Sex & The City, Charlottes dog
Jag har haft en Cavalier, Amigo hette han. Han var precis tvärtemot hur en Cavalier ska vara (om man läser rasbeskrivningen)!
Han hade jordens humör, backade aldrig om det kom en annan hund och han kunde bli skitsur om han tyckte att vi hade gjort något fel. Köpte vi hem fel sorts hundgodis kunde han sätta sig i trappan och tjura i flera timmar...
Sitta i cykelkorg hade nog inte funkat på honom, då hade han nog protesterat. Men, det är ju olika individer även hos hundar. Tåliga är dom i alla fall, långa turer på fjället var inga problem, men skydd mot regn och stark kyla är inte så dumt.
Amigo var jätteduktig på lydnad och agility så länge han själv tyckte det var kul. Var han inte på humör så struntade han i allt, drog med sig de andra hundarna från planen och sprang och lekte istället...
Men han var också otroligt mysig, kunde sitta i timmar och bli borstad och klappad, älskade att mysa och gosa.
Så jag kan helt klart rekommendera en Cavalier, men kom ihåg att de har en stark egen vilja, och i alla fall min trodde nog att han egentligen var en Schäfer
/Pråppen