Sex & The City, Charlottes dog
Här sitter jag med min lilla cavalier!
Det är en underbar ras! Mitt lilla gull är sååå söt!
Här sitter jag med min lilla cavalier!
Det är en underbar ras! Mitt lilla gull är sååå söt!
Åkomman som Z:sson nämner är kanske hjärtproblem, vilken tyvärr är ganska vanligt för den här rasen. Men bara man inte låter hunden bli överviktig och motionerar den tillräckligt så kan man undvika problemet.
Delicatoboll
om man får ha med hunden på flyget har jag tyvärr ingen aning om..
Om de fäller mycket hår? Hmm..man kan ju säga så här:jag dammsuger minst varannan dag :)
Men jag borstar inte min vovve varje dag, så det är kanske därför.
Jag kan också hålla med om vad pråppen skrev, att rasbeskrivningen inte alltid passar in. Min cavalier visar små tendenser till agressivitet, eller översittarfasoner eller vad man nu kan kalla det, mot andra hundar. Har funderat att det kanske har att göra med att han blev överfallen av en stor hund när han var ½år ..
Sen kan man inte veta vad man får för hund heller, innan den har växt till sej lite. Min råkar va av den dregligare typen, och jag har aldrig hört om eller sett en annan cavalier som dreglar så som min gör! Men det gör inget, han är så otroligt gosig och tillgiven, så han får dregla hur mycket han vill!!!!
Kan ju också berätta lite andra saker om min älskling.
Han kräver mycket uppmärksamhet. Om man inte tittar på honom när han vill bli tittad på så sitter han och gnäller och gnäller. Funkar inte det börjar han "skojmorra". Tillsist tar han i och börjar skälla.
Han älskar att sitta i famnen. Kroppskontakt är det bästa han vet! Så det blir mycket kramar och pussar och gos :)
Han blir överlycklig om han ska få följa med i bilen. Då är han först ut och ställer sej och väntar utanför bildörren.
Mat är en annan favoritsak. När han var valp hann man knappt lägga ner matskålen åt honom innan den var tömd! Som vuxen äter han i lite lugnare takt..förutom om han hittar katternas mat, då går det fort så man inte ska hinna ta den av honom :D
Han tycker mycket om att vara aktiv och få göra saker tillsammans med oss. Han älskar promenader, och att leka med tuggben och bollar och sånt. Att träna konster tycker han också om. Han blir jätteglad när han får beröm. Nu kommer jag dessvärre inte på nån ny konst att lära honom. De han kan är: sitt, ligg, tass, båda tassarna, hopp, rulla, puss, vänta, skäll.
Nån som kommer på nått nytt jag kan lära honom??
Oj, blev kanske lite långt... :)
vinka..hmm..det skulle bli en utmaning. Kanske man skulle ta och lära honom det! Tack för tipset!
Om det är nåt om rasen du funderar på så svarar jag jättegärna, om jag kan! :D
pråppen
kollade lite på "er" ras..vilken cool hund! Alltså har de nåt mönster eller nåt på ryggen? Eller var det bara så på bilden jag såg?
Var din cavalier dreglig annars också, förutom när det var matdax?
Verkligen häftig ras! Ganska speciell!:)
Så länge man inte planerar att ställa ut sin hund så gör det ju inget att han inte är "perfekt" i domarnas ögon. Huvudsaken är ju att han är perfekt för er!
Jag tror inte att min vovve skulle "gå igenom" en utställning heller. Hans päls är lite för vågig, tror jag och så är hans tecken inte tillräckligt uppbrutna. Det är förstås bara vad jag tror. Har förresten också en trefärgad. Hade först tänkt mej en black and tan, men när jag såg min gullhund så fastnade jag direkt!
Jag har ingen erfarenhet av de andra "färgerna" men det kanske kan stämma.. Man skulle iallafall kunna tro att det är så!:) Har du läst det nånstans eller utgår du från vad du själv känner till?