• Miafina

Hur ska man fördela budgeten.. ?

Hej !

Vi har funderat på runt 60 gäster, och tror att vi kommer ha en budget på ca 50.000 kr....

Jag har precis börjat rota i detta då det är ett bra tag kvar tills vi gifter oss, men jag funderar ändock på hur detta ser ut budgetmässigt.

Jag vet att det är jätteolika, men vad tror ni.. "hur mkt får man för 50.000" ???

Jag vet det är en dum fråga, men jag känner mig så totatalt okunnig... *suck*

• Svar på tråden Hur ska man fördela budgeten.. ?
  • halstabletten

Miafina-
    samma här. Vi har funderat lite halv-halv, men i praktiken har vi inte ens hunnit så långt som förlovning. Vi har börjat spara lite pengar, det är allt. men det är ju bra att ha gott om tid, så vet man att det blir precis som man vill ha det (inom rimlighetens gränser).

• Miafina

Halstabletten - DÅ kanske vi kan hålla varandra sällskap härigenom då.. i sakta mak med (liten) budget och långt fram tills dagen D =)

• Gerda

MiaFina

Vi resonerar som så att vi håller alltid en massa middagsbjudningar för alla vi känner, att denna kväll ska inte jag behöva stå för matlagningen. Skönt att blivande är stenhård på detta - eftersom jag lätt skulle säga att "jag kan laga så blir det billigare". Men jag gifter mig endast en gång (hoppas jag) och då vill jag bli servad, uppassad och utvilad! ;););)

• MrsLindgren

Vi klarade oss med cirka 20.000 (ca 50 gäster) men då gjorde vi det mesta det själva. Vi hade ingen alkohol heller då vi egentligen "bara" hade bjudit in folk till barndop. Bröllopet var en överraskning.

• tessan1/7-06

Vi kommer att försöka stå för det mesta själva. Maten har ett par bekanta till mina blivande svärföräldrar(som förövrigt betalar maten) lovat att göra + även servera. Sminket fixar jag själv och en av mina bästa vänninor ska göra håret och naglarna åt mig. Klänningen kommer att kosta 4000:- inklusive väska. Spriten ska vi inhandla i tyskland till våren. Festlokalen ligger på 1000:- .
    Vi ska göra egna inbjudningskort, vigselprogram och festprogram. Blomarrangemangen som ska stå på borden ska vi också göra, får hjälp av min toastmadame som är fantastiskt duktig på blommor, eller pyssel överhuvudtaget.
    Hoppas också att klara mig under 20 000:-

• Miafina

Gerda - Nej det där är ju sant iofs... Att det kan vara skönt att slippa laga maten. Jag har iofs inte middagsbjudningar så ofta, men jag tror jag förstår vad du menar =)

Man vill väl kunna ta det lite piano, blir nog stressigt utan det att tänka på också =)

Tessan - Jo det där med program, inbjudningar och blommor är ju sånt som kostar på.... Jag tvivlar tyvärr på att jag skulle kunna göra dem själv bra nog att bli nöjd... =)
    Jag har dock hängt upp mig på det faktum att eftersom typ ingen av våra familjer och släkt bor "nära" så blir det en hel massa i porta... (inte så mkt i det stora hela, men jag som förfasar mig över att betala 5 spänn för att skicka ett brev i normala fall)...

Tycker det verkar som att planera bröllop kommer att ställa en hel del tanka på huvudet... man kanske lär sig ngt på kuppen =)

• Blivande Fru!

Totalt med kläder till mat, fotograf, hotellnatt och allt så ligger vi på 68000kr och vi har beräknat på 55gäster med oss inräknat.
    Nu har jag köpt en dyrare klänning än vad det var tänkt från början och en dyrare vigselring, så lite till kommer det att trilla iväg.

Vi hadde först tänkt en budget på 50000kr.
    Men vi har valt att kosta på middag och lokal, varvid även spriten ökade i pris, då vi vill slippa stressen med dukning.

• Blivande Fru!

Åhh va trög jag är glömde priser.
    Här kommer lite;
    Mat och dryck,lokal dukning,tårta personal,blomdekor och musik kostar totalt 56620Kr.

• Miafina

Blivande Fru - Har ni fått kuvertpris eller har ni någon egen mix vid middagen.

Jag har fått förslag på 425kr/person (halva priset för barn under 12)... Det låter ju ok, men då ingår bara en första skål... Blir dyrt då om man vill bjuda på iaf drickat till maten då varje glas vin kostar 60 kr....

Men jag kör gärna på egen mat och dryck.. problem då blir snygg lokal... Vet inte varför det inte tycks finnas något som faller mig i smaken... *suck*

Tur att man har tid på sig =)

• Tinastårta

Vi har tänkt lite annorlunda.
    För oss var det viktigt att vigseln ägde rum på en viss ort och då fick vi välja det som fanns som festlokal (en mycket bra skall tilläggas). Sedan ville vi bjuda våra vänner och släkt och då drar det ju iväg till drygt 100 gäster.
    Därefter drog vi upp en budget. Vi håller nere på det som går men annars får det kosta det det kostar om Ni förstår vad jag menar.
    Som tur är börjar man ju planera i god tid så man kan spara och jobba lite extra så det inte blir ett så stort hål i spargrisen.

• Bröllopstokiig

Miafina- Det låter bra!

(Skulle inte sitta helt fel att vinna på triss :))

• Miafina

Halstabletten... Nej det vore väl en trevlig överraskning..... Man kan ju alltid drömma så =)

Svar på tråden Hur ska man fördela budgeten.. ?