• Myriana

så var det de där med porrsurfning igen...

Jag skulle inte ha något problem med att min kille "porrsurfade" - med måtta. Jag tänder själv på eroriska bilder och skildringar, och söker ibland aktivt upp det, t ex på nätet.

Det jag inte skulle acceptera däremot, är om han var regelrätt sexmissbrukare eller försökte "tvinga" på _mig_ sina ev. porrpreferenser. Alternativt förlorade intresset för mig.

Det jag snarare ser som ett problem, är den etiska/ moraliska aspekten. Det är allmänt känt att mycket porr produceras under usla former, aktörerna mår dåligt, blir utnyttjade mm. OK en nakenbild är kanske inte så farlig, men regelrätta samlag? Eller "grövre" grejer, som det ibland handlar om.

Jag skulle definitivt behöva ha en MORALISK dskussion om detta med min partner. Var går gränsen?

• Myriana

Tack för att du delade med dig, Kitty!

Och problemen ligger ju inte hos dig, utan hos killen. Han borde gå i terapi.
    Han lever helt klart i en destruktiv drömvärld.

Jag får känslan av att han kanske fick prestationsångest med dig i sängen? Han "fixade" inte det verkliga, utan bara fantasin. Sånt kan också bottna i att man har haft en sexuellt hämmad uppväxt, att sex setts som något skamligt och fult.
    Personer som haft det så, kan få svårt att blanda kärlek och sex. De kan inte "tända" på sin kärlekspartner, men däremot på avskalat, "förbjudet" sex med okända människor. (Eller bilder av dem).

Typiskt hora/ madonna-syndrom alltså.

Överdriven porrkonsumtion uppstår inte ur en sexliberal syn, utan tvärtom ur en sexkonservativ. Förbud leder till "extremism". Tror jag.

• Myriana

Maria:

Frågan är ju: vad är "porr"? Var går gränsen? All text- och bildframställning i upphetsningssyfte? Får din partner ha sexuella fantasier? Han kanske TÄNKER på andra kvinnor...

Om ni går på konstutställning med en del erotiska bilder och du eller din partner blir lite småkåta av dem - är ni "otrogna" då?

Precis som gränsen mellan betald sex framför en kamera och prostitution är flytande, är gränsen för "porrkonsumtion" och "otrohet" flytande begrepp...

Svar på tråden så var det de där med porrsurfning igen...