• strikeapose

Urinvägshelvete - hjälp?

Nu är jag fruktansvärt less, och i viss mån även orolig. Har haft urinvägsinfektioner då o då de senaste tio åren, inte anmärkningsvärt ofta utan kanske bara vartannat år. Men i vinter har det helt spårat ur....

Fick min första kur antibiotika i början av december. Åt den men kände att problemen kvarstod. Tillbaka till VC m nytt prov som gick till odling. Det resulterade i ännu en antibiotikakur eftersom bakterierna var kvar. Nog illa att de hade gett mig fel typ av penicillin första gången, men jag tog kur nummer två också förstås.

Nu har det gått två månader sedan jag började känna symptomen o efter TVÅ kurer känner jag att det fortfarande är ngt galet med urinvägarna.

Innan kur nummer två kände jag att det "drog" i ryggslutet o jag misstänker därför att infektionen var (är?) på väg upp mot njurarna. Hur kollar man det? Får man bråka för att få till stånd sådana undersökningar hos läkare, precis som de gör allt för att undvika att skicka urinprov på odling?

Jag håller på att bli galen av att besvären inte försvinner. Dock har jag inte de klassiska symptomen med sveda o värk när jag kissar. Men urinen luktar illa o ser konstig ut, o jag känner att det inte är som det ska kring blåsa/urinrör.

Till saken hör att jag jag ny pojkvän o första urinhelvetet kom ganska kort efter att jag träffat honom. Vi har dessutom ett ganska högfrekvent o "hetsigt" sexliv. Hur kan det hänga i hop? Kan jag vara "allergisk" mot några av hans bakterier? Och bör man avstå från sex när man äter antibioktika mot urinvägsinfektion?

Jag är INTE sugen på att åka på en kur till nu. Förutom att penicillin slår ut allt annat som ska funka i kroppen så åker jag dessutom på ordentliga svampinfektioner VARJE gång.

Snälla tjejer, jag vet att vi är många som har de här problemen. Vad kan jag göra nu för att försöka mota Olle i grind? Försöker köra med citroseed o dricka surt så gott jag hinner o förmår. Har även druckit med persiljevatten. Har ni fler tips? Jag är jätteglad för alla råd jag kan få. Känns ofta som att man får ut mer av goda råd från andra tjejer/kvinnor än av läkare. Tyvärr. Hoppas någon kan hjälpa mig m sina tips o erfarenheter.

• Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?
  • LindyLou

Jättejätteviktigt är ju att kissa typ genast efter sex. Inte så kul att kliva upp men ligger jag kvar och gosar om så bara i tio minuter så har jag UVI som ett brev på posten. Så, toaletten snarast möjligt. Inte tvätta med tvål, utan vatten och möjligen olja. Dricka tranbärsjuice.

• Lyckligt gift!

Hej UV-kompis!
    Välkommen i klubben..Jag har det ett par ggr per år, och det gör så #&% ont!! Stringtrosor är historia..det funkar inte. Allmäna badanläggningar...icke! Drick mycket vatten så du driver ut skiten, och som någon annan sa; Kissa alltid efter 6. Ny pojkvän = ny UV! Men man vänjer sig. Sitt ALDRIG på kallt underlag! Kräv att dom utreder dig på vc! Det kan bli njurbäckeninfl. och det ska inte vara så kul...Lycka till!

• ak76

Allmänna råd från en som varit där:

Drick "surt" - juice osv, vatten funkar ju också, men drick mycket!

Kissa efter 6!

Fick också rådet att ta 1 alvedon efter 6 (men kolla upp det med läkare först!)

Kan också tillägga att sedan jag fick mitt 1:q

• ak76

oj - för snabb...

Sedan jag fick mitt första barn - så har uvi försvunnit helt! (Har väl också med att göra att sambon inte är "ny" längre, men jag hade även uvi när vi varit tillsammans i flera år!)

Kram,

• _lou_

Jag tillhör också gänget som ofta får urinvägsinflammation. Förutom att dricka massa citron vatten så kan man tänka på att alltid när man kissar, sitta bredbent med benen. Då tömmer man hela blåsan och man kissar lättare ut bakterierna eftersom man kissar mycket "kraftigare"

• Nickolina

Vet du..min syrra hade liknande problem och det finns faktiskt ett litet ingrepp man kan göra men av ngn anledning berättar inte läkarna om det...Det var först min kusin som gjorde det och berättade för min syster som då föreslog det för doktorn som sa-tja det kan vi väl göra...Man vidgar urinröret...det gör tydligen rätt ont men hon har typ haft en urinvgsinfektion efter detta mot en i månaden innan. Våra tanter som jag jobbar hos (inom vården. Dricker alltid tranbärsjuice och lingonjuice i förebyggande syfte och påstår att det hjälper i förebyggande syfte....Linhgonjuicen har jag bara hört från en person men tranbärsjuice är en hyfsat vedertagen sanning....Enligt källor är det GULD och tillochmed våra sjuksystrar rekommenderar detta varmt! Lycka till

• Bälskling

Vill inte göra dig orolig nu, men har du testat dig för klamydia? Om du nu har rel ny pojkvän menar jag?

Annars rekommenderar jag alltid mina patienter att dricka surt, tranbärjuice lär vara vetenskapligt bevisat att det har effekt. Kissa efter sex, se till att du inte är för torr i underlivet vid samlag. Du kanske bara är irriterad kring urinrörsmynningen? Prova att smörja med intimcreme från apoteket ett par dar!

Jag tycker inte det låter som det borde vara nåt problem för dig att få komma till vårdcentralen och kolla upp dig igen. Efter ett par infektioner där det inte riktigt har funkat med antibiotika brukar vi skicka urinodling och kolla, men ibland får man inget napp trots att patienten har alla klassiska uvi-symptom.

Att vidga urinröret görs ibland, men det anses vara en lite "förlegad" metod som tidigare mest använts på äldre kvinnor. Och det gör förmodligen fasanfullt ont, skulle själv aldrig låta nån göra det på mig! Det du kan göra är att kontakta en gynekolog för att diskutera det. Vänd dig till en privat mottagning, det brukar vara lättare att få tid till sånt där.

Lycka till!

/Bälskling-kvinna OCH läkare som har urinvägsbesvär jämt och ständigt!

• soffan80

usch! vet precis hur det känns
    kan tuvärr inte ge dig några bra råd för doma andra här har gett dom tipsen jag har hört sen kan det beror på att du har ett nytt förhållande och nya bakterier och sånt.. hört att man ska dricka citronvatten av läkaren sen säger vissa att det bli sämre av det..
    Du kanske har svamp? en kompis till mig hade både urinvägsinflamation och svamp samtidigt!! och hon hade problem länge med det...

• Ulrica28

Usch, jag har också detta problem... har märkt de senaste veckorna att jag måste springa på toa otroligt ofta. Dock har jag inte haft problem med att det svider eller gör ont. Känner en viss smärta i ryggen/ryggslutet (om det nu inte bara är inbillning...). Är också förkyld. Gick till läkaren som inte såg så mkt bakterier i urinen men skrev ut penicillin (Selexid) som förmodligen skulle hjälpa. Men jag känner inte så stor skillnad än, efter fyra ½ dag. Vad tror ni "experter" att det kan vara?

• Kiaaa

Hej,
    Om det är i början på en UVI så brukar det för mig hjälpa med att äta färsk persilja. (En knippe lite då och då under ett par dagar)

Skadar ju inte att testa.

Svar på tråden Urinvägshelvete - hjälp?