Inlägg från: Hannaliten |Visa alla inlägg
  • Hannaliten

Knöl i bröstet

Jag upptäckte 2 knölar i mitt bröst i höstas. Blev naturligtvis orolig och ringde till bröstmottagningen på Cityvården här i Stockholm. Måste passa på att rekommendera dem om någon skulle vara orolig - man bokar en tid, går dit och får ett definitivt svar samma dag. Det börjar med att läkaren känner på knölen varpå man får göra ett mammogram. Sen får man göra ett ultraljud och där kan de se ganska bra vad de tror att det är. Men för säkerhets skull gör man också ett stickprov där de sticker en nål in i knölen och tar ett prov som de analyserar. Sedan får man prata med läkaren igen som ger en det slutgiltiga svaret. Jag fick svaret att knölarna var bindvävsförtätning och alltså inget farligt.

Det läkaren sa till mig då jag gjorde undersökningen var följande: Det är VÄLDIGT ovanligt att få bröstcancer i min ålder (23). Skulle man mot förmodan få det så beror det, som jag uppfattade det, endast på att man bär på bröstcancergenen vilket också innebär att andra kvinnor i släkten (främst mamma, syster, mormor osv.) har haft bröstcancer. Att andra former av cancer finns i släkten spelar alltså ingen roll. Men känner man en knöl är det naturligtvis alltid bra att undersöka den för säkerhets skull.

• Hannaliten

Mammografi ska det naturligtvis vara, inte mammogram..

Svar på tråden Knöl i bröstet