• <:3 )~~~~

Sex & The City, Charlottes dog

Cavalieren är en mycket trevlig ras, jag vill dock peka på en viktig sak som sällan nämns. Cavalierens päls måste vårdas ordentligt och kammas för de får svåra tovor annars.
    Angående att håren skulle vara lätta att få bort, vi lämnade in ena bilen häromdagen för rekonditionering. När det var dags att hämta den sa de att de aldrig igen skulle ta på sig en bil med hundhår..

Det är väldigt viktigt att man inte övergöder en cavalier, just pga rasens vanligt förekommande hjärtproblem.

Av de cavalierer som jag mött har de flesta varit mycket glada och människokära hundar. De kräver, sin storlek till trots, en hel del aktivering.
    Agility är en jättebra sysselsättning.

Min cavalier kille är förresten 38cm i mankhöjd och väger 10kg, så storleken kan variera en del.

Lycka till i jakten med att hitta 'er' ras!

L-N

Ja, det är en hanhund på 3år. Har inte ställt ut honom för vi fick inte bukt med hans navelbrock. Han har dessutom tendenser till skelögdhet.
    Jag kan tänka mig att domare kan ha synpunkter iom att han är rätt mycket högre än rasstandard.

Uppfödaren hoppades mycket på honom, men jag anser att det viktigaste är att vi har en glad och frisk hund.

Ang. löp, det varierar lite mellan hund och hund men en kompis golden tik löper 2ggr/år i 3v per gång. Det anses vara normalt.

Sök på ex. google för bilder på cavalierer (eller andra raser).

Fast ta helhetsintrycket med en nypa salt på vissa punkter, hundar är individer..

L-N
    Rinnande ögon är ju ofrånkomligt på ett djur med så stora ögon, de är ju så utsatta.
    Men det är så olika från domare till domare hur de bedömer djuren.

Delicatoboll
    Ja, generellt är det så men det finns förstås undantag.

Svar på tråden Sex & The City, Charlottes dog