömma...

Så blev det äntligen nyårsafton. När eftermiddagshimlen började skifta mot rosa stod vi i vapenhuset i den gamla stenkyrkan och hörde hur hela stengrunden liksom dunkade i takt med den stora kyrkklockans svängningar. Vaktmästaren smällde upp de tunga portarna och de första tonerna från inmarschen klingade i kyrkan, min blick grumlades för ett ögonblick av tårar men jag bet ihop. Vandringen till altaret i något slags töcken, jag antar att det är det som kallas lyckorus. Psalmerna, löftena, ringbytet, allt gick fort. Vi vände oss om och gick några steg fram till trappavsatsen. Stod kvar där i några ögonblick till tonerna av Canon in D, och vandrade sedan sakta ut, ut till ett ymnigt snöfall. Stora, stora snöflingor på våra axlar, stora, stora tårar på våra kinder. Äntligen, man och hustru.

I den stunden var allt så vackert. Timmarna, ja veckorna innan hade allt varit kaos, och även efter vigseln snuddade vi vid katastrofens rand ett par gånger. Jo förresten, under vigseln höll det på att gå käpprätt också. Visdomsord, here goes:

# Kantor och solist bör ordnas i god tid. Inte 8 dagar före vigseln när det är julhelg emellan. Säkerstäl även att kantor har orgelsättning till de musikstycken ni önskar, och att den solist som ni anlitat inte hastigt reser till Tyskland för att det kändes roligare.
    # Se till att de kläder och skor som ställs fram är de rätta. Det är lätt hänt att skolådor förväxlas så att brudgummen får med sig ett par lackskor av tidigt 90-talsstuk.

# Vid sista-minuten-utskrifter av festprogram, vigselprogram, placeringskort, ja ni vet. Dubbelkolla att skrivaren funkar, att det finns färgpatroner och att viktiga typsnitt finns installerade på datorn som ska nyttjas.
    Håll tummarna så mycket ni bara kan för att den frisör/make-upfixare ni anlitat inte drabbas av maginfluensa på er stora dag, för det är svårt att förmedla önskemål som framkommit vid tidigare konsultationer. Skulle olyckan ändå drabba er önskar jag att ni har samma makalösa tur som jag hade - ersättaren var enormt proffsig och lyhörd.

# Kom ihåg att ta med all dryck till festlokalen, även den välkomstskumpan som skulle kylas ute i snödrivan. Se för säkerhets skull till att festlokalen är belägen max 800 m från hemmet ifall noi trots allt skulle glömma.

# Och för sjutton, kolla att podiet där ni knäböjer under vigselakten är ordentligt förankrat i golvet. Fastskuvat allraminst. För annars kan det hända att allt välter när det är dags att resa på sig... det var nära ögat för oss. Aldrig någonsin har jag kämpat så för att kväva ett gapflabb. Hade min man fnittrat ens det minsta hade det varit helt kört.

Lycka till alla blivande brudar, hoppas er resa mot vigseln blir lika händelserik och rolig som vår har varit.

• Svar på tråden Saker jag inte kommer att glömma...
  • Bellamy

Stort grattis, det låter ändå som att ni hade en underbar dag!

• filiokus

Haha, vi hade verkligen en fantastisk dag trots allt. För oss hör det liksom till att det ska krångla, vi hade inte räknat med något annat. Ärligt talat är vi förvånade att vi faktiskt inte brakade i golvet där framme vid altaret.

En perfekt dag hade nog fallit i dvala rätt snart. Missödena (som vi skrattar åt) gör att vi min det som strålade också.

En sak till:
    Kom ihåg att ta bort prislappar från era skosulor! Min man missade detta.

• Blivande Fru!

Trots dina varningspunkter, så önskar jag att det vore min tur nu!

Kul med lite att minnas och vad är man inte om två att minnas dessa små missöden och hur man ändå av lyckansrus glömde dem i den stund då ni sade ja.

Svar på tråden Saker jag inte kommer att glömma...