Måste skriva om Rockelstad innan jag glömmer bort det!
Positivt:
- Fantastiskt mysigt ställe med mycket historia.
- Personliga rum med detaljer
- Gästerna "tvingades" stanna kvar (vi bor i Stockholm) och festar längre samt får en underbar brunch dagen efter. Ramar liksom in hela bröllopet på ett fantastiskt sätt.
- Ligger precis vid vattnet och har underbar natur runt omkring
- Fredrik, som är ansvarig för uthyrningen, är mycket tillmötesgående och lyhörd
- Man tar med sig egen alkohol vilket gör att man kan ha fri bar och få billigare alkohol. (Men gör man som vi och köper dyra viner, champagne, flasköl, MASSOR av groggvirke, många spritsorter och 4 avecer så blir det kanske inte så mycket billigare. Vi är lite nojjiga på att göra det absolut bästa, bästa för oss själva och våra gäster)
- Eftersom ingen hade bokat så kunde vi vara där redan på torsdagen för att börja förbereda vilket jag tycker är mycket generöst.
- Det finns värmeljus och nere i Brygghuset finns kryddor som man kan använda och till och med tvättmaskin samt givetvis diskmaskin.
- Fredrik är som sagt mycket tillmöstesgående och vill gärna göra förbättringar och hjälpa till.
- Vi festade en bra bit efter 03.00 och det var inga problem.
- Nära till Helgesta kyrka. Tar bara ca 5 minuter med bil.
- DEt går att göra det så personligt! Vi satte upp skyltar på varje ytterdörr där det stod "Här bor och så skrev vi allas namn kors och tvärs". Alla dörrar inne i huset hade också namnlappar.
- Vi hade även fruktkorgar och chokladkartonger i varje hus i hallar och på bord.
- Vi hade även köpt minrealvatten, skrivit personligt kort till varje person, köpt små godiskartonger med våra namn och datum på samt kopierat upp en ABC-lapp till gästerna med vad som är viktigt att veta. Detta var på deras rum.
- De som hyrde lakan var lyckliga. De var av fantastisk kvalité och såå sköna!
Kort och gott vi skulle under inga omständigheter haft vårt bröllop på ett annat ställe! Vi är fantastiskt nöjda! MEN måste ändå skriva ner följande som jag skulle göra bättre om jag drev stället
- Det är dyyyyrt! I alla fall för privatpersoner då man betalar per person som sover över.
- Vi fick hjälpa Fredrik att städa några rum (Maken stod och dammsög mattor vid ett tillfälle)
- Vi hjälpte till med att ställa ut extrasängar på vissa ställen
- Eftersom det är gamla hus så är det mycket dammigt i vissa rum. Eftersom jag inte vill att mina gäster ska sova i det så blev det till att dammsuga lite.
- Alla toaletter är inte dunderfräscha. Men det är egentligen inte ett problem (och jag är petig!). Vi satte ut "potpuri" på alla toaletter (billigt från IKEA) så att det skulle dofta fräscht. På de toaletter som används mycket hade vi även sådan där WC-grej som man sätter ner i toaletten.
- Stolarna i kristallsalen är superfula. Vi löste det med att binda lakan runt. (Bilder finns på www.carinthomas.brollopshemsida.com)
- Det finns direkta ljusstakar att använda om man vill ha en matchande dukning då de alla är i olika storlekar och former. Sedan är alla i "guldfärg" eller ska man säga koppar ? och vi hade ju vintertéma med silver så det passade inte oss.
- De som ansvarade för dukningen handdiskade glas som vi tyckte var smutsiga och det var ganska många.
- Det var halt på gårdsplanen och Fredrik tyckte att han hade sandat tillräckligt så det krävdes nästan hårda ord för att få dit mer sand. (Vi hade 10 gravida och gäster i högklackad och glatta skor! Då kan man ju inte gå på isgata!)
- När vi skulle ha brudskålen inne på slottet så upptäckte toastmadame 5 minuter innan att julgranen stod kvar i hallen! Hon lyckades dock övertala Fredrik om att den inte skulle vara kvar när gästerna kom in så de fick gå in och vänta i de andra byggnaderna i 10 minuter.
- 4 personer fick sova på madrasser på golvet. Fredrik hade inte tillräckligt med sängar! Visserligen hade vi problem med placeringen men att vi skulle vara över 80 var klart från början.
- Är ni eller era gäster hundrädda så kan det vara bra att veta att det på gården går runt två helt underbara BernerSenner-hundar. (Som f.ö gärna ville vara vid min bröllopsklänning under fotograferingen)För vår del var det inga problem men är man hystersikt hundrädd kan det vara bra att veta. Men de är såklart hur snälla som helst.
Oj, det blev långt! (Har säkert glömt något ändå...) Vill återigen poängtera att fördelarna slår nackdelarna med hästlängder! Allt det negativa går ju att lösa och egentligen var det ju bara negativa saker från vår synvinkel då gästerna inte märkte av något.
Lycka till med era bröllop! Lyckiga er som har det kvar!
Kram!