• 76Brud

Mat på Rockelstad

Vi ska också ha bröllop på Rockelstad nu i vinter och har anlitat Tina som kock! Vi slår till den 4 februari. Jag har fått veta tidigare här på Rockelstad att maten är bra och att gästerna ofta får mer mat än vad man beställt. Prisvärt mao. Vi är faktiskt lite nervösa ändå eftersom vi inte kan provsmaka (vi är egentligen extremt petiga vad det gäller vin och mat) men har bestämt oss för att det blir bra. Hon har ju ändå jobbat där i många år och vore maten dålig så borde folk inte anlitat henne vidare. (Dessutom så verkar hon veta vad hon pratar om och vi är mycket nöjda med menyn!) Lycka till!!!

• 76Brud

Jag är också rädd för det där med värmen i matsalen! Själv är jag riktigt frusen och ska ju sitta med ryggen mot verandaglasen. Däremot så är vi 85(!) personer så det kanske gör att det blir varmt. Jag vet, 85, är alldeles för mycket i den matsalen! Vi skulle bjuda 70, bjöd några till och vips hade alla utom 5 tackat ja! Förstår inte hur det gick till!

Menyn är: Förrätt: Musselsoppa med nybakt bröd. Huvudrätt: rådjur och någon form av potatis, svamp och grönsaker. Efterrätt: Tre små godsaker (minns inte exakt men tror det var en tryffel, en tira mi su och en varm björnbärs.. någonting... det är min sambo som håller i menyn. )

Vi har middagen i Kristallsalen och fest i Brygghuset medan vigseln är i Helgesta kyrka. Hur gör ni med tårta? Har ni det från Tina, köper själva eller struntar ni i det?

• 76Brud

Vad det gäller frisör så kommer det en tjej från Stockholm och hjälper mig och mina tärnor. Florist fixar jag även det här i Stockholm. Kanske kan denna tråd hjälpa dig mer?

www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1326380.html

Vad ska ni ha för meny? Det fixar sig nog med värmen. Själv är jag helt baraxlad . Typsikt jag som e så frusen. Men har nog en pläd i beredskap om det skulle vara kris. Kan ju tipsa dig innan ditt hur det var.

• 76Brud

knufinke:

Stort tack!!! Det var den mest fantastiska dag! Kan inte i ord beskriva det! Vädret var vindstilla och inte ett moln på himlen och det stämmer väl överrens med hela bröllopet från början till slut! Så fort jag har mer bilder att dela med mig av så ska jag skriva om dagen.

Har du frågor om Rockelstad så besvarar jag dem gärna. Kram!

• 76Brud

Bröllop på Rockelstad:

Vart ska jag börja???? Tror jag får bryta ner det och skriva i omgångar om de olika sakerna. Jag börjar med Tina.

Positivt:
    -Jättegod mat (och vi är kräsna)
    -Superduktig serveringspersonal
    -Ger mer än man betalar för
    -Är flexibel
    -Snäll
    -Toppen-toppen brunch dagen efter!!! Lax, sallad, fil, frukt och nybakt bröd som kom ut då och då!!!! + en massa annat!
    - Jättegulliga 2 personer (hennes son och flickvän) som stod i baren under kvällen fram till 02.00
    - Det serverades mineralvatten till alla under middagen på sidan av eller om man bara ville ha det vilket vi inte visst om innan. Trevligt!
    - Fotografen och våra Dj:s blev bjudna på mat.

Negativt:
    - Pratar MYCKET
    - Skulle komma vid 12 på bröllopsdagen och förbereda. Dök upp vid 16-tiden och började med förrätten 16.40 när den skulle serveras vid 17.00. Men allt gick ändå toppen! Förrätten serverades 17.10 och vi fick inte vänta. Visst var det personal där hela dagen så det var ju inte så att det var tomt i köket under dagen. Men jag kan lova att vår toastmadame var riktigt nervös hela dagen för att Tina inte kommit. Men hon hade koll hela vägen även om det inte verkade så just under eftermiddagen
    - De missade att tända marschallerna som de skulle innan vi kom tillbaka från kyrkan. Det kan vara ett tips att under dagen ha lite kontakt med resten av personalen då Tina inte riktigt har koll på detaljer förutom maten tror det var någon miss med att hinna få fram alla champagneglas också som toastmadame fick rycka in med assistans.

