Urinvägshelvete - hjälp?
Vill inte göra dig orolig nu, men har du testat dig för klamydia? Om du nu har rel ny pojkvän menar jag?
Annars rekommenderar jag alltid mina patienter att dricka surt, tranbärjuice lär vara vetenskapligt bevisat att det har effekt. Kissa efter sex, se till att du inte är för torr i underlivet vid samlag. Du kanske bara är irriterad kring urinrörsmynningen? Prova att smörja med intimcreme från apoteket ett par dar!
Jag tycker inte det låter som det borde vara nåt problem för dig att få komma till vårdcentralen och kolla upp dig igen. Efter ett par infektioner där det inte riktigt har funkat med antibiotika brukar vi skicka urinodling och kolla, men ibland får man inget napp trots att patienten har alla klassiska uvi-symptom.
Att vidga urinröret görs ibland, men det anses vara en lite "förlegad" metod som tidigare mest använts på äldre kvinnor. Och det gör förmodligen fasanfullt ont, skulle själv aldrig låta nån göra det på mig! Det du kan göra är att kontakta en gynekolog för att diskutera det. Vänd dig till en privat mottagning, det brukar vara lättare att få tid till sånt där.
Lycka till!
/Bälskling-kvinna OCH läkare som har urinvägsbesvär jämt och ständigt!