• mogen brud

Flera ngt äldre brudar?

Vi ska gifta oss i augusti och jag tycker det är jätte roligt att läsa om alla andra brudar som planerar och står i. Men finns det fler än jag som är runt 40 här? Och hur tänker ni gifta er i så fall?

• Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?
  • Ettolrach

Hej, jag hade precis fyllt 41 när jag gifte mig för några år sedan. Det var mitt andra giftermål.

Eftersom min make inte varit gift tidigare valde vi att ha ett kyrkbröllop med brudklänning och frack, fest och "alltsammans" s a s. Vi stod för allt själva och höll festen på festvåning där personalen fick sköta allt, vi hade varken möjlighet eller ork att anlita familj/göra saker och ting själva.

Det blev en härlig dag och jag ångrar inte ett dugg att jag först och främst lät min makes drömmar och idéer om bröllopet få styra lite eftersom han inte varit gift, givetvis med kompromisser här och där för att jag också skulle känna mig nöjd.

Brudklänning och stor fest är inte förbehållet endast yngre brudar/par. Är det så att man gifter om sig får man ta sig en funderare på om man vill strunta i gamla etikettsregler eller om man vill följa sederna kring omgiften.

Vad känner du och din blivande för sorts bröllop?

• mogen brud

Det låter som ett jätte härligt bröllop!
    Har funderat en hel del kring detta. Ingen av oss har varit gifta tidigare, även om vi både har barn och långa förhållanden bakom oss. Men till slut så bestämde vi oss för att skippa det storslagna dvs kyrkbröllop (bara tanken fick min blivande att sparka bakut!), utan det blir mer som en sommarfest och borgerlig vigsel. Även vi lejer ut allting - det får bli vår lyx det! Men så kan jag inte heller låta bli att låta sy upp min korta, siden klänning och satsa på vackra ringar

• Time&Love

Jag kommer att vara 36 och min M2B 40 när vi gifter oss i sommar. Det är mitt första äktenskap och hans andra. Vi kommer att bara bjuda föräldrar och syskon med familjer. Det blir kyrkbröllop med vit klänning, krona och frack. Mottagningen har vi på en herrgård som fixar mat och servering. Vi vill försöka hålla det så avkopplat som möjligt för oss och våra gäster.

• Sagan

Jag är 36 och min blivande är 37. Det är första äktenskapet för oss båda. Vi gifter oss kyrkligt och har festen på en restaurang/vandrarhem på landet. Det blir mer personligt än lyxigt.

Fördelen kan jag känna, jämfört med diskussionen på många trådar här på BT, är att de flestta gäster är i vår ålder och har varit på många bröllop förrut. Det blir inte så mycket diskussioner kring klädkod, hantering av bar, bjuda barn eller inte mm. Känns skönt att veta var man har sin gäster och bara planera för att det ska bli en avspänd och trevlig dag för oss alla!!

• mogen brud

Instämmer med tidigare skribent - just detta att ha en avslapnat och trevlig dag för såväl gästerna som ensjälv är det viktigaste. När jag läser om BT brudarnas all planering så blir jag bara alldeles matt. Jag orkar bara inte, inte göra annat än tänka på bröllopet. Vi gifter oss den 5 augusti och det finns massor med roliga saker vi vill göra fram till dess Fast jag erkänner - jag gjorde inbjudningskorten själv, de är redan postade, klänningen är beställd och vi väntar på offert på våra ringar. Svägerskan fixar håret, jag sminkar mig själv, brorsan som är fotograf sköter bildknäppandet, syrran som sjunger ljuvligt tar hand om musiken, och slutligen fixar restaurangen all mat. Det kallas för att delegera! Planen är att allting ska vara klart till Midsommar så att vi bara kan slappa och ha det skönt hela juli. Hum, undrar om det håller?

• MiNik

Och jag som verkligen började undra om jag var den ända här på BT som var över 30 *ler*
    Vi är båda 35 har iofs redan hunnit vara ihop över ett decenium och dessutom fått två barn.
    19/8 blir det för oss och kommer också hålla det hela lite mindre 30-35 gäster. Har bokat det nödvändigaste kyrka, restaurang och hotell. Tänkte skicka inbjudningar i maj.
    Vet vad jag vill ha för kläder men det får väl plånboken utvisa om det blir så.
    Har märkt att enkel klänning = STOR prislapp.
    Annars så tycker jag inte att det är så mycket att planera just nu, det blir väl sedan när inbjudningarna gått ut.

• Sagan

Vi har också delegerat massor av uppgifter, en kompis man ska sjunga i kyrkan, mor & far sköter planeringen med restaurangen (ihop med oss), syrran och svågern är toastmastrar och tar hand om festligheterna, svåger ska även fungera som DJ.

Tycker att det är kul att vi alla är med och planerar tillsammans och kan inte riktigt förstå resonemanget om att "ingen annan ska lägga sig i hur jag vill ha min dag".

När det gäller klänning har jag fått ta det som kan tänkas funka. Jag kommer att vara gravid i v 31, så urvalet av klänningar var väl inte gigantiskt. Vi har även en grabb på 3 år, som kommer att vara med både i kyrkan och på festen.

• blivande fru ländin

Kul att se att det var så många i "mogen" ålder, kände mig lite ensam ett tag...
    Även vi har delegerat en del, sången i kyrkan av en kompis, bukett o dekorationer av en granne som är florist, hår/smink/naglar av en kompis som är frisör
    o.s.v
    Klänningen ska jag sy upp, har fått tyg av min gudmor som bor i Thailand.
    I början kändes det lite konstigt att ha ett kyrkbröllop i vår ålder, men ingen har varit gift innan och vi ville ha en stor fest för alla goa vänner. Nu blir vi ca 60 och har en budget som verkar hålla på ca 25 000.
    Vi är 36 resp 37 år och har 2 barn på 4 resp 7 månader. Tanken är att de ska vara brudnäbbar när det bär av den 26 augusti. Hoppas tösabiten kan gå då...

• blivande fru ländin

oj, gick lite fort där...4 år menar jag ju...

• Sagan

Från början hade jag tänkt att sonen skulle vara brudnäbb. Men han är en lite blyg och försiktig ung man, så jag vet inte riktigt hur det kommer att bli. Är just nu inne på att han får bestämma själv om han vill sitta hos mormor eller gå in med oss, när vi kommer till kyrkan.

Svar på tråden Flera ngt äldre brudar?