Sex & The City, Charlottes dog
Jag har en cavalier. En ruby (brun). Bilder finns på www.robiefredrik.se under Tristan.
Underbara hundar. En hund som klarar det mesta men samtidigt trivs i soffan - bara den får vara med familjen.
Jag har en cavalier. En ruby (brun). Bilder finns på www.robiefredrik.se under Tristan.
Underbara hundar. En hund som klarar det mesta men samtidigt trivs i soffan - bara den får vara med familjen.
Oliver väger 8 kg. Tristan väger 10. De t andra under minnessidan vägde 10 resp 11 kg.
Tristans valpar är till salu! Där är 10 st totalt med 2 olika tikar (som ni ser på hemsidan).
Vart bor du? Är du intresserad så ta kontakt med lokalavdelningen i ditt län (se under cavaliersällskapets hemsida under lokalområden) ofta så kan man ju vara med på deras promenader eller åka till en kennel o hälsa på. Vi ska ha en promenad nu sista söndan i januari i Halmstad. Då är vi 5 cavalierer + husse/matte. Då är alla välkomna även de som "bara" är intresserade av rasen.
Det lättaste när man ska köpa hund är att fråga sig följande:
1. Vad ska jag ha den till Lugn hund att bara gosa med, Brukshund att tävla eller jobba med, Jakthund att jaga med, joggingkompis i motionsspåret, Agilityhund att tävla med, Lydnadshund att tävla med,Draghund som kompis i skidspåret, klövjehund att hjälpa dig bära packning på fjället, Utställningshund. Finns massor som en hund behöver men främst är det mental stimulans dvs hjärngympa. Alla raser är framavlade för en typ utav arbete - detta är viktigt att tänka på. Ska du inte jaga är det kanske olämpligt att köpa en "renodlad" jakthund.
2. Hur stor erfarenhet har du? Kanske dumt att köpa en jättekrävande ras första gången
3. Storlek
4. Päls (fäller/fäller ej det fins för och nackdelar med både och).
När du hittat en ras som stämmer in på dina krav - DÅ kan du leta uppfödare som du kan besöka hemma för att lära känna rasen bättre. Sedan finns SKK alltid till för (blivande) hundägare
Lycka till........
vovve.net/ där kan du kolla på alla raser, bli medlem och kolla i forumet o fråga hundsaker. Kanske kan vara något för dig.