• höstbröllop 2006

    Torra slemhinnor, vad hjälper?

    Fick kondylom för ett år sedan som jag behandlade med wartec i några dagar. Sedan dess har jag haft jättetorra slemhinnor, och det kliar fruktansvärt! Kan knappt ha sex när det är som värst. Min gynekolog rekommenderade barnolja men jag tycke rinte att det hjälper? Någon som har ngt bra tips på vad jag kan göra!?

  • Svar på tråden Torra slemhinnor, vad hjälper?
  • pickolina

    Min gynekolog rekommenderade mig vitt vaselin, en tub som finns på apoteket. Det har fungerat super för mig. Från början använde jag det morgon och kväll och nu bara vid behov. Aldrig haft problem sedan jag började med det.

  • miss Nina

    Hej !!
    läs tråden om vestibulit

  • Pink Lady

    Min gynekolog rekommenderade barnolja som man smörjer in med.

  • pickolina

    Tydligen ska jättenattljusolja hjälpa. Har aldrig testa själv men tänkte göra det... Finns att köpa på nätet och i hälsokost.

  • LindyLou

    Jag har från flera håll blivit rekommenderad Jordnötolja (ja, märkligt men det ska inte vara något "s" *ler*) som finns på Apoteket. Nåt revolutionerande har dock inte jag upplevt ännu men ska till gyn idag faktiskt, så kanske återkommer med världens tips :)

    Dock ska man ju aaaldrig tvätta sig med tvål, utan bara vatten och ev olja, sen smörja in med olja.

    Hoppas som sagt kunna återkomma :D

  • LindyLou

    Mhm, nu återkommer jag...

    Liksom du har jag haft kondylom som jag behandlade med Wartec i somras men har haft besvär med brännande sveda innan (sexlivet har legat på is det senaste året *ler*). Tydligen är det inget fel alls på mina slemhinnor, de är precis som de ska liksom allt annat men den brännande smärtan finns där vare sig jag har 6 eller inte...

    Ja, så jag ska nog ta och hoppa vidare till vestibulittråden... Hoppas du får ordning på de torra slemhinnorna, det vita vaselinet låter onekligen intressant :)

  • talvi

    Här är en till som haft stoora problem med torra slemhinnor de senaste tre åren. Det enda som funkade något sånär för mig var helt enkelt att sluta med p-piller. Har fått en mycket bättre fuktbalans efter det så nu är jag övertygad om att p-pillren varit den stora boven i dramat även om det så klart inte varit det enda.

  • SHS

    Hade också problem med torra slemhinnor ett bra tag. Började använda jordnötolja att tvätta mig med och vitt vaselin att smörja in mig med efteråt. Använde alltid olja eller vaselin som glidmedel när jag hade sex. Problemet har blivit mycket bättre. Använder dock fortfarande oljan som glidmedel. Särskilt om man har sex i duchen som vi ofta har. Det är mycket uppskattat av sambon

  • Swing

    Jag smörjer in mig både där nere och lite överallt med jojobaolja (från Crearome). Jättebra!

Svar på tråden Torra slemhinnor, vad hjälper?