• Susan5

Budget...

Vad har ni som planerar bröllop för 120-140 pers. räknat med att det skall kosta?? Behöver inte ha det "pråligt" men ändå met middag och fina dekorationer till kyrka och festlokal osv. Jag har inte ens en gissning på vad vi ska sikta in oss på.

• Svar på tråden Budget...
  • Wanki

Ioloso: Tänk sahär, bada har ok lön och drar in kanske 600-900 000 om aret. Da blir det lättare att lägga undan pengar. Alltsa inte en omöjlighet att betala själva utan lan.
    BrudSofia: Jag vet inte hur ni har det, utan det var bara en förklaring som jag ser det.

• Lindha

Vi blir 60-70 gäster. har buffé för 130kr/person, tårta för 15kr/person och alkoholen har vi tänkt köpa i Tyskland. Billig lokal. Men trots detta landar vi nog mellan 50-60.000kr. Minst! Men visst kan man dra in på mycket om man vill. Men man gifter ju sig bara en gång i livet.... ;)

• Ettolrach

En tumregel jag såg när vi planerade bröllop min man och jag, var 1.000 kr/person (med allt inkluderat altså inte endast middagen).

Men det är ju inget som är absolut, det går säkert att pressa ned det ordentligt.

Vår fest gick på drygt 50.000 för 60 gäster men då hade vi middagen på festvåning och gjorde ingenting själva. Ju mer man kan göra själv och "utnyttja" familj och vänner till hjälp, desto mer kan man pressa priset.

• loloso

Wanki, det var mer av nyfikenhet jag frågade. Tjänar man 25 - 40 000 i månaden vardera, då är det lätt som en plätt.

• Susan5

Jag hade oxå räknat med ca1000:-/pers Och hoppats på att det skuller bli lite billigare om vi förberedde oss noga. Då kanske jag inte är helt ute och cyklar? BrudSofia vart gifter ni er?

• Susan5

*puffar upp mig* Jätte kul och intressant med alla era svar. Hör gärna fån fler...

• Jeany

Kopierar in ett inlägg jag skrev förrut på hur vi höll nere kostnader.
    Vi var 106 pers, det gick på ca 40-45000:-
    En del saker kostade vi på lite mer, men sparade på sådant där vi inte tyckte det gjorde någon större skillnad "stämningsmässigt" eller vad man ska säga.. :)

Allt pappersmaterial (inbjudningskort, tackkort, festprogram mm) gjorde jag själv, det kostade 1000:-
    Gjorde de ganska lika andra trycksaker (förutom vissa detaljer) jag tittat på, men de hade kostat 17´000:- (ja, det är sant!!) att köpa.

Tårtorna -
    Jag köpte vanliga princesstårtor, 15 kr biten. Det vart 1640:-
    En våningstårta hade kostat 40 kr biten, det hade blivit 4320:-
    Sparade där 2680:-

Mannens kläder -
    Hyrde frockcoat, byxa, väst och plastrong
    för 1750:-
    Att köpa det hade kostat 5500:-
    Sparade där 3750:-

Alkoholen köptes från en som handlar i Tyskland
    Sparade 1080:- på öl (12 lådor)
    Sparade 2100:- på rött vin (84 flaskor)
    Sparade 1176:- på vitt vin (42 flaskor)
    Sparade 2240:- på Likör, congac & Whisky (6 liter av varje)
    Sparade 7440:- på spriten (30 liter)
    På kvällen hade vi bar, allt kostade 10:-. Fick in 3500:- där.

Maten -
    Hade vi beställt vår meny från cateringfirma hade det kostat 15370:-
    Nu gjorde svärmor den, och det vart ca 8000:-
    Sparade 7370:-

Fotograf -
    En proffsfotograf hade kostat 4000:-
    Vi anlitade en amatörfotograf i släkten, kostade 0:-
    Sparade 4000:-

Sen vart en del annat billigt/gratis för oss, tex blommorna gratis eftersom min väninna är florist, partytältet fick vi hyra för 7000:- billigare eftersom vi känner han som har den firman mm mm.

Så på dessa grejer jag nu räknat upp (bortsett från inbjudningskorten eftersom de jag eg ville ha var så sjukt dyra) sparade vi 31836:-!! Räknar vi med tältet och blommorna kommer vi upp i 39836:-

Så det är inga småslantar inte...

• Augusti-06

Vi har ca 80000 kr i budget för 65 gäster inkl. kläder, ring etc. fast utan bröllopsresa.

• Princessdiamond

vi blir har ca 30 gäster, så med oss blir det ca 32 el 33 pers på festen

vi bjuder på förrätt med ett glas vin till
    varmrätt med ett glas vin till
    brudskål innan såklart
    tårta med kaffe och avec
    och kanske lite snax på kvällen

för detta (enbart festen) lägger vi ca 17 000.

• Princessdiamond

ojdå, ska ju bara stå har ca 30 gäster..

• Princessdiamond

å det heter snacks..
    men men

• Hoppitossa

Vi kommer att var ca 80 gäster men väljer buffe istället för tre rätters och sådana saker. Syr även klänningen själv och gör enkla dekorationer. Våran budget inklusive allt är på 35000.

Svar på tråden Budget...