Men ingen av gästerna märkte något av detta! (Förutom ett par som fick tända marschaller )

Förrätt: Musselsoppa - Superb!!!!!!!! Helt underbar!

Huvudrätt: Rådjursytterfilé, potatis och grönsaker. Där ångrar vi att vi inte var mer specifik med vad vi ville ha vad det gäller potatisen. Det såg mest ut som potatisgratäng och vi ville kanske ha det mer som potatiskaka eller mos så det ser lite lyxigare ut om ni förstår vad jag menar. Men den var absolut god! Min... man... hihi.. var lite deppig dagen efter över det.

Efterrätt: Tre små godsaker
    En hemmagjord tryffel som var makalöst god
    En chokladkaka - som alla berömde jättemycket
    En glassig variant av tiramisu med varma bjrönbär. Den var jättegod men det var lite svårt att skära den så jag tror det var någon gäst som skickade den i knät på en annan...

Tårta: Tina erbjöd sig att göra en tårta till oss gratis eftersom vi hade så många gäster. Dock hade jag läst här på BT om en annan tjej som hade beställt tårta av Tina och den hade tydligen sett VÄLDIGT hemmagjord ut. Därför valde vi att köpa en lyxig tårta vilket vi inte ångrar då korten blev hur fina som helst och den passade verkligen in i vårt téma med dukning, färger mm. + att den var makalöst god och trots att gästerna ätit så mycket så åt alla av tårtan och tyckte den var hur god som helst.

Kanske kan tillägga att vi var beredda på att många inte skulle vilja ha tårta eftersom de redan fått efterrätt och att vi då hade tårta mer "för att". Det var verkligen lyckat och det ångrar vi inte även om den kostade några slantar. (Köpte bara 60 bitar dock p.g.a efterrätten till 84 personer och det blev en liten bit över på toppen)

Pust, det var Tina det! Frågor???
    Återkommer med mer detaljer kring Rockelstad!
    Kram på er!

• 76Brud

Måste skriva om Rockelstad innan jag glömmer bort det!

Positivt:
    - Fantastiskt mysigt ställe med mycket historia.
    - Personliga rum med detaljer
    - Gästerna "tvingades" stanna kvar (vi bor i Stockholm) och festar längre samt får en underbar brunch dagen efter. Ramar liksom in hela bröllopet på ett fantastiskt sätt.
    - Ligger precis vid vattnet och har underbar natur runt omkring
    - Fredrik, som är ansvarig för uthyrningen, är mycket tillmötesgående och lyhörd
    - Man tar med sig egen alkohol vilket gör att man kan ha fri bar och få billigare alkohol. (Men gör man som vi och köper dyra viner, champagne, flasköl, MASSOR av groggvirke, många spritsorter och 4 avecer så blir det kanske inte så mycket billigare. Vi är lite nojjiga på att göra det absolut bästa, bästa för oss själva och våra gäster)
    - Eftersom ingen hade bokat så kunde vi vara där redan på torsdagen för att börja förbereda vilket jag tycker är mycket generöst.
    - Det finns värmeljus och nere i Brygghuset finns kryddor som man kan använda och till och med tvättmaskin samt givetvis diskmaskin.
    - Fredrik är som sagt mycket tillmöstesgående och vill gärna göra förbättringar och hjälpa till.
    - Vi festade en bra bit efter 03.00 och det var inga problem.
    - Nära till Helgesta kyrka. Tar bara ca 5 minuter med bil.
    - DEt går att göra det så personligt! Vi satte upp skyltar på varje ytterdörr där det stod "Här bor och så skrev vi allas namn kors och tvärs". Alla dörrar inne i huset hade också namnlappar.
    - Vi hade även fruktkorgar och chokladkartonger i varje hus i hallar och på bord.
    - Vi hade även köpt minrealvatten, skrivit personligt kort till varje person, köpt små godiskartonger med våra namn och datum på samt kopierat upp en ABC-lapp till gästerna med vad som är viktigt att veta. Detta var på deras rum.
    - De som hyrde lakan var lyckliga. De var av fantastisk kvalité och såå sköna!

Kort och gott vi skulle under inga omständigheter haft vårt bröllop på ett annat ställe! Vi är fantastiskt nöjda! MEN måste ändå skriva ner följande som jag skulle göra bättre om jag drev stället

- Det är dyyyyrt! I alla fall för privatpersoner då man betalar per person som sover över.
    - Vi fick hjälpa Fredrik att städa några rum (Maken stod och dammsög mattor vid ett tillfälle)
    - Vi hjälpte till med att ställa ut extrasängar på vissa ställen
    - Eftersom det är gamla hus så är det mycket dammigt i vissa rum. Eftersom jag inte vill att mina gäster ska sova i det så blev det till att dammsuga lite.
    - Alla toaletter är inte dunderfräscha. Men det är egentligen inte ett problem (och jag är petig!). Vi satte ut "potpuri" på alla toaletter (billigt från IKEA) så att det skulle dofta fräscht. På de toaletter som används mycket hade vi även sådan där WC-grej som man sätter ner i toaletten.
    - Stolarna i kristallsalen är superfula. Vi löste det med att binda lakan runt. (Bilder finns på www.carinthomas.brollopshemsida.com)
    - Det finns direkta ljusstakar att använda om man vill ha en matchande dukning då de alla är i olika storlekar och former. Sedan är alla i "guldfärg" eller ska man säga koppar ? och vi hade ju vintertéma med silver så det passade inte oss.
    - De som ansvarade för dukningen handdiskade glas som vi tyckte var smutsiga och det var ganska många.
    - Det var halt på gårdsplanen och Fredrik tyckte att han hade sandat tillräckligt så det krävdes nästan hårda ord för att få dit mer sand. (Vi hade 10 gravida och gäster i högklackad och glatta skor! Då kan man ju inte gå på isgata!)
    - När vi skulle ha brudskålen inne på slottet så upptäckte toastmadame 5 minuter innan att julgranen stod kvar i hallen! Hon lyckades dock övertala Fredrik om att den inte skulle vara kvar när gästerna kom in så de fick gå in och vänta i de andra byggnaderna i 10 minuter.
    - 4 personer fick sova på madrasser på golvet. Fredrik hade inte tillräckligt med sängar! Visserligen hade vi problem med placeringen men att vi skulle vara över 80 var klart från början.

- Är ni eller era gäster hundrädda så kan det vara bra att veta att det på gården går runt två helt underbara BernerSenner-hundar. (Som f.ö gärna ville vara vid min bröllopsklänning under fotograferingen)För vår del var det inga problem men är man hystersikt hundrädd kan det vara bra att veta. Men de är såklart hur snälla som helst.

Oj, det blev långt! (Har säkert glömt något ändå...) Vill återigen poängtera att fördelarna slår nackdelarna med hästlängder! Allt det negativa går ju att lösa och egentligen var det ju bara negativa saker från vår synvinkel då gästerna inte märkte av något.

Lycka till med era bröllop! Lyckiga er som har det kvar!
    Kram!

• 76Brud

smartiz

Vi hade inte heller något ställe som låg oss så där varmt om hjärtat. Vi visste bara att vi ville ha natur, personlighet och gärna vatten. Det uppfyllde Rockelstad med råge! Lycka till med letandet!

• 76Brud

smartiz

Det är bara att maila Fredrik. (fredrik@rockelstad.se)och bestämma en dag då det passar att ni kommer. Han ger er en tur runt husen och berättar om möjligheterna.

Vi var där tre gånger innan bröllopet. Visade familjen en gång och kollade in detaljer en vecka innan. Men de andra två gångerna behövde inte Fredrik visa oss runt bara han visste att vi skulle komma så var det lungt.

Svar på tråden Mat på Rockelstad