• lyckligt gift!

Vad är menskopp?

Nån hade skrivit i en tråd om menskopp. Vad är detta? Hur fungerar det och var köper man det? Det vore ju drömmen att hitta ett bättre mensskydd...

• Svar på tråden Vad är menskopp?
  • lyckligt gift!

Det låter ju hoppfullt det här!! Men vilken ska man välja då? Är DivaCup bäst? Är det nån som har testat de andra två varianterna?

• Min-Ah

Gerda!
    Låter ju bra!
    Får väl stå ut med lite "kissnödighet"

• Min-Ah

Men hur är det i början, innan man kanske "fått till" den rätta "vinkeln" och tekniken att få in den rätt - Är det inte risk att det "läcker" något?
    Att man kanske behöver ha trosskydd i början?

Och som några andra här undrar - Vilken av sorterna rekommenderar ni har?

Tycker att Diva Cup ser "skönast" ut. "Rundade", lite "mjukare" kanter liksom...
    Och så har man ju prövotid på den ifall det skulle bli fel storlek, t.ex... Eller inte funka av någon annan anledning...

• Gerda

Bobou - det sitter inte alls mot urinröret - snarare stöter emot urinröret ;)

• Bobou

Gerda:

Okej, fast det är nog lika illa för mig... Fast menskoppen är väl ganska mjuk, och tamponger funkar ju bra för mig, så jag överväger att testa ändå!

• katt1

Guuuu vad bra.
    Lösningarnas lösning på fjällvandringens eviga problem!!!!
    Redan beställd!

• Gerda

Bobou - så bra att du vill prova ändå!

Jag menade INTE urinröret!!! Utan URINBLÅSAN! Så den stöter inte alls emot urinröret - koppen sitter längre in liksom!!!

Missvisande Gerda :(

• persian princess

hmmm...har kollat på bilderna på hemsidan, men fattar inte hur gummigrejen riktigt sitter
    På tamponger hänger dt ju ner en tunn tråd, men här är det värsta stela gummistaven, eller?! Alltså böjs den lilla stavänden så den ligger platt mot trosorna, eller hänger den rakt ner:D
    *confused*

• nano

persian:
    Den ska inte sitta så långt ut att spetsen sticker utanför. spetsen hamnar typ i början, och resten av koppen lite längre in. Man kan också klippa av själva tippen om man vill, den är bara till där för att det ska vara lättare att dra ut koppen.

• persian princess

nano: ok verkar logiskt:D
    men en fråga till...alltså vätskan absorberas ju av tamponger/bindor, men hur funkar d m menskoppen? "Rinner" det liksom inte ut när man tar ut koppen, om du förstår va jag menar...alltså inte att det ska forsa ut eller så... men ändå

• Gerda

persian princess

har du normal blödning så samlas ju allt i koppen. Blöder du dock mycket så kan dy tömma koppen oftare - annars samlas ju blodet i koppen o kroppen och när du tar ut koppen som rinner det ju ner i toaletten.

Jag blöder rikligt så jag ser till att tömma oftare - var 3:e-4:e timme ungefär. Väntar jag längre så rinner det mer blod utöver koppen ibland när jag tar ut den. Men det läcker aldrig i trosorna eller så.

• persian princess

Gerda: ok:) tack för förklaringen! Enda sättet att få reda på det är väl o testa själv

• Min-Ah

Men hur är det i början, innan man kanske "fått till" den rätta "vinkeln" och tekniken att få in den rätt - Är det inte risk att det "läcker" något?
    Att man kanske behöver ha trosskydd i början?

Låter ju nästan för bra för att vara sant - att det inte läcker i trosan!!

Vilken av sorterna rekommenderar ni som har menskopp?
    Någon som vet hur Diva Cup är, t.ex?
    (Tycker den "ser" ut att vara bekväm...)

• Gerda

Min Ah

Det är just en Diva Cup som jag har!

I början kom det lite droppar men endast första dagen. Sen dess har jag fått till tekniken och den har inte läkt sen dess.

Gerda

• nano

Min-Ah

Jag har en DivaCup, har alltså inte provat de andra sorterna, men jag tycker att den fungerar bra.

Jag kan fortfarande använda trosskydd med min ibland om jag vill vara absolut säker på att det inte kommer att läcka, men det gjorde jag med tampong också... I början använde jag alltså trosskydd med den hela tiden, men jag har nog aldrig läckt. Det kan komma några droppar strax efter man satt in den eftersom den bara fångar upp blod som är 'på väg ner'liksom och inte det som redan finns längst ner, men det är inte så mycket.

• Min-Ah

Gerda och nano!

Tack för era svar!
    Låter bra, tycker jag! Ungefär som jag trodde då!
    Tycker just Diva Cup "ser" bäst ut på något vis...

Skall beställa en sådan snart (lagom till nästa mensperiod) och prova vad jag tycker!
    Det är ju jättebra att man har "ångertid" på den!

Svar på tråden Vad är menskopp?