• lyckligt gift!

Vad är menskopp?

Nån hade skrivit i en tråd om menskopp. Vad är detta? Hur fungerar det och var köper man det? Det vore ju drömmen att hitta ett bättre mensskydd...

• Svar på tråden Vad är menskopp?
  • lizard

kolla närmare på www.menskopp.se, Jag har en själv men har inte använt den än så jag kan inte säga om den funkar, men det verkar så smart! lycka till!

• lyckligt gift!

Tack för tipset! Är den så bra som alla tycker på sidan? Nån som har provat?

• Gerda

Jag har haft min i två år nu! Helt underbar är den! Jag sparade in kostnaden på två mensperioder :D

Jag har Diva-sup - den i silikon. Är jätte nöjd, rekommenderade den till en kompis och hon är precis lika nöjd!

• Min-Ah

Blev också mycket nyfiken på detta!

Lizard! Jättebra med länken!
    Gerda! Bra att få höra från dig att du och din väninna trivs!

Kostar ju helt sjukt mycket med allt mensskkydd man köper!

Fler som har erfarenheter av menskopp?
    lyckligt gift - Jag hjälper till och puffar, för jag tycker detta låter mycket intressant!

• Bobou

Jag vill också veta mer!

Kan man sova med den? Jag sover nämligen med tampong, men jag vet ju att man inte ska... men binda funkar bara inte!

Jo, och så undrar jag om du Gerda eller din kompis har känt att den skaver mot urinröret? Jag kan vara lite känslig för att urinröret trycks ihop i samband med t ex sex.

• nano

Jag har en DivaCup och är jättenöjd med min.
    Går utmärkt att sova i, DivaCuppen kan man ha i upp till 12 timmar enligt den amerikanska hemsidan, så det är inga problem.

Den kan vara lite jobbig att sätta in rätt i början, men när man väl lärt sig går det lätt. Det finns en liten pigg i slutet som kanske kan skava om man är känslig, men den kan man klippa av när man lärt sig att använda koppen. Jag har dock aldrig haft några problem med min.

• Min-Ah

Känns det verkligen inte att man har den inne? (Förutsatt att det är rätt storlek och så, förstås!)

• Gerda

Min-Ah

Den känns inte alls! De första dagarna kunde jag känna den då och då, men nu när tekniken sitter så kan man nästan glömma bort den!

Kan dock säga att båda jag och kompisen blir lite mer kissnödiga med den ;) den trycker väl på blåsan?!

• sweden

Hej undrar bara, tampong och bindor absorverar mensen, och mm som kommer då, det här liknar en behållare, jag kan säga att min mens liknar en sjö när den väl kommer, hur skulle denna skydda mig på natten??
    Det såg lite ohygienisk jag vill gärna slänga mina bindor, inte koka dom, eller tvätta nehä inget för mig, tyvärr.

• nano

sweden:
    Nehe, men om du hellre vill använda bindor/tampong så köp ingen menskopp då. Inte svårare än så.

Jag tycker att bindor är betydligt äckligare, blir kladdigt och hamnar utanför och känns som en stor jätteblöja.
    Jag blöder också ganska mycket, men behållaren fångar ju upp allt, så för mig är det inga problem. Om man blöder rejält så får man tömma lite oftare, bara.

Svar på tråden Vad är menskopp?