• newyorkbrideinsthml

ska man verkligen betala båttransport på förhand?

Hej! Vi gifter oss i mitten av augusti och har bokat en båt för att transportera våra gäster från kyrkan till festlokalen. Båtfirman vill ha hela beloppet (10 200 kr) betalt redan i mitten av maj. Detta låter lite skumt i mina öron.... jag menar de kan 'blåsa' oss när de får pengarna på förhand. Är det rimligt? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden ska man verkligen betala båttransport på förhand?
  • Lindblomman

Håller med om att det låter lite märkligt att ni ska betala så tidigt. Det vanliga är väl att man lägger en handpenning i förväg och betalar resten efter transport eller precis innan. Skumt.

• newyorkbrideinsthml

Tack för att du svarade!!!! Och ja, det känns lite olustigt! Alla andra firmor vi har anlitat hittills har bara velat ha en handpenning. Skumt helt enkelt!!! Får se om andra reagerar och har tips.... tack igen för att du tog dig tid att svara!

• Meddelande borttaget
  • Dilba

om det inte löser sig, kontakta konsumentverket och be om att de hjälper er med tips på hur ett kontrakt ska se ut för att vinna laga kraft så att de inte kan blåsa er! något papper på att de fullföljer sitt åtagande eller återlämnar HELA summan måste ni ju ha, det räcker inte med ett kvitto på erlagd summa när det handlar om en tjänst.. sen är det något om hurvida de har F-skattesedel också tror jag, men de reglerna kan inte jag!

• Ancher

Fast om de har problem med ekonomin och går i konkurs innan augusti så är det nog svårt att få tillbaka pengarna, även om ni har kontrakt? Bara en tanke, vet ingenting om sånt här egentligen...

• Dilba

Ring konsumentombudsmannen! Vi betalar skatt för att ha sådana! Nyttja dem!

• classic bride

Handpenning tycker jag är OK, typ 10-20%. Resten efter utfört uppdrag.
    Det finns ju fler båtföretag....

• Leonor

Hej! Vilket båtbolag är det? Vi vill också boka båt för transport och man vill ju gärna välja några seriösa. Vi ska åka från Lidingö.

• Felice

Kul med fler som ska åka båt.
    Vi kommer att betala i efterhand.

Ska ni ha brudskålen på båten?

• clementin

Hej! Vi betalade hela summan får vår båttransport ca: 1 månad innan bröllopet.

• Felice

Ähum, nu när jag kollade upp det visade det sig att jag hade fel.

Vi måste ha betalat hela kittet senast 10 dgr innan.

• Janiz

Vi ska oxå åka båt men vi får en faktura efter. www.msmoa.com/

Jag hade aldrig betalat innan, förutom en handpenning!!

• Janiz

Felice

Vi ska ha välkomstskål (assti) på båten och jordgubbar.

Vad ska ni bjuda på?

• Felice

Vi ska ha brudskål där och funderade även på att ha tilltugg till. Problemet är bara att vi fick prislistan igår och kan konstatera att det blir dyrt.

15-20kr/snitt.

• Zozo

Jag jobbar i turismbranschen och maste säga att det är väldigt sällan man later kunden betala i efterhand! För det mesta är det 100% förhandsbetalning som gäller för sådana bokningar, även om 3 manader innan later lite i tidigaste laget (men inte ovanligt)..
    Skriv kontrakt! Och titta noga pa avbokningskostnader och om inbetalda summor fas tillbaka helt eller delvis vid avbokning.

• newyorkbrideinsthml

Hej på er allihopa! Jag har varit på resande fot ett tag och inte kunnat kolla på sejten. Det var jag som först ställde denna fråga och svaren har varit många även om det tog en stund innan jag kom. För det är jag enormt tacksam för det var många goda råd ni har lämnat!!! Jag tror nog att vi gör så att vi betalar en del av summan och kollar noggrant med hur kontrakten är uppställt. Det är nämligen många som har tydligen gjort så och jag har kollat med konsumenthandläggarna och dem hade inga anmärkningar på just det företag. När det gäller vad vi ska servera så blir det nog lite champagne och snittar eller ngt liknande. Vi har inte en sådan lång resa - ska egentligen bara från Strandvägen (vi gifter oss på Oscars) till Tornvillan vid Nacka Strand; vi kommer dock att ha en del gäster från mitt gamla hemstad - NY - så det blir lite längre tur än det hade behövts för vi har hyrt in en turist guide som ska berätta lite grann om de olika platserna som vi kommer att passera. Hur ska ni andra göra? Varför har ni valt båtresa? Är det av romantiska skäl eller är det ngt mer praktiskt som ligger bakom det beslutet? Nyfiken på att höra hur ni andra har tänkt er?! Och tack igen för svaren!

Svar på tråden ska man verkligen betala båttransport på förhand